Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-29, 03:08
Medlem
bollinnehavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Systemet? Flashback eller åsiktskorridorer i olika branscher? är inte helt med på vad du menar...
Flashbacks system eller flashbacks åsiktskorridor, om det nu är rätt benämning. Jag har dragit mig för att kritisera det majoriteten tycker eftersom man oftast blir väldigt hårt bemött om man yttrar fel åsikter här. Flashback är inget för den veka. Det kanske bara är jag som känner så dock.
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ser egentligen ingen agenda med flashback, hur menar du? Här diskuteras nyheter från media, och ALLT mellan jord och universum... Vad skulle flashbacks agenda vara?
De flesta här har en agenda. De måste finnas grupper som använder flashback för att driva igenom sin agenda?
Citera
2015-08-29, 04:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bollinnehav
Flashbacks system eller flashbacks åsiktskorridor, om det nu är rätt benämning. Jag har dragit mig för att kritisera det majoriteten tycker eftersom man oftast blir väldigt hårt bemött om man yttrar fel åsikter här. Flashback är inget för den veka. Det kanske bara är jag som känner så dock.
Buhuu, folk tycker du är fel ute här också, inte bara i din vardag. Deal with it.

Citat:
De flesta här har en agenda. De måste finnas grupper som använder flashback för att driva igenom sin agenda?
Folk har åsikter här också, åsikter som skiljer sig från dina ofta. Visst finns det statsbetalda rysstroll, partiföreträdare men vadå, debattera mot folk och gnäll inte för någon åsiktskorridor finns inte.
Citera
2015-08-29, 10:40
Medlem
bollinnehavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Buhuu, folk tycker du är fel ute här också, inte bara i din vardag. Deal with it.

Folk har åsikter här också, åsikter som skiljer sig från dina ofta. Visst finns det statsbetalda rysstroll, partiföreträdare men vadå, debattera mot folk och gnäll inte för någon åsiktskorridor finns inte.

Mina åsikter skiljer sig inte märkvärt. Det har skett en anpassning under åren som jag varit här. De som orkar stanna kvar här är i regel ganska lika varandra.
Flashback liknar faktiskt en internatskola litegrann. Man får inte klaga på jargongen eller att man blir hårt bemött, då hamnar man i kylan.
Citera
2015-08-29, 12:46
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Mina åsikter skiljer sig inte märkvärt. Det har skett en anpassning under åren som jag varit här. De som orkar stanna kvar här är i regel ganska lika varandra.
Flashback liknar faktiskt en internatskola litegrann. Man får inte klaga på jargongen eller att man blir hårt bemött, då hamnar man i kylan.

För det första är ditt konto skapat förra månaden. Det sker ingen "anpassning", till vadå? Det kommer nya användare hela tiden, det är inte ens samma användare från under den månad du varit här. Ingen hamnar i kylan, att du har idéer och åsikter som få andra har kan ingen hjälpa dig med i ett debattforum.
Citera
2015-08-29, 13:33
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningscentrifug

Trådens frågeställningar är:
1. På vilka sätt förhåller du dig till Flashbacks åsiktskorridor? Hur påverkas du? Hur trivs du?
2. Hur är det att debattera i Flashbacks åsiktskorridor men att vara i opposition? Har du några tricks, förhållningssätt eller metoder för som har passat dig?
3. Skulle det kunna gå att göra om Flashbacks åsiktskorridor till ett ”åsiktshotell” såsom Helmersson beskriver åsiktshotell i sin text http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-vi-ses-i-baren-pa-asiktshotellet/?

MVH

1) Jag visste inte att Flashback hade en "åsiktkorridor".
Och då har jag varit här i 8år.. Här hittar jag gott om åsikter som yttras som man skulle få bannor av ute i vanliga samhället. Så Flashback's åsiktskorridor (eller åsiktsrum) är ju i så fall: ∞ bred x ∞ lång x ∞ djup..
Trivs ganska så bra skönt med ett ställe där man kan få lov att yttra sin åsikt utan att folk skall rätta en..

2) Inga problem. Då majoriteten av Flashbackare är här av samma anledning.. Att få lov att diskutera och säga sin åsikt och slippa att censurera sig själva.

Jag tycker ju att det är otrolig skönt att det finns ett utrymme för att just diskutera åsikter. Man slipper vakta tungan också. Ja det finns "pack"¨och det finns s.k "lätrt kränkta individer". Men dem kan man ju lämna (läs skita i att svara) eller säga åt dem. Skall du diskutera här så släng av dig "offerkoftan" och "lätt kränkthetskoftan".

Kan ju säga så här. Även om man är "opponenter" så kan man ju ändå lära sig av varandra och se ur den andres "point of wiev". Antingen ändra man sin åsikt eller så kanske man blir rent av stärkt i sin egna åsikt. Eller så utvecklar man en ny åsikt som är ett mellanting med gamla och den "andres syn".

3) Tja hotell är väl en hyfsad beskrivning.. "Hotell Flashback- Med perforerade väggar och fri från censur.."
Citera
2015-08-29, 16:07
Medlem
bollinnehavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
För det första är ditt konto skapat förra månaden. Det sker ingen "anpassning", till vadå? Det kommer nya användare hela tiden, det är inte ens samma användare från under den månad du varit här. Ingen hamnar i kylan, att du har idéer och åsikter som få andra har kan ingen hjälpa dig med i ett debattforum.
Du tvivlar alltså på att jag har varit aktiv här under flera års tid? Det sker visst en anpassning. Vissa skämtar till och med om fenomenet. (FB) Du vet att du sitter för mycket på Flashback när... I skämten ligger det en sanning. Flashback har lite av en kamratuppfostran trots allt.
Citera
2015-08-29, 16:34
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningscentrifug
[Moderatorer: Är osäker på om "Flashback"-delforumet är rätt forum för tråden, men jag testar här]

I svensk samhällsdebatt har under det senaste året begreppet ”åsiktskorridor” vuxit sig stark. Mannen som myntade begreppet, statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson beskriver begreppet såhär:

(http://www.henrikoscarsson.com/2013/12/valjare-ar-inga-dumbommar.html).

I takt med att åsiktskorridor-begreppet spriddes så var det många som lanserade tankegången att det kanske är mer relevant att tala om att samhället består av en mängd åsiktskorridorer snarare än en enda åsiktskorridor. En av de som skrivit om ämnet är Erik Helmersson på DN:

(http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-vi-ses-i-baren-pa-asiktshotellet/)

Jag tänker att det på många sätt fantastiska Flashback har sin egen åsiktskorridor. Vissa åsikter och tankegångar accepteras lättare än andra och tankegångar som i andra sammanhang hade fungerat bra, ses som absurda i Flashbacks åsiktskorridor. En åsiktskorridor på ett nätforum är givetvis annorlunda utformat än en åsiktskorridor i ett parti eller på en arbetsplats. Den obekväma stämning som infinner sig när man ”har sagt fel” och sagt något som inte ryms i åsiktskorridoren är nog alltid mycket mer jobbig på en arbetsplats där man känner folk och kan läsa av kroppsspråk med mera, än på ett nätforum där det går att vara anonym. Jag tror alla dock är överens om att det finns en slags åsiktskorridor på Flashback som ser annorlunda ut än på andra platser i det svenska samhället. Det kan också tänkas att det även inom Flashback finns en mängd olika åsiktskorridorer, där de mer politiska forumen är på ett sätt medan mer sakorienterade, praktiska forum är på ett annat sätt.

Trådens frågeställningar är:
1. På vilka sätt förhåller du dig till Flashbacks åsiktskorridor? Hur påverkas du? Hur trivs du?
2. Hur är det att debattera i Flashbacks åsiktskorridor men att vara i opposition? Har du några tricks, förhållningssätt eller metoder för som har passat dig?
3. Skulle det kunna gå att göra om Flashbacks åsiktskorridor till ett ”åsiktshotell” såsom Helmersson beskriver åsiktshotell i sin text http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-vi-ses-i-baren-pa-asiktshotellet/?

MVH
Fast du missuppfattar helt tanken och betydelsen i uttrycket "åsiktskorridor".
Att folk har olika åsikter och kommer att debattera dessa och att du uttrycket en ovanlig åsikt därför kommer att få åsikter emot dig som skiljer sig från din är inte samma sak som en åsiktskorridor.
Som en av dina länkar tar upp så skiljer sig nämligen svaren på vissa frågor från när man är anonym jämfört när man inte är det. Poängen med undersökningen är att man inte vågar ge uttryck för vissa åsikter om man inte är anonym.
På FB så är alla anonyma, alltså existerar inte samma problem överhuvudtaget.

Den stora grejen med åsiktskorridoren är inte att folk är rädda att uttrycka sin åsikt för att de får mothugg i argument, utan att de är rädda för att säga vad de tycker eftersom att de kommer att bestraffas på andra sätt som inte har någonting med deras åsikt i sig att göra.
Exempelvis att förlora jobbet som facklig representant om du visar dig sympatisera med SD i invandringspolitik.
Vad har din åsikt i invandringspolitik att göra med ditt jobb som facklig representant på ett verkstadsföretag att göra?

Citat:
Klart det finns en åsiktskorridor även här. Trots anonymiteten upplever jag och många av mina vänner ett stort grupptryck härinne. Det är absolut förbjudet att vara positiv till censur och alla måste värna om yttrandefriheten. Det är själva grundidéen med forumet dock så det är väl förståeligt.
Det finns en övervikt av vissa åsikter i vissa frågor, det är oundvikligt.

Men tycker du verklig att din åsikt i en viss fråga på ett visst underforum påverkar dig i debatterna i andra frågor i andra underforum?

Blir du pga din avvikande åsikt i invandring i I&I behandlad på ett annorlunda sätt i Datorforumet jämfört med om du istället hade instämt med "mainstream"?
Finns det någon som efter dina inlägg i en viss tråd därför söker på ditt namn och börjar angripa dig i helt andra trådar för vad du skrev i en annan tråd?

Åsiktskorridoren existerar inte bara för att vissa åsikter är vanligare. Åsiktskorridoren handlar om att om du ger uttryck för vissa åsikter så kommer det att påverka dig på många fler plan än de som har med den frågan att göra. Och att det i sin tur får dig att inte vilja säga något i den saken, för att undvika den reaktionen och de följder det får.
Eftersom vi har anonymitet på FB så kan du, om du nu skulle vara rädd att ditt huvudkonto skulle bli "brännmärkt" helt enkelt skapa ett nytt konto som endast debatterar i just den frågan och håller dig därmed helt åskild från alla negativa reaktioner från andra användare.

Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Tja det är ju samma här, har du "fel" åsikter i vissa forumsdelar blir du snabbt idiotförklarad och mobbad, visst det är ju värre i verkligheten. Här är du ju anonym och behöver inte ta åt dig på samma sätt här men vissa gör det ändå. Men jag skulle ju exempelvis inte skriva vissa saker i vissa forumsdelar eftersom åsiktskorridoren där går år ett visst håll och man vet vilken respons det hade fått.
Har du fel åsikter i vissa forumsdelar så blir du idiotförklarad och mobbad. I de forumsdelarna, i de frågorna.
Blir du idiotförklarad och mobbad i andra forum och i andra trådar för något du sagt i ett annat forum och en annan tråd så skulle jag rekommendera att du RPar de inläggen, då vi har rätt stränga regler mot den saken på FB just pga det skälet.

Skriver du "fel" här och förlorar debatten, så räcker det med att du inte sätter in näsan i den tråden igen. Det påverkar dig inte nämnvärt i något annat ämne i någon annan tråd.

Citat:
Om det har varit för några år sen hade jag dragit mig för att vara lika kritisk till systemet som nu. De som sätter agendan på flashback har ett ganska stort inflyttande över samhället, speciellt över unga män. Eller har jag fel här?
Vem är det som sätter agendan på Flashback?
Finns det något ledarskap som styr vilka åsikter som får framföras och vilka som är acceptabla?
Det finns gott om klagomål på den saken, men väldigt lite bevis för att det faktiskt skulle vara så.
Det är ingen som sätter någon agenda på Flashback, däremot så finns det vissa åsikter som är vanligare inom vissa frågor, vilket inte är så konstigt. Det hade tvärtom varit extremt konstigt om det inte hade varit så.

Citat:
Visst kan du bli hårt bemött.
I den frågan....
Men blir du för din åsikt i en viss fråga därför hårt bemött i andra frågor som inte har med den att göra, endast för att du hade en annan åsikt där?

Om du debatterar Android vs Apple i smartphones and sedan i en tråd om invandringspolitik skriver att du är för fri invandring, kommer det innebära att du plötsligt kommer få ett helt annat bemötande i Android vs Apple-tråden jämfört med om du inte skrivit något alls i I&I?

Det är det som åsiktskorridoren handlar om.

Citat:
Naturligtvis har alla en agenda, att inte ha en agenda innebär mer eller mindre samma sak som att du inte har några åsikter om något som du anser vara viktigt.
Alla vill påverka på något sätt, och framföra sina åsikter. Det är inget som helst fel i att det finns grupper som vill driva igenom sin agenda.
Fel blir det först när de använder metoder som knappast kan anses vara hederliga för att driva igenom sin agenda.
Det som skiljer dem åt är alltså inte vad de tycker, utan vilka metoder de använder. Och åsiktskorridoren är ett resultat av att de med en viss agenda använder en form av bestraffning av meningsmotståndare som inte har något med den specifika frågan att göra.

Att en banktjänsteman har "fel" åsikt vad gäller nationalekonomi och därför blir negativt behandlad pga det är en helt annan sak än om samme person blir negativt behandlad på jobbet för att han håller på fel fotbollslag i Premier League.
Citera
2015-08-29, 22:07
Medlem
bollinnehavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Det finns en övervikt av vissa åsikter i vissa frågor, det är oundvikligt.

Men tycker du verklig att din åsikt i en viss fråga på ett visst underforum påverkar dig i debatterna i andra frågor i andra underforum?

Blir du pga din avvikande åsikt i invandring i I&I behandlad på ett annorlunda sätt i Datorforumet jämfört med om du istället hade instämt med "mainstream"?
Finns det någon som efter dina inlägg i en viss tråd därför söker på ditt namn och börjar angripa dig i helt andra trådar för vad du skrev i en annan tråd?

Åsiktskorridoren existerar inte bara för att vissa åsikter är vanligare. Åsiktskorridoren handlar om att om du ger uttryck för vissa åsikter så kommer det att påverka dig på många fler plan än de som har med den frågan att göra. Och att det i sin tur får dig att inte vilja säga något i den saken, för att undvika den reaktionen och de följder det får.
Eftersom vi har anonymitet på FB så kan du, om du nu skulle vara rädd att ditt huvudkonto skulle bli "brännmärkt" helt enkelt skapa ett nytt konto som endast debatterar i just den frågan och håller dig därmed helt åskild från alla negativa reaktioner från andra användare.
Det är svårt att vara hundraprocentigt säker men jag har den känslan. Jag har ingen koll på datorforumet, men jag har fått tagit emot gliringar för att jag upplevs som PK och ibland märks det att folk har läst ens historik. Det är dock ingen som förföljer mig.
Citat:
Vem är det som sätter agendan på Flashback?
Finns det något ledarskap som styr vilka åsikter som får framföras och vilka som är acceptabla?
Det finns gott om klagomål på den saken, men väldigt lite bevis för att det faktiskt skulle vara så.
Det är ingen som sätter någon agenda på Flashback, däremot så finns det vissa åsikter som är vanligare inom vissa frågor, vilket inte är så konstigt. Det hade tvärtom varit extremt konstigt om det inte hade varit så.
Det kan jag inte svara på för det vet jag inte.
Citat:
Visst kan du bli hårt bemött.
I den frågan....
Men blir du för din åsikt i en viss fråga därför hårt bemött i andra frågor som inte har med den att göra, endast för att du hade en annan åsikt där?

Om du debatterar Android vs Apple i smartphones and sedan i en tråd om invandringspolitik skriver att du är för fri invandring, kommer det innebära att du plötsligt kommer få ett helt annat bemötande i Android vs Apple-tråden jämfört med om du inte skrivit något alls i I&I?

Det är det som åsiktskorridoren handlar om.
Det tror jag inte.

Eftersom ingen här delar mina erfarenheter ger jag upp!
Citera
2015-08-30, 02:58
Medlem
Inaniss avatar
Citat:

Har du fel åsikter i vissa forumsdelar så blir du idiotförklarad och mobbad. I de forumsdelarna, i de frågorna.
Blir du idiotförklarad och mobbad i andra forum och i andra trådar för något du sagt i ett annat forum och en annan tråd så skulle jag rekommendera att du RPar de inläggen, då vi har rätt stränga regler mot den saken på FB just pga det skälet.

Skriver du "fel" här och förlorar debatten, så räcker det med att du inte sätter in näsan i den tråden igen. Det påverkar dig inte nämnvärt i något annat ämne i någon annan tråd.

.

Fast nu är det ju så att det är en åsiktskorridor i vilket fall, bara att konsekvenserna normalt blir annorlunda utanför anonymiteten. För vissa, som dig, kanske du direkt skakar av dig vad folk skriver och tycker om dig här. För andra kanske det inte är lika lätt, man tar det folk skriver på allvar, och tar till sig och mår därefter.

Och som du säger, när man tycker "fel" låter man bli att att lägga sig i dom trådarna - och då har man åsiktskorridoren i den tråden, när man inte vill skriva i den eftersom efterverkningarna inte är värda det. Men du har ju helt rätt i att det inte påverkar andra delar av forumet, jag håller hårt på att det inte ska spridas till olika delar av forumet. Jag tycker absolut det finns åsiktskorridorer i olika forumsdelar.

Det är absolut inte emot forumets regler att skicka mobbande/förnedrande meddelande till andra personer här så länge det inte är hot. Eller "stalka" dom inom forumet, så länge du inte skapar en tråd om att identifiera dom. Såvitt jag vet är det inte mot reglerna att hänvisa till inlägg personer gjort i andra forumsdelar heller, så länge det kan relateras till topic.
Citera
2015-08-30, 04:07
Medlem
Arbetarbroders avatar
Flashbacks "åsiktskorridor" är främst att Integration & Invandring delen på forumet har kunnat belysa negativa aspekter av invandringen och anonymiteten gör nog att de håller de som "tycker som man ska i den enormt smala åsiktskorridoren utanför Flashback gällande invandring" hellre postar med namn och bild på Twitter för att visa upp hur duktiga de är.

Anonymiteten gör att folk blir får ur sig mycket frustation. När de vart en gruppvåldtäkt med 6 snubbar på en liten tjej så skapar de ilska och jag tror många som som skriver i affekt eller vad de heter inte är sådana jätte-rasister som det kanske först på ytan ser ut.

Sen har inte den i Sverige Allsmäktiga PK-Guden tagit nån plats på Flashback känns det som, trots att det är allt annat är ett undergroundforum numera och typ det första min mamma kollar vid vissa händelser och som man numera alltid ser nån som kollar in på jobbet osv - och flashback har många användare.

Sen är det inte lätt att gå in i åsiktskorriodoren och vara en helt vanlig miljöpartisk eller vad de nu kan va, även om de har blivit bättre och det eviga ryggdunkandet i forumdelen I&I faktiskt blivit lugnare även om den finns där.

Sen när man ger sig in bland nazisterna tex. får man ju vara inte vara gjord av glas, med tycker fan även flashbacks nazis är ofta mycket intressanta att prata med och få höra deras bild och ett tyst löfte om att inte omvandla mig från socialist till nazist men att jag gärna lyssnar och då upplever att jag andra åsikter även lyssnar på mig.

Ändå som blivit tystare kring är en mäktig del av samhället, vilket är synd, för det behövs.
Så ja, så som min signatur för närvarande säger efter citat från Voltaire. Jag skulle aldrig våga skriva något negativt om denna mäktiga elitgrupp som... sossarna utgör.
Hrrmph.
Citera
2015-09-01, 19:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det är omöjligt att diskutera eventuella åsiktskorridorer utan konkreta exempel.

Därför mycket lösa åsikter utan fast grund i denna tråd.

Den som vill hävda att det finns en åsiktskorridor får slänga upp ett par exempel så det finns något att diskutera utifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in