Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-28, 17:39
Medlem
sanningscentrifugs avatar
[Moderatorer: Är osäker på om "Flashback"-delforumet är rätt forum för tråden, men jag testar här]

I svensk samhällsdebatt har under det senaste året begreppet ”åsiktskorridor” vuxit sig stark. Mannen som myntade begreppet, statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson beskriver begreppet såhär:

Citat:
Åsiktskorridoren -- det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd -- är mycket smal i Sverige. Det räcker numera att säga att man tror på Gud (vilket för övrigt 45 procent av befolkningen säger sig göra) för att betraktas som icke vid sina sinnes fulla bruk.
(http://www.henrikoscarsson.com/2013/12/valjare-ar-inga-dumbommar.html).

I takt med att åsiktskorridor-begreppet spriddes så var det många som lanserade tankegången att det kanske är mer relevant att tala om att samhället består av en mängd åsiktskorridorer snarare än en enda åsiktskorridor. En av de som skrivit om ämnet är Erik Helmersson på DN:

Citat:
De flesta branscher och kretsar har sina åsiktskorridorer. Det är knappast lätt att stiga i graderna inom Handelsbankssfären om man envisas med att vänstermannen Piketty är det största som hänt nationalekonomin sedan Marx. Inom SD vore det inte befrämjande för vare sig karriären eller den goda stämningen att framkasta åsikten att ”massinvandring” är ett fånigt och alarmistiskt begrepp.
(http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-vi-ses-i-baren-pa-asiktshotellet/)

Jag tänker att det på många sätt fantastiska Flashback har sin egen åsiktskorridor. Vissa åsikter och tankegångar accepteras lättare än andra och tankegångar som i andra sammanhang hade fungerat bra, ses som absurda i Flashbacks åsiktskorridor. En åsiktskorridor på ett nätforum är givetvis annorlunda utformat än en åsiktskorridor i ett parti eller på en arbetsplats. Den obekväma stämning som infinner sig när man ”har sagt fel” och sagt något som inte ryms i åsiktskorridoren är nog alltid mycket mer jobbig på en arbetsplats där man känner folk och kan läsa av kroppsspråk med mera, än på ett nätforum där det går att vara anonym. Jag tror alla dock är överens om att det finns en slags åsiktskorridor på Flashback som ser annorlunda ut än på andra platser i det svenska samhället. Det kan också tänkas att det även inom Flashback finns en mängd olika åsiktskorridorer, där de mer politiska forumen är på ett sätt medan mer sakorienterade, praktiska forum är på ett annat sätt.

Trådens frågeställningar är:
1. På vilka sätt förhåller du dig till Flashbacks åsiktskorridor? Hur påverkas du? Hur trivs du?
2. Hur är det att debattera i Flashbacks åsiktskorridor men att vara i opposition? Har du några tricks, förhållningssätt eller metoder för som har passat dig?
3. Skulle det kunna gå att göra om Flashbacks åsiktskorridor till ett ”åsiktshotell” såsom Helmersson beskriver åsiktshotell i sin text http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-vi-ses-i-baren-pa-asiktshotellet/?

MVH
Citera
2015-08-28, 17:45
Medlem
Vilken åsiktskorridor på Flashback?

Att folk säger emot dig betyder inte att du inte får tycka som du gör, och man får helt enkelt acceptera och argumentera för sin sak när det påpekas att korkade påståenden är korkade.
Citera
2015-08-28, 18:05
Medlem
Xeliouss avatar
som lorddesh säger, vilken korridor? Flashback är som ett öppet fält med åsikter åt alla riktningar. Det beror på att vi är anonyma och kan skriva vad f vi vill utan att någon kan konfrontera oss med våra åsikter. Alltså funkar inte detta med åsiktskorridor här som TS lätt borde kunnat observera om hen bara tagit sig tid att fundera 10 sekunder.
Citera
2015-08-28, 18:36
Medlem
bollinnehavs avatar
Klart det finns en åsiktskorridor även här. Trots anonymiteten upplever jag och många av mina vänner ett stort grupptryck härinne. Det är absolut förbjudet att vara positiv till censur och alla måste värna om yttrandefriheten. Det är själva grundidéen med forumet dock så det är väl förståeligt.
Citera
2015-08-28, 18:39
Medlem
Pendeks avatar
Åsiktskorridoren är lika med normen. Det finns åsiktskorridorer överallt. Det normativa är okej. Det som avviker från normen är inte okej. Flashback har en norm. Skillnaden mellan Flashback och ett parti är att makten i paritet är en del av normen och besluten tas i enighet med normen.
Citera
2015-08-28, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bollinnehav
Klart det finns en åsiktskorridor även här. Trots anonymiteten upplever jag och många av mina vänner ett stort grupptryck härinne. Det är absolut förbjudet att vara positiv till censur och alla måste värna om yttrandefriheten. Det är själva grundidéen med forumet dock så det är väl förståeligt.

Det är inte bara grundidén med forumet utan även svensk grundlag. Klart som fan att folk blir irriterade då. Försök att gå till ett amerikanskt forum och diskutera varför deras amendments är onödiga, det skulle bli en shitstorm.

Till TS: Det finns ingen åsiktskorridor här, alla är fria att diskutera vad de vill. Däremot finns åsiktskorridoren i det vardagliga livet där man inte är "anonym". Vet inte ens om man kan ha en åsiktskorridor och samtidigt vara "anonym". Visst, det finns vissa åsikter som är mer vanliga än andra, men det är ett tecken på demokrati och inte sjukdom. Alla åsikter är inte lika värda.
Citera
2015-08-28, 19:09
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanings
Det är inte bara grundidén med forumet utan även svensk grundlag. Klart som fan att folk blir irriterade då. Försök att gå till ett amerikanskt forum och diskutera varför deras amendments är onödiga, det skulle bli en shitstorm.

Till TS: Det finns ingen åsiktskorridor här, alla är fria att diskutera vad de vill. Däremot finns åsiktskorridoren i det vardagliga livet där man inte är "anonym". Vet inte ens om man kan ha en åsiktskorridor och samtidigt vara "anonym". Visst, det finns vissa åsikter som är mer vanliga än andra, men det är ett tecken på demokrati och inte sjukdom. Alla åsikter är inte lika värda.

Tja det är ju samma här, har du "fel" åsikter i vissa forumsdelar blir du snabbt idiotförklarad och mobbad, visst det är ju värre i verkligheten. Här är du ju anonym och behöver inte ta åt dig på samma sätt här men vissa gör det ändå. Men jag skulle ju exempelvis inte skriva vissa saker i vissa forumsdelar eftersom åsiktskorridoren där går år ett visst håll och man vet vilken respons det hade fått.
Citera
2015-08-28, 19:25
Medlem
bollinnehavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanings

Det censureras hejvilt i samhället. Barnporr censureras för att ta ett exempel. I vissa fall är censur bevisligen bra. Censur är ett väldigt känsligt ämne här dock, även i de fall då censuren förskonar någon från onödigt lidande.

Ingenstans i samhället finns det lika mycket avsky för censur som här.
Citera
2015-08-28, 19:32
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag trivs bra med forumets allmäna kritik av massinvandring, blattar, PK-eliten och islam.

Dock gillar jag inte att vissa här ensidigt skyller problemen på sossarna/Palme när det i själva verket är Reinfeldt/Westerberg m.fl. som är de största svinen.

Men trivs ändå ganska bra i FB:s "åsiktskorridor", om den nu finns..
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2015-08-28 kl. 20:02.
Citera
2015-08-28, 19:32
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Du har ju helt plötsligt givit din åsikt trots allt?

På ställen där denna "åsiktskorridor" finns blir du inte anställd om du inte har "rätt" åsikter från början... därav också problemet, de flesta tycker lika redan när dom hamnar i "korridoren" och de som inte hamnar inom den hamnar väldigt snabbt utanför den... Marcus Birro (ogillar dock honom), Alexander Bard (gillar mer...) osv...

Flashback har/är flera åsiktskorridorer möjligen...
Citera
2015-08-28, 19:51
Medlem
bollinnehavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Du har ju helt plötsligt givit din åsikt trots allt?

På ställen där denna "åsiktskorridor" finns blir du inte anställd om du inte har "rätt" åsikter från början... därav också problemet, de flesta tycker lika redan när dom hamnar i "korridoren" och de som inte hamnar inom den hamnar väldigt snabbt utanför den... Marcus Birro (ogillar dock honom), Alexander Bard (gillar mer...) osv...

Flashback har/är flera åsiktskorridorer möjligen...
Om det har varit för några år sen hade jag dragit mig för att vara lika kritisk till systemet som nu. De som sätter agendan på flashback har ett ganska stort inflyttande över samhället, speciellt över unga män. Eller har jag fel här?
Citera
2015-08-28, 20:11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Om det har varit för några år sen hade jag dragit mig för att vara lika kritisk till systemet som nu. De som sätter agendan på flashback har ett ganska stort inflyttande över samhället, speciellt över unga män. Eller har jag fel här?

Citat:
Om det har varit för några år sen hade jag dragit mig för att vara lika kritisk till systemet som nu.

Systemet? Flashback eller åsiktskorridorer i olika branscher? är inte helt med på vad du menar...

Ser egentligen ingen agenda med flashback, hur menar du? Här diskuteras nyheter från media, och ALLT mellan jord och universum... Vad skulle flashbacks agenda vara?

Stort inflytande, ja det är möjligt faktiskt... där folk får diskutera fritt utan repressalier (vilket tycker inte vara helt sant nuförtiden ens på flashback dock) så kanske den som har bäst argument ett större inflytande än andra...

Tänk dig ett samhälle där media's åsiktskorridorer hade det största inflytandet... kanske ett 1000 personer som bestämmer hur du skall tycka... här är det kanske 100.000 personer som kan argumentera emot eller för dig... jaja... vet inte riktigt hur jag skall förklara...
Vet inte heller kvinnor/män ration här på flashback men det är nog fler män här än kvinnor ja... men snälla säg inte att det är mäns fel...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in