2005-10-24, 17:41
Medlem
Vilken bok har påverkat dig mest? Och varför?

/J
Citera
2005-10-24, 19:34
Medlem
General Nogis avatar
Antagligen Yukio Mishimas tetralogi Fruktbarhetens Hav. Om det tvunget skall vara en bok, så får det nog bli den sista volymen, som heter The Decay of the Angel i engelsk översättning.

Varför? Därför att det är den mest illusionslösa och insiktsfulla bok jag läst (hittills) om det mänskliga livets och dödens illusioner och rus, om kärlek, fanatism och en isande, omänsklig skönhet.

Tetralogin ifråga består av:

Spring Snow

Runaway Horses

The Temple of Dawn

The Decay of the Angel
Citera
2005-10-24, 19:39
Medlem
Theodor Kallifatides Ett liv bland människor kände jag talade direkt till mig när jag läste. Jag vet inte hur bra den är i sig (välskriven givetvis, men kanske ganska ointressant för folk) men jag behövde den läsningen just då.
Rätade ut ett par frågetecken jag haft i mitt liv. Gav mig något att relatera till.
Citera
2005-10-27, 15:28
Medlem
förmodligen "varats olidliga lätthet" av milan kundera. den har gett mig stora insikter om vårt mänskliga psyke och om hur livet och kärleken är beskaffad. skulle kunna påstå att mitt sätt att tänka kan delas in i ett före och efter denna bok.

kan även nämna "stäppvargen" av herman hesse, har dock inte läst ut den än men den har redan märka hur den tar mitt medvetande till nya nivåer, jag tror att den kommer ha stort inflytande på mig i framtiden.
Citera
2005-10-27, 19:21
Medlem
J.Ns avatar
Några olika...

Bibeln eftersom den hjälpte mig till stor del att tappa tron helt efter att ha läst den.

Cujo av Stephen King eftersom den fick mig att fastna för honom, så hårt att jag fortfarande 22 år senare köper varenda bok han skrivit

Illusioner av Richard Bach eftersom jag för första gången fick mig att få känslan av att tänka i flera plan samtidigt och för att det var den enda boken jag läst direkt en gång till efter jag läst ut den den första gången.

Incest och andra sexuella övergrepp av Bass/Davis som fick mig att göra ett antal nyttiga kopplinga och ta ihjäl några fördomar angående sexuella övergrepp (samt gav mig goda ideer till diverse uppsatser o dyl)
Citera
2005-10-27, 20:10
Medlem
Darwins avatar
"Stockholmsserien" av Fogelström, eftersom den väckte mitt samhälls- och politikintresse och gjorde mig medveten om hur samhället på många områden fungerar.

"Dvärgen" av lagerqvist, fick mig att inse hur ruttet allting är.
Citera
2005-10-27, 20:11
Moderator
Sun Rulers avatar
BIBELN
Citera
2005-10-27, 21:29
Medlem
villken bok har betytt mest för mig....?

hej hej allihopa....hoppas att det är bra med er alla...jo till ämnet jag läser bara verklighetsbaserat..så jag måste säga att pojken som kallades det serien på verkande mig mest...men det finns också en anna bok som jag påvekades av..och det är en bok som heter Gör vad ni vill men döda henne inte...av jolanda..dåda dom här böckerna berör...eller borde i allafall göra det..i mig satte stora spår. det va mitt som jag har att säga just nu....ha det så bra allihopa...
Citera
2005-10-27, 22:11
Medlem
chippyboys avatar
Tärningsspelaren av Luke Rhinehart.

Samtliga utgåvor av Chomsky.

Gen – Pojken från Hiroshima, iofs en serie, men den påverkade mig oerhört när jag fick den som 9-åring...
Citera
2005-10-28, 18:30
Medlem
CharlieRs avatar
Håller med ovanstående talare.
The Dice Man av Luke Rhinehart påverkade mitt synsätt starkt. Delvis för att jag läste den mycket tidigt. Jag tror inte att någonting kan påverka mig så starkt längre; man blir mindre formbar ju mer tiden går.
Bibeln och The Satanic Bible likaså.
1984, Brave New World och A Clockwork Orange har alla gjort mig mycket skeptiskt inställd och format grunden till en växande paranoia.
Sist men inte minst: Svenska Akademiens Skrivregler, såklart.
Citera
2005-10-28, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jemalija
Vilken bok har påverkat dig mest? Och varför?

/J
Varför är väl lite väl personligt. Men Narnia-serien som jag läste som ung har hjälpt till att dana min person.
Jag tycker att jag är nästan dum-ärlig, behandlar alltid folk som jag vil bli behandlad (även om jag inte blir det tillbaks), säger till när jag får för mycket väcel och håller alltid på det goda!

På senare år så är det svårt att bli lika "påverkad" som man blev då man var liten, men Sidney Sheldons "Bellamys Hemlighet" är fantastisk.
Men det finns så många. Gillar Alice Hoffmans verk.
Citera
2005-10-28, 19:29
Medlem
När jag var 17-18 läste jag mycket av Erich Maria Remarque. Både På västfronten intet nytt och Den svarta obelisken betydde en hel del för mig, fast jag kan inte förklara det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in