2015-08-28, 14:50
Medlem
Hejsan!

Är helt ny med att spara utanför sparkonto och
skulle jättegärna höra synpunkter på min tänkta plan med sparande.

Har ca en månadslön på sparkonto då jag tänkt ha kvar autogiroöverföringar och annat på detta konto.
Tänkte därefter spara kortsiktigt i akelius spar med 3 % ränta , 1000 kr per månad
Sparande på lite längre sikt tänkte jag investera 5000 kr i trustbuddy
och sparande för riktigt lång sikt (pension) tänkte jag spara 3 000 kr per månad ( 1500 kr i DNP Global indeks och 1500 kr i SPP aktiefond Sverige.
Successivt, förslagsvis varje kvartal, tänkte jag dessutom sätta in ca 10 000 kr i 2-4 olika investmentbolag typ, ratos eller melker schörling.

Är medveten om att akelius saknar statlig insättningsgaranti men ser risken att de skulle lägga ner som väldigt liten.
Enormt tacksam för synpunkter.
Citera
2015-08-28, 15:17
Medlem
Läs tråden om Trustbuddy i värdepapperforumet.
Citera
2015-08-29, 00:01
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Trustbuddy är skit. Som sagt, läs tråden om dem.
Citera
2015-08-29, 01:02
Medlem
Okej ska ha det i åtanke. Men resten av sparandet då? Några tankar?
Citera
2015-08-31, 20:43
Medlem
Jag vet inte mycket om TrustBuddy men i övrigt ser det bra ut.
Citera
2015-08-31, 20:45
Medlem
kumlans avatar
Trust är inget att föredra.
Citera
2015-08-31, 22:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mylifeandnotyours
Hejsan!

Är helt ny med att spara utanför sparkonto och
skulle jättegärna höra synpunkter på min tänkta plan med sparande.

Har ca en månadslön på sparkonto då jag tänkt ha kvar autogiroöverföringar och annat på detta konto.
Tänkte därefter spara kortsiktigt i akelius spar med 3 % ränta , 1000 kr per månad
Sparande på lite längre sikt tänkte jag investera 5000 kr i trustbuddy
och sparande för riktigt lång sikt (pension) tänkte jag spara 3 000 kr per månad ( 1500 kr i DNP Global indeks och 1500 kr i SPP aktiefond Sverige.
Successivt, förslagsvis varje kvartal, tänkte jag dessutom sätta in ca 10 000 kr i 2-4 olika investmentbolag typ, ratos eller melker schörling.

Är medveten om att akelius saknar statlig insättningsgaranti men ser risken att de skulle lägga ner som väldigt liten.
Enormt tacksam för synpunkter.

Finns ingen anledning betala för en Sverigefond. Jag hade valt Avanzas eller Nordnets gratisfonder istället, eller lagt det i investmentbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in