2005-10-24, 17:08
Medlem
Har någon läst A&B Strugatskijs "Svårt att vara gud"? Tänkte läsa den, men behöver först veta vad den går ut på. Omslagstexten är interessant, är boken det? *Recensera gärna Strugatskijs andra verk också, om ni läst nåt. Själv har jag bara läst "Definitivt kanske".
Citera
2005-10-24, 17:16
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turk
Har någon läst A&B Strugatskijs "Svårt att vara gud"? Tänkte läsa den, men behöver först veta vad den går ut på. Omslagstexten är interessant, är boken det? *Recensera gärna Strugatskijs andra verk också, om ni läst nåt. Själv har jag bara läst "Definitivt kanske".

Japp. Har läst den. Jag rekommenderar den.

Dessa två bröder skriver ju Science-fiction, men de kommer ur den ryska traditionen och kan därför kännas lite annorlunda än amerikanska sådana.

I deras böcker är det inte självklart att det är de tekniskt mest avancerade som även är de moraliskt eller socialt överlägsna.
Citera
2005-10-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Dessa två bröder skriver ju Science-fiction, men de kommer ur den ryska traditionen och kan därför kännas lite annorlunda än amerikanska sådana.
I deras böcker är det inte självklart att det är de tekniskt mest avancerade som även är de moraliskt eller socialt överlägsna.

Gillar de banor de tänker i. Hur var det nu med "Definitivt kanske"? Har fått för mig att det är en berättelse om en tid då människan håller på att överskrida naturens lagar; för att naturen ska bibehålla sin balans måste den slå till mot de ansvariga och hindra dem i deras arbete, och gör så på de mest absurda sätt...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in