2015-08-27, 22:02
Medlem
Började på gym idag, och företaget önskar betalning via Autogiro. Gav dom mitt swedebank kontonummer. Ska det då inte dyka upp på "mina sidor" på swedbank att de frågar efter XXX/kr per månad?

Eller måste man skriva in företagsnamnet själv, kanske det bara tar ett tag innan det kommer upp?
Citera
2015-08-27, 22:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrafninn
Började på gym idag, och företaget önskar betalning via Autogiro. Gav dom mitt swedebank kontonummer. Ska det då inte dyka upp på "mina sidor" på swedbank att de frågar efter XXX/kr per månad?

Eller måste man skriva in företagsnamnet själv, kanske det bara tar ett tag innan det kommer upp?

Det tar ett tag. Nej, du kan inte se/begränsa hur mycket se kan dra.
Citera
2015-08-27, 23:09
Medlem
Tror de flesta banker kan se vilka autogiromedgivandet man givit. Det kan jag. Som sagts tidigare, det tar med lätthet några dagar.

Ett autogiro är ett medgivande att debitera ditt konto, beloppet fakturan hamnar på automatiskt. Fakturan kan ankomma på valfritt sätt, snigelpost eller e-post.
Alternativt baseras på ett avtal med ett "fast belopp" (vilket är vanligast i gymfallet).

Oftast har gymmen med en klausul i avtalet ang framtida prisjusteringar så att detta beloppet är ej fast, men måste meddela dig innan dessa sker utan krav på accept från din sida. Med de använder samma autogiroavtal för den nya höjda avgiften utan godkännande från dig.

Du kan när som helst makulera medgivandet, men det påverkar endast framtida transaktioner.
Och ett makulerat medgivande tar inte bort dig från betalningsansvaret för det avtal du har ingått.
Citera
2015-08-28, 02:41
Medlem
Sereenas avatar
Du kan se vilka autogiron du har (kommer inte ihåg exakt vart på sidan), men du kan inte styra över summor.

När en autogiro betalning satts up så dras pengarna automatiskt samma datum varje mpnad utan att du kan/behöver göra nåt, finns inte täckning så skickas normalt en faktura istället.
Citera
2015-08-28, 14:26
Medlem
Tack för era svar.

Men andra ord kommer det upp automatiskt på "mina sidor", och jag behöver inte göra något? Borde väl behöva godkänna?
Citera
2015-08-28, 16:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo du ska kunna se det och du behöver inte gör ett dugg mer än det du redan gjort gett tillåtelse till det. På Nordea finns det under betalningar både de autogiro som är aktuella som de som inte är det. Det man bör tänka på för autogiro är att det är lite olika när det dras och hur det dras. Oftast är det så att om pengar dras säg den 28 så kontrolleras det på kontot ett dygn innan om pengar finns där eller inte. Ibland kan företagen också försöka dra flera dagar om täckning saknas eller ibland är det bara en gång som gäller och då blir det ju påminnelse.
Citera
2015-08-28, 17:27
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det tar ett tag. Nej, du kan inte se/begränsa hur mycket se kan dra.
Känns lite grand som du svarade på en 'ofråga' utöver frågan dära

Rörande det, jag begränsar beloppet de kan ta genom att hålla kontot på lagom nivå.
Om jag förväntar mig ett autogirourtag om 100SEK låter jag kanske 200SEK ligga på kontot.

Har fungerat bra frånsett den gången 'rörlig el' drogs två gånger
Jag klarade mig genom att omgående fylla på så en liggande 'icke utförd' räkning kunde exekveras.

Om inte hade nog jag straffats även om felet låg annorstädes...
Citera
2015-08-28, 17:31
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrafninn
Tack för era svar.

Men andra ord kommer det upp automatiskt på "mina sidor", och jag behöver inte göra något? Borde väl behöva godkänna?
Det kan vara så att du behöver signera 'godkänt autogiro' på sidan om inte du undertecknat något papper som gymet kan visa upp för banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in