2015-08-27, 21:36
Medlem
Jag tänkte använda mig av portföljgeneratorn. Längst ner står det avgift 0,78 % på genomsnittlig förvaltningsavgift.
Men två globala fonder har bara de tillsammans en förvaltningsavgift på ca 3 %.
Vilken avgift är det jag får betala för min fondportfölj? Är det 0,78%?
Citera
2015-08-28, 00:03
Medlem
Du ska nog inte investera, om du inte fattar vad genomsnittlig betyder.
Citera
2015-08-28, 03:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag tänkte använda mig av portföljgeneratorn. Längst ner står det avgift 0,78 % på genomsnittlig förvaltningsavgift.

Har du verkligen räknat rätt på de två globalfonder de har, att de snittar 3%?

För övrigt står det ju i informationen om varje fond vad förvaltningsavgiften uppgår till, så du borde omöjligt kunna misslyckas med att räkna ut genomsnittet.
Citera
2015-08-28, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du ska nog inte investera, om du inte fattar vad genomsnittlig betyder.

Det här.

Citat:
Längst ner står det avgift 0,78 % på genomsnittlig förvaltningsavgift.

Du svarar ju på din egen fråga. Ja, står det att genomsnittlig förvaltningsavgift är 0,78% så är det 0,78% du betalar. Vad är det svåra att förstå?
Citera
2015-08-28, 09:32
Medlem
Reevess avatar
Citat:

Säg inte att du har lagt ihop 1,5 + 1,5 och tror att du får betala 3%?
Citera
2015-08-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det här.

Du svarar ju på din egen fråga. Ja, står det att genomsnittlig förvaltningsavgift är 0,78% så är det 0,78% du betalar. Vad är det svåra att förstå?
Fast varje fond har ju olika förvaltningsavgifter? Så det faktiska jag får betala i förvaltningsavgift borde ju vara mer än 0,78%. De har ju antagligen bara adderat fondernas förvaltningsavgifter och sedan räknat ut genomsnittet. Men har jag fonder på ett ställe som har en förvaltningsavgift på 1,5% så är de väl det jag får betala?
Citera
2015-08-28, 22:56
Medlem
Citat:
Fast varje fond har ju olika förvaltningsavgifter?
Ja? Och genomsnittet är 0,78%.

Citat:
Så det faktiska jag får betala i förvaltningsavgift borde ju vara mer än 0,78%.

Nej, om det står 0,78% så betalar du inte mer än 0,78%.

Citat:
Men har jag fonder på ett ställe som har en förvaltningsavgift på 1,5% så är de väl det jag får betala?

Ja, givetvis, men nu sa du ju att den genomsnittliga förvaltningsavgiften var 0,78% och inte 1,5%.

Jag förstår inte hur du kan ha sådana extrema problem med de allra enklaste sakerna. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Du borde inte investera. Du borde inte ha en enda krona på börsen för du förstår inte hur någonting fungerar. Och det här säger jag för din skull, för att du inte ska förlora pengar. För det gör man när man är på börsen utan att ha koll.
Citera
2015-08-29, 00:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Fast varje fond har ju olika förvaltningsavgifter? Så det faktiska jag får betala i förvaltningsavgift borde ju vara mer än 0,78%. De har ju antagligen bara adderat fondernas förvaltningsavgifter och sedan räknat ut genomsnittet. Men har jag fonder på ett ställe som har en förvaltningsavgift på 1,5% så är de väl det jag får betala?

Hur svårt är det att läsa informationen om fonderna du tänkt köpa? Där framgår fast förvaltningsavgift och eventuell resultatbaserad dito.

För övrigt, utifrån vad du skrivit i tråden, är mitt råd att du köper något okomplicerat och lånsiktigt som inte kostar mer än nödvändigt i förvaltning, t.ex. Avanza zero, Nordnet superfonder för Norden och AP7 aktiefond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in