2015-08-27, 20:02
Medlem
gasproxs avatar
Hej!

Undrar lite hur det fungerar med inköp när man startar en egen butik eller webbshop. Om man inte vill sälja redan befintliga och etablerade märken, var får man i så fall varorna ifrån? Jag vill inte designa och tillverka varor själv, utan jag vill typ ha en gigantisk katalog med befintliga varor och välja själv vad jag vill sälja i min butik. Finns sådant? Vad heter sådana slags leverantörer i så fall?

Nu är det främst kläder som jag är nyfiken på, men för att göra frågan mer konkret: var får exempelvis coolstuff.se sina produkter ifrån?

Finns även en mängd märken och produkter inom skönhet där efterfrågan i Norden är väldigt stor, men produkterna säljs nästan bara i USA. Om jag vill köpa in och sälja dessa produkter, hur går jag tillväga då? Jag tänker att jag i så fall måste vänta tills jag har en etablerad och lyckad webbshop (så att dessa stora aktörer litar på mig) och sedan kontakta dem och fråga om jag får sälja deras produkter...eller hur fungerar det?

Har hundra frågor till men jag börjar såhär
Citera
2015-08-27, 20:05
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
http://www.alibaba.com/
Citera
2015-08-27, 20:16
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
http://www.alibaba.com/

Finns det fler alternativ till alibaba? Får för mig att det bara är billigt skräp där, inte direkt mode och kvalité på den nivå som jag söker... men jag kanske har fel, ska ta en titt.
Citera
2015-08-27, 21:28
Medlem
Gissar att du kan hitta en del färdiga kataloger om du söker på "klädgrossist", medan andra märken har en "bli återförsäljare" länk på sin sida.
Citera
2015-08-27, 22:05
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Finns det fler alternativ till alibaba? Får för mig att det bara är billigt skräp där, inte direkt mode och kvalité på den nivå som jag söker... men jag kanske har fel, ska ta en titt.

Det är såklart en blandad kvalitet på aliexpress/alibaba. Jag kan lova dig att 9/10 av de produkter som ex coolstuff.se säljer går att köpa i bulk på ali..
Citera
2015-08-27, 22:48
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Det är såklart en blandad kvalitet på aliexpress/alibaba. Jag kan lova dig att 9/10 av de produkter som ex coolstuff.se säljer går att köpa i bulk på ali..

Jaha, se där... ja, det är väl bara att börja leta i den gigantiska alibaba-djungeln då.
Citera
2015-08-27, 22:51
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Jaha, se där... ja, det är väl bara att börja leta i den gigantiska alibaba-djungeln då.

Ja. Se upp för piratkopior bara(med andra ord, köp inget alls som har ett välkänt varumärke, det är garanterat kopior).
Citera
2015-08-29, 16:12
Medlem
Du vill inte köpa in etablerade märken och ingen tillverkning själv.
Finns massivt med alternativ i Kina, Indien, Hong Kong osv.
Det är svårt att ge bättre rekommendationer då man inte vet om det är kläder eller vilken typ av varor du är ute efter.

Många leverantörer är ironiskt nog svåra att hitta på google och hamnar lång bak i sökningarna.
Som en första e-butik tror jag det är bra att göra det enkelt för sig och återförsälja något på Alibaba, IndiaMart eller liknande.
Läs på innan grundläggande i hur du kontaktar och agerar när du handlar, köper in prov ex osv.
Citera
2015-09-08, 21:58
Medlem
gasproxs avatar
Tack för era svar!

Men om man ser till H&M, Lindex och andra etablerade klädeskedjor; var köper de sina varor ifrån? Jag ser att de söker inköpare då och då vilket innebär att de inte designar kläderna själva. De typer av kläder de säljer finns ju knappast på alibaba heller. De måste ju alltså finnas en uppsjö av klädestillverkare vars varor alla stora klädeskedjor i världen bråkar om att få sälja?

Får alla inköpare för dessa kedjor stora kataloger där de får "paxa" vilka plagg just den kedjan vill sälja? Eller hur funkar det? Vilka är det i så fall som sköter design och produktion av själva varorna?

Så många frågor
Citera
2015-09-14, 19:29
Medlem
Netflixs avatar
Citat:
Tack för era svar!

Men om man ser till H&M, Lindex och andra etablerade klädeskedjor; var köper de sina varor ifrån? Jag ser att de söker inköpare då och då vilket innebär att de inte designar kläderna själva. De typer av kläder de säljer finns ju knappast på alibaba heller. De måste ju alltså finnas en uppsjö av klädestillverkare vars varor alla stora klädeskedjor i världen bråkar om att få sälja?

Får alla inköpare för dessa kedjor stora kataloger där de får "paxa" vilka plagg just den kedjan vill sälja? Eller hur funkar det? Vilka är det i så fall som sköter design och produktion av själva varorna?

Så många frågor

Det där med kläderna funkar nog mer så att H&M har tex en tshirt de vill tillverka så billigt som möjligt och hör då av sig till sina kontakter i Indien mfl och hittar textilfabriker som vill ha jobb och även låter sig prispressas.
Citera
2015-09-18, 10:53
Medlem
Citat:
jag vill typ ha en gigantisk katalog med befintliga varor och välja själv vad jag vill sälja i min butik. Finns sådant? Vad heter sådana slags leverantörer i så fall?

Ja, det finns. Den kallas "internet"

Skämt åsido, de som startar en försäljningsverksamhet har oftast en ganska tydlig bild av vad de är de vill sälja, vilka de "coola" tillverkarna och märkena är osv. Det är inte riktigt så enkelt som att sitta och titta i en katalog och pricka av "den vill jag sälja och den och den". Alibaba är väl typ det närmaste du kommer till något sådant, men som du kanske själv upplevt är det svårt att skilja agnarna ifrån vetet och om du inte vet tämligen tydligt vad du är efter så är det svårt att hitta något i mängden där. Mycket av inköp är svett och hårt arbete. Om du har ett hum om vilken kategori du är efter så kan du leta runt efter vad andra sajter säljer, vad som säljs i butik. Läsa på i tidningar, magasin, bloggar osv. Sedan finns det mässor och utställningar för de flesta olika typer av produkter med jämna mellanrum där tillverkare och grossister ställer ut för att finna kunder och återförsäljare. De kan såklart vara lite varstans i världen men kan vara värt resan om du menar allvar.

Citat:

Så många frågor

H&M etc. designar och formger sina plagg själva i största utsträckning. Själva tillverkningen lägger de sedan ut på någon extern fabrikör, ofta i Sydostasien, Mexiko eller liknande. När du ser att de söker "inköpare" så är det ofta upphandling av tillverkning och eventuellt råmaterial (typ kilometervis med bomullstygsom) som ska köpas in, även om tillverkaren oftast ansvarar för även upphandling av råmaterial.
Citera
2015-09-18, 11:51
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
.

Tusen tack för bra svar!

Har kikat lite på alibaba men gällande just kläder verkar det mest bara finnas skräp, typ sånt som säls för 50 spänn på ett torg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in