Citat:
Ursprungligen postat av
gasprox
jag vill typ ha en gigantisk katalog med befintliga varor och välja själv vad jag vill sälja i min butik. Finns sådant? Vad heter sådana slags leverantörer i så fall?
Ja, det finns. Den kallas "internet"
Skämt åsido, de som startar en försäljningsverksamhet har oftast en ganska tydlig bild av vad de är de vill sälja, vilka de "coola" tillverkarna och märkena är osv. Det är inte riktigt så enkelt som att sitta och titta i en katalog och pricka av "den vill jag sälja och den och den". Alibaba är väl typ det närmaste du kommer till något sådant, men som du kanske själv upplevt är det svårt att skilja agnarna ifrån vetet och om du inte vet tämligen tydligt vad du är efter så är det svårt att hitta något i mängden där. Mycket av inköp är svett och hårt arbete. Om du har ett hum om vilken kategori du är efter så kan du leta runt efter vad andra sajter säljer, vad som säljs i butik. Läsa på i tidningar, magasin, bloggar osv. Sedan finns det mässor och utställningar för de flesta olika typer av produkter med jämna mellanrum där tillverkare och grossister ställer ut för att finna kunder och återförsäljare. De kan såklart vara lite varstans i världen men kan vara värt resan om du menar allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
gasprox
Men om man ser till H&M, Lindex och andra etablerade klädeskedjor; var köper de sina varor ifrån? Jag ser att de söker inköpare då och då vilket innebär att de inte designar kläderna själva. De typer av kläder de säljer finns ju knappast på alibaba heller. De måste ju alltså finnas en uppsjö av klädestillverkare vars varor alla stora klädeskedjor i världen bråkar om att få sälja?
Får alla inköpare för dessa kedjor stora kataloger där de får "paxa" vilka plagg just den kedjan vill sälja? Eller hur funkar det? Vilka är det i så fall som sköter design och produktion av själva varorna?
Så många frågor

H&M etc. designar och formger sina plagg själva i största utsträckning. Själva tillverkningen lägger de sedan ut på någon extern fabrikör, ofta i Sydostasien, Mexiko eller liknande. När du ser att de söker "inköpare" så är det ofta upphandling av tillverkning och eventuellt råmaterial (typ kilometervis med bomullstygsom) som ska köpas in, även om tillverkaren oftast ansvarar för även upphandling av råmaterial.