2015-08-27, 19:54
Medlem
Jag sådde tidigt i våras ett antal frön av rosenkvitten i en blomlåda, och fick flera små plantor, som jag efterhand flyttat till större krukor och låtit stå utomhus över sommaren. Mitt mål är att så småningom plantera dem i trädgården. Den största plantan är drygt 35 cm hög, men fortfarande rätt klen (behöver stöd för att stå upprätt).
Bör jag redan i höst plantera dem på deras slutliga plats, eller alternativt gräva ned krukorna i rabatten och kanske täcka med löv/halm; eller är det bättre att övervintra plantorna inomhus / i källare för utplantering nästa år?
Jag bor i södra Norrland, zon 5 - 6.
Citera
2015-08-29, 00:56
Medlem
Angerods avatar
Svår fråga.. Var jag kunnat läsa mig till är det ju ganska precis det ska vara härdiga hos dig så små plantor kan nog få det bra kämpigt om det blir en jävlig vinter. Speciellt om de inte riktigt hinner hämta sig efter omplantering. Men har du någon bra källare eller så? Många växter ska ju ha det svalt/mörkt över vintern. Ju varmare de står desto mer ljus måste de få, ibland så pass att de behöver extra i form av växtbelysning...
Annars kanske varianten med att sätta dem i rabatten och skydda dem ritkigt ordentligt är det bästa..
Citera
2015-09-06, 14:37
Medlem
Flamsans avatar
Ni bor jag i Skåne men min erfaranhet av rosenkvitten är att den kan man inte ta dö på.

I nuvarande trädgård stod det en stor rosenkvitten mitt på gräsmattan.
Den har vi försökt ta bort. Klippt ner, grävt bort roten ( inte allt dock) misshandlat det som var kvar av roten med yxa och round up.
Jag har nu gett upp och inser att jag tydligen ska ha en rosenkvitten där. Den har kommit upp jättefint ;-)
Det var på hösten vi försökte gräva bort den.

Sätt den i rabatten som du själv föreslog. Pjoska inte för mtcket med växterna ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in