2015-08-26, 21:14
Hejsan matälskare!

Satt och kollade lite olika recept på en fitness-sida och de tipsade bl.a. om en rätt gjorde på oxfärs.

Själva rätten såg relativt lättlagad ut men jag som ungkarl och relativt oerfaren i köket har dock inte den blekaste aning om vart jag får tag i oxfärs.

På ICA köper jag regelbundet nötfärs, blandfärs m.m. men oxfärs är inget jag har sett där tidigare, finns det att köpa på t.ex. ICA?

http://fitnesskolan.se/3-riktiga-ror...a-med-protein/ se måltid 3. http://fitnesskolan.se/wp-content/up...rs-potatis.jpg

Hjälp en idiot är ni snälla
Citera
2015-08-26, 21:16
Medlem
Zimows avatar
köp oxfilé och mal den genom en köttkvarn med köttfärs valt. Då har du dig en oxfärs
Senast redigerad av Zimow 2015-08-26 kl. 21:19. Anledning: Felstavning
Citera
2015-08-26, 21:22
Citat:
Ursprungligen postat av Zimow
köp oxfilé och mal den genom en köttkvarn med köttfärs valt. Då har du dig en oxfärs

Ja den tanken slog mig. Det är ju helt logiskt, hade dock varit bekvämare att köpa färdig färs, blir tvungen att köpa en köttkvarn annars hehe, får kanske bli så då. Oxfärs låter jävligt gott.
Citera
2015-08-26, 21:23
Medlem
Oxfärs är bara ett finare ord för nötfärs, precis som oxfilé bara är kon's filé.
Citera
2015-08-26, 21:26
Medlem
iDiot5s avatar
Är samma som nötfärs. Oxfärs är från äldre djur o nöt från yngre.
Citera
2015-08-26, 21:29
Medlem
MeanMEs avatar
Oxfärs och nötfärs är samma sak i princip, men nötfärs är gjort på magert kött.
Så hittar du nötfärs med +15% fett är det vad man menar med oxfärs.
Citera
2015-08-26, 21:30
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Oxfärs brukar finnas på t.ex Ica. Kolla lite närmare nästa gång. Annars är ju högrevsfärs också väldans gott att göra mat på. Vad var det för rätt du tänkte göra?

Edit: Ah, där var länken, missade den
Citera
2015-08-26, 21:51
Medlem
ps870s avatar
De flesta butiker kan mala det kött du vill ha. Bara ta en köttbit och be personalen mala det åt dig. Brukar göra det med högrev. Du kan även välja hur grovt du vill ha det.
Citera
2015-08-26, 21:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ja den tanken slog mig. Det är ju helt logiskt, hade dock varit bekvämare att köpa färdig färs, blir tvungen att köpa en köttkvarn annars hehe, får kanske bli så då. Oxfärs låter jävligt gott.
Det går att göra köttfärs med kniv, dock en del arbete.
Personligen har jag aldrig sett man kalla det oxfärs.
Utan nötfärs eller högrevsfärs.
Citera
2015-08-26, 22:20
Medlem
Uphills avatar
Kossorna är de enda djur som byter kön när de dör.
Så av en kviga eller ko blir det en oxe vid slakt, liksom av de ca 8-månaders tjurkalvar, som man inte kan behålla som blivande mjölkkor eller avelskossor.

Sen så mal man "oxfärs" "nötfärs" eller vad du vill kalla det av de delar som inte kan ätas hela på grund av att de blir för sega.
Så enkelt är det

Smaklig måltid
Citera
2015-08-26, 23:34
Medlem
christerys avatar
Kollade på receptet, jag skulle faktiskt hellre valt en fläskfärs till den. Men en fetare nötfärs (inte under 10%) eller blandfärs duger gott det åxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in