2005-10-24, 12:27
Medlem
Hej.

Jag skulle vilja ha exempel på bra, gärna arketypisk, romantisk och realistisk litteratur.
Vilka böcker skulle ni rekommendera en person som vill läsa litteratur ifrån dessa två epoker?
Finns det någon facklitteratur om epokerna ni tycker är bra förövrigt?

Tack på förhand
Citera
2005-10-24, 18:34
Medlem
Eremitens avatar
Du skall helt klart läsa Dickens och Balzac. Två realister som inte kunde lämna romantiken bakom sig.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=166424&highlight=Dickens
Citera
2005-10-24, 18:52
Medlem
Hednings avatar
Hm. Läs Goethes Werther och Flauberts Madame Bovary?

Flaubert var nog mer naturalist, men vafan, Goethe hade ju ena benet i upplysningstraditionen.
Citera
2005-10-24, 19:19
Medlem
Darwins avatar
"Fällan"(alt.övers. "Krogen") av Zola. Så naturalistisk smetigt man bara kan tänka sig.

"Kvinnor och äppelträd" och "Nässlorna blomma" av Moa resp. Harry Martinson är också bra svensk realism (fattiga bönder som har det eländigt alltså).
Citera
2005-10-24, 19:19
Medlem
Tack för svaren, skall kolla in nämnda författare.

Borde väl nämna att det är för treans projektarbete, där jag har valt att jämföra romantiken och realismen och hur människor/natur/samhället framställs i respektive epok.

Skulle gärna vilja veta författare som verkligen är arketypiska, alltså "archetypal" för sin epok, det skulle göra ett jämförande arbete lättare. Var rädd att jag inte skulle få hjälp om jag nämnde att det var för skolarbete.

Facklitteratur någon?

/Depths
Citera
2005-10-24, 20:20
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depths

Borde väl nämna att det är för treans projektarbete, där jag har valt att jämföra romantiken och realismen och hur människor/natur/samhället framställs i respektive epok.
Då bör du lämpligen välja två författare från samma land.
Victor Hugo (frankrikes störste romantiker) och Gustave Flaubert (realist). Du upptäcker betydligt större skillnader om du jämför Hugo med Émile Zola (naturalist).
Citera
2005-10-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Då bör du lämpligen välja två författare från samma land.
Victor Hugo (frankrikes störste romantiker) och Gustave Flaubert (realist). Du upptäcker betydligt större skillnader om du jämför Hugo med Émile Zola (naturalist).

Ahh, låter bra.

I sådana fall hade jag tänkt mig:

Romantik:
Bram Stoker (har nyligen läst Dracula så det blir mindre läsande för min del)
Victor Hugo

Realism:
Flaubert
Zola

Låter det bra? Borde jag kanske välja någon annan författare än Bram Stoker, för att hålla mig till det franska?
Citera
2005-10-24, 21:05
Medlem
Darwins avatar
E.A. Poe kan ju vara ett romantiskt alternativ, med ganska korta och lättlästa noveller (dock blir det nog lite knepigare med jämförelsen, och Poe var ju Engelsman).
Citera
2005-10-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
E.A. Poe kan ju vara ett romantiskt alternativ, med ganska korta och lättlästa noveller (dock blir det nog lite knepigare med jämförelsen, och Poe var ju Engelsman).

Ja, då skulle det kanske gälla att hålla ett engelskt tema.

Till exempel:

Stoker
Poe

Thackeray (?)
Och någon annan.
Citera
2005-10-24, 21:40
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depths
Ja, då skulle det kanske gälla att hålla ett engelskt tema.

Till exempel:

Stoker
Poe

Thackeray (?)
Och någon annan.

Förlåt, kommando tillbaka, fick hjärnsläpp nyss! Poe är ju AMERIKAN! (Nu skäms jag, och min undulat kvittrar förebrådande över mig...)
Citera
2005-10-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Förlåt, kommando tillbaka, fick hjärnsläpp nyss! Poe är ju AMERIKAN! (Nu skäms jag, och min undulat kvittrar förebrådande över mig...)

Haha, tur att jag inte skrev honom som ett exempel på en engelsk författare i idéskissen jag nyss skickade till min handledare.
Citera
2005-10-25, 09:39
Medlem
Darwins avatar
Ytterligare en Engelsk romantiker är ju förstås Mary Shelley "Frankenstein".

Och: http://www.kirjasto.sci.fi/calendar.htm är en trevlig sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in