Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-25, 23:11
Medlem
Tänk om vår koppling till elektronik är starkare än vi tror, det kanske inte bara är en telefon vi håller i handen eller en dator som står på skrivbordet. Det kanske faktiskt är en del av oss själva. Och om så vore fallet att verkligheten smälter ihop med teknologin mer än vad vi tror, så skulle lika gärna vår verklighet kunna ha ett censurerings skydd likt internet i kina.

Så det vi ser som verklighet är inte ens i närheten av vad som faktiskt pågår, verkligheten (eller den person som kontrollerar verkligheten) har censurerat våran "verklighet".

Detta skydd skulle enkelt kunna programmeras om det faktiskt vore så att vi lever i en slags simulation.

Vad tror ni om detta?
Citera
2015-08-26, 00:14
Medlem
bananmuslis avatar
Jag tror att man har mer tillgång till verkligheten utan teknologi
Citera
2015-08-26, 00:23
Medlem
Klart att man kan få folk att tro det dom tänkte, va just en egen tanke eller ide. Du vet som när man lirar ett parti schack, man får den att gå dit man vill.

Sen har reklam stor inflytande på det mer "undermedvetna" planet.

Säg mig, vad minns vi och vad minns vi inte. Om jag nu vet vad jag ska göra, varför gör man det då? Någon som myntat.

Man påverkas enorm av det som konsumeras.
Citera
2015-08-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacksterr
Tänk om vår koppling till elektronik är starkare än vi tror, det kanske inte bara är en telefon vi håller i handen eller en dator som står på skrivbordet. Det kanske faktiskt är en del av oss själva.

Det här är faktiskt inte så dumt egentligen. Vi är informationsvarelser och dator och telefon är ett sätt att absorbera och sprida information. Så ok, jag köper ditt tänkande så här långt.

Citat:
Och om så vore fallet att verkligheten smälter ihop med teknologin mer än vad vi tror, så skulle lika gärna vår verklighet kunna ha ett censurerings skydd likt internet i kina.

Men nu blir det lite mysko här. Teknologi kan vara ett amalgam med information, det håller jag med om, på samma sätt som två cirklar kan överlappa utan att ligga precis på varandra (se Venn Diagram på wikipedia). Men det betyder inte att kontroll över teknologin gör att man har kontroll över information. Du kan bara censurera den tekniska sidan, inte resten.

Citat:
Så det vi ser som verklighet är inte ens i närheten av vad som faktiskt pågår, verkligheten (eller den person som kontrollerar verkligheten) har censurerat våran "verklighet".

Nej det håller jag inte med om. Spridning av information genom informations teknologi är fortfarande möjlig. Censur av information som överförs genom teknologi (internet exempelvis) händer säkerligen och definitivt i Kina och Nordkorea. Jag tror att det finns människor i båda länderna som vet att de är censurerade, som vet sanningen om det som är censurerat, och vet att polisen vet att de vet. Det finns fortfarande en mun till örat teknologi som är väldigt effektiv.

Citat:
Detta skydd skulle enkelt kunna programmeras om det faktiskt vore så att vi lever i en slags simulation.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Om kosmos är en simulering 13 miljarder år gammal verkar det konstigt om censur dyker upp helt plötsligt från ingenstans just i det tjugoförsta millenniet när vi har internet. Varför inte göra det i bronsålders palestina så vi slipper skräpet med bibeln och koranen?

Citat:
Vad tror ni om detta?

Jag tror det är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in