Citat:
Ursprungligen postat av
jacksterr
Tnk om vr koppling till elektronik r starkare n vi tror, det kanske inte bara r en telefon vi hller i handen eller en dator som str p skrivbordet. Det kanske faktiskt r en del av oss sjlva.
Det hr r faktiskt inte s dumt egentligen. Vi r informationsvarelser och dator och telefon r ett stt att absorbera och sprida information. S ok, jag kper ditt tnkande s hr lngt.
Citat:
Och om s vore fallet att verkligheten smlter ihop med teknologin mer n vad vi tror, s skulle lika grna vr verklighet kunna ha ett censurerings skydd likt internet i kina.
Men nu blir det lite mysko hr. Teknologi kan vara ett amalgam med information, det hller jag med om, p samma stt som tv cirklar kan verlappa utan att ligga precis p varandra (se Venn Diagram p wikipedia). Men det betyder inte att kontroll ver teknologin gr att man har kontroll ver information. Du kan bara censurera den tekniska sidan, inte resten.
Citat:
S det vi ser som verklighet r inte ens i nrheten av vad som faktiskt pgr, verkligheten (eller den person som kontrollerar verkligheten) har censurerat vran "verklighet".
Nej det hller jag inte med om. Spridning av information genom informations teknologi r fortfarande mjlig. Censur av information som verfrs genom teknologi (internet exempelvis) hnder skerligen och definitivt i Kina och Nordkorea. Jag tror att det finns mnniskor i bda lnderna som vet att de r censurerade, som vet sanningen om det som r censurerat, och vet att polisen vet att de vet. Det finns fortfarande en mun till rat teknologi som r vldigt effektiv.
Citat:
Detta skydd skulle enkelt kunna programmeras om det faktiskt vore s att vi lever i en slags simulation.
Jag frstr inte riktigt vad du menar hr. Om kosmos r en simulering 13 miljarder r gammal verkar det konstigt om censur dyker upp helt pltsligt frn ingenstans just i det tjugofrsta millenniet nr vi har internet. Varfr inte gra det i bronslders palestina s vi slipper skrpet med bibeln och koranen?
Citat:
Vad tror ni om detta?
Jag tror det r fel.