2015-08-25, 23:11
Medlem
Tnk om vr koppling till elektronik r starkare n vi tror, det kanske inte bara r en telefon vi hller i handen eller en dator som str p skrivbordet. Det kanske faktiskt r en del av oss sjlva. Och om s vore fallet att verkligheten smlter ihop med teknologin mer n vad vi tror, s skulle lika grna vr verklighet kunna ha ett censurerings skydd likt internet i kina.

S det vi ser som verklighet r inte ens i nrheten av vad som faktiskt pgr, verkligheten (eller den person som kontrollerar verkligheten) har censurerat vran "verklighet".

Detta skydd skulle enkelt kunna programmeras om det faktiskt vore s att vi lever i en slags simulation.

Vad tror ni om detta?
Citera
2015-08-26, 00:14
Medlem
bananmuslis avatar
Jag tror att man har mer tillgng till verkligheten utan teknologi
Citera
2015-08-26, 00:23
Medlem
Klart att man kan f folk att tro det dom tnkte, va just en egen tanke eller ide. Du vet som nr man lirar ett parti schack, man fr den att g dit man vill.

Sen har reklam stor inflytande p det mer "undermedvetna" planet.

Sg mig, vad minns vi och vad minns vi inte. Om jag nu vet vad jag ska gra, varfr gr man det d? Ngon som myntat.

Man pverkas enorm av det som konsumeras.
Citera
2015-08-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacksterr
Tnk om vr koppling till elektronik r starkare n vi tror, det kanske inte bara r en telefon vi hller i handen eller en dator som str p skrivbordet. Det kanske faktiskt r en del av oss sjlva.

Det hr r faktiskt inte s dumt egentligen. Vi r informationsvarelser och dator och telefon r ett stt att absorbera och sprida information. S ok, jag kper ditt tnkande s hr lngt.

Citat:
Och om s vore fallet att verkligheten smlter ihop med teknologin mer n vad vi tror, s skulle lika grna vr verklighet kunna ha ett censurerings skydd likt internet i kina.

Men nu blir det lite mysko hr. Teknologi kan vara ett amalgam med information, det hller jag med om, p samma stt som tv cirklar kan verlappa utan att ligga precis p varandra (se Venn Diagram p wikipedia). Men det betyder inte att kontroll ver teknologin gr att man har kontroll ver information. Du kan bara censurera den tekniska sidan, inte resten.

Citat:
S det vi ser som verklighet r inte ens i nrheten av vad som faktiskt pgr, verkligheten (eller den person som kontrollerar verkligheten) har censurerat vran "verklighet".

Nej det hller jag inte med om. Spridning av information genom informations teknologi r fortfarande mjlig. Censur av information som verfrs genom teknologi (internet exempelvis) hnder skerligen och definitivt i Kina och Nordkorea. Jag tror att det finns mnniskor i bda lnderna som vet att de r censurerade, som vet sanningen om det som r censurerat, och vet att polisen vet att de vet. Det finns fortfarande en mun till rat teknologi som r vldigt effektiv.

Citat:
Detta skydd skulle enkelt kunna programmeras om det faktiskt vore s att vi lever i en slags simulation.

Jag frstr inte riktigt vad du menar hr. Om kosmos r en simulering 13 miljarder r gammal verkar det konstigt om censur dyker upp helt pltsligt frn ingenstans just i det tjugofrsta millenniet nr vi har internet. Varfr inte gra det i bronslders palestina s vi slipper skrpet med bibeln och koranen?

Citat:
Vad tror ni om detta?

Jag tror det r fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in