2015-08-25, 18:30
Medlem
Hej Flashback,

Jag undrar om ert ekonomiska upplägg, dvs. vart har ni konton och vad använder ni de till samt vart har ni era försäkringar? Vad ser ni för fördelar med de banker/bolag ni använder och den modell ni har för er ekonomi?

Själv har jag:
Bolån, internetbank, kontokort och lönekonto hos SEB - använder för att betala räkningar samt göra kontantuttag. Har valt SEB eftersom SACO-medlemmar får rabatt på sina bolån.
Kreditkort och bilförsäkringar hos OKQ8 Bank - använder mitt OKQ8 kort till all konsumtion förutom mat samt handlar alltid bensin och snus på OKQ8. De som använder detta kort får återbäring på allt man handlar på OKQ8 samt 1% återbäring på allt man handlar utanför. Som medlem får jag även rabatt på min bilförsäkring.
Kontokort hos Coop till matköp - för över pengar till mitt COOP-konto varje månad eftersom man får 3% återbäring på COOP om man handlar med kortet och kommer över 3500kr i månaden.
Sparande på Avanza - används för sparande i aktier och fonder.
Sen har jag alla mina försäkringar via mitt fackförbund.

Hur ser det ut för er?
Citera
2015-08-25, 20:00
Medlem
Diablo1118s avatar
SEB får in lön och har bolån via fackförbund med bra ränta. De flesta autogiro betalas härifrån.
Har även Visakort men har ännu inte använt det för köp och har glömt min kod. Har öppnat en ISK men har bara 1000kr i sparande. Har två sparkonto. Ett av dessa använder jag som buffertkonto.
månadssparar i ett par fonder men inte speciellt aktivt eller intresserad.

LF Sparkonto med dålig ränta. Försäkringar och visakort. Är guldkund. Använder kortet här för alla inköp samt internetköp. Har något som dras från detta konto också men har inte haft någon insättning av nytt kapital här det senaste året utan använder sparade pengar.

Santander: huvudsparkonto med ganska mycket pengar

Avanza: Två ISK som jag använder aktivt. Den ena är tänkt för pension och den andra som generellt sparande utan direkt mål. Har även två kapitalförsäkringar med typ 1000kr var på. Krångligt att få ut de sista pengarna så de ligger kvar istället. ISP där jag inte längre lägger in några pengar i.

Nordnet: Gamla synder med flera olika aktier som tappat 90-100% i värde + en mindre mängd HM aktier. Har även samtliga av deras "gratis superfonder" Dock ganska inaktiv men lägger in lite i fonderna ibland.

Forex: kund men använder inte
Bank 2: kund men använder inte
Nordea: Använt tidigare vid anställning i Fmv har dock avslutat allt som är förknippat med avgifter och har 100kr på kontot.
Skandia; Ville testa banken en gång och satte in 100kr men hittade alternativ som passade mig bättre
Har några banker till men inget jag använder idag.

Försäkringar har jag hemförsäkring på Länsförsäkringar och har olycksfall, sjukdom, livförsäkring, inkomstförsäkring via fack på Lärarförsäkringar.
Citera
2015-08-26, 19:22
Medlem
En fristående sparbank där jag får lön och betalar räkningar. Väljer denna bank då jag anser att den gynnar min hembygd med bra sponsring osv.

Volvobanken där har jag en halv månadslön liggande som lite säkerhet då dom pengarna kommer jag åt med en dags varsel. För även över en tusing i månaden till ett konto jag använder och tankar, får väl en tio öre rabatt och vet att det alltid finns pengar till bensin. Hade i mitt tidigare liv en skuld här på 15 lök men har nu sänkt kreditgränsen till 5000 för att inte hamna i en sån knipa igen.

Avanza sköter jag mitt sparande, just idag inga specifika mål eller när jag ska ta av slantarna.

Personförsäkring på mig och mitt barn hos Trygghansa
Bilförsäkring hos Läns.
Citera
2015-08-27, 12:12
Medlem
Kredit kort Coop Medmera Mer - 1% återbäring på allt du handlar, 2% återbäring på Coop och deras sammarbetspartners + dubblering av poäng på Coop ifall du handlar för minst 1750 kr i månaden i snitt. Dubbleringen täcker täcker deras års avgift på 250 kr om året + 65 kr gentemot om du har endast 1% allt. Detta är klockrent för min del, då jag föredrar att handla på Coop i min ort, då den håller högst nivå.

Swedbank utan ränta (lätt att komma åt snabbt)

- Gemensamt lönekonto med min fru (räkningar, autogiro sparande till olika konton, resterande pengar går till Kreditkonto)
- Kvartalsräkningskonto
- Resekonto

SBAB 0,9% ränta

- Buffertkonto
- Barnkonto
- Kreditkonto

Avanza 2 st ISK konton
- Aktie och fondsparande
- Fondsparande för barn

Bolån hos SBAB, utöver Coop krediten, inga andra lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in