2015-08-25, 18:30
Medlem
Hej Flashback,

Jag undrar om ert ekonomiska upplgg, dvs. vart har ni konton och vad anvnder ni de till samt vart har ni era frskringar? Vad ser ni fr frdelar med de banker/bolag ni anvnder och den modell ni har fr er ekonomi?

Sjlv har jag:
Boln, internetbank, kontokort och lnekonto hos SEB - anvnder fr att betala rkningar samt gra kontantuttag. Har valt SEB eftersom SACO-medlemmar fr rabatt p sina boln.
Kreditkort och bilfrskringar hos OKQ8 Bank - anvnder mitt OKQ8 kort till all konsumtion frutom mat samt handlar alltid bensin och snus p OKQ8. De som anvnder detta kort fr terbring p allt man handlar p OKQ8 samt 1% terbring p allt man handlar utanfr. Som medlem fr jag ven rabatt p min bilfrskring.
Kontokort hos Coop till matkp - fr ver pengar till mitt COOP-konto varje mnad eftersom man fr 3% terbring p COOP om man handlar med kortet och kommer ver 3500kr i mnaden.
Sparande p Avanza - anvnds fr sparande i aktier och fonder.
Sen har jag alla mina frskringar via mitt fackfrbund.

Hur ser det ut fr er?
Citera
2015-08-25, 20:00
Medlem
Diablo1118s avatar
SEB fr in ln och har boln via fackfrbund med bra rnta. De flesta autogiro betalas hrifrn.
Har ven Visakort men har nnu inte anvnt det fr kp och har glmt min kod. Har ppnat en ISK men har bara 1000kr i sparande. Har tv sparkonto. Ett av dessa anvnder jag som buffertkonto.
mnadssparar i ett par fonder men inte speciellt aktivt eller intresserad.

LF Sparkonto med dlig rnta. Frskringar och visakort. r guldkund. Anvnder kortet hr fr alla inkp samt internetkp. Har ngot som dras frn detta konto ocks men har inte haft ngon insttning av nytt kapital hr det senaste ret utan anvnder sparade pengar.

Santander: huvudsparkonto med ganska mycket pengar

Avanza: Tv ISK som jag anvnder aktivt. Den ena r tnkt fr pension och den andra som generellt sparande utan direkt ml. Har ven tv kapitalfrskringar med typ 1000kr var p. Krngligt att f ut de sista pengarna s de ligger kvar istllet. ISP dr jag inte lngre lgger in ngra pengar i.

Nordnet: Gamla synder med flera olika aktier som tappat 90-100% i vrde + en mindre mngd HM aktier. Har ven samtliga av deras "gratis superfonder" Dock ganska inaktiv men lgger in lite i fonderna ibland.

Forex: kund men anvnder inte
Bank 2: kund men anvnder inte
Nordea: Anvnt tidigare vid anstllning i Fmv har dock avslutat allt som r frknippat med avgifter och har 100kr p kontot.
Skandia; Ville testa banken en gng och satte in 100kr men hittade alternativ som passade mig bttre
Har ngra banker till men inget jag anvnder idag.

Frskringar har jag hemfrskring p Lnsfrskringar och har olycksfall, sjukdom, livfrskring, inkomstfrskring via fack p Lrarfrskringar.
Citera
2015-08-26, 19:22
Medlem
En fristende sparbank dr jag fr ln och betalar rkningar. Vljer denna bank d jag anser att den gynnar min hembygd med bra sponsring osv.

Volvobanken dr har jag en halv mnadsln liggande som lite skerhet d dom pengarna kommer jag t med en dags varsel. Fr ven ver en tusing i mnaden till ett konto jag anvnder och tankar, fr vl en tio re rabatt och vet att det alltid finns pengar till bensin. Hade i mitt tidigare liv en skuld hr p 15 lk men har nu snkt kreditgrnsen till 5000 fr att inte hamna i en sn knipa igen.

Avanza skter jag mitt sparande, just idag inga specifika ml eller nr jag ska ta av slantarna.

Personfrskring p mig och mitt barn hos Trygghansa
Bilfrskring hos Lns.
Citera
2015-08-27, 12:12
Medlem
Kredit kort Coop Medmera Mer - 1% terbring p allt du handlar, 2% terbring p Coop och deras sammarbetspartners + dubblering av pong p Coop ifall du handlar fr minst 1750 kr i mnaden i snitt. Dubbleringen tcker tcker deras rs avgift p 250 kr om ret + 65 kr gentemot om du har endast 1% allt. Detta r klockrent fr min del, d jag fredrar att handla p Coop i min ort, d den hller hgst niv.

Swedbank utan rnta (ltt att komma t snabbt)

- Gemensamt lnekonto med min fru (rkningar, autogiro sparande till olika konton, resterande pengar gr till Kreditkonto)
- Kvartalsrkningskonto
- Resekonto

SBAB 0,9% rnta

- Buffertkonto
- Barnkonto
- Kreditkonto

Avanza 2 st ISK konton
- Aktie och fondsparande
- Fondsparande fr barn

Boln hos SBAB, utver Coop krediten, inga andra ln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in