2015-08-25, 16:15
Medlem
Hej! Jag hade problem med min hårddisk på laptopen så jag lämnade in den för service på en verkstad. Efter ett tag efter att jag fått tillbaka datorn så kommer det nu upp meddelanden från Windows om att mitt exemplar inte är äkta. Hur fixar jag detta? Windows 7 ingick när jag köpte datorn så jag kör ju inte någon crackad variant.

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-08-25, 16:20
Medlem
Mosebys avatar
Haha vart lämnade du in den?

Låter som att dem på "verkstan" har ominstallerat din dator med crackat Win7

Om det ingick när du köpte datorn så gå bara till "Aktiva Windows" så ska du ha produktnyckel under datorn på någon lapp eller etikett typ vanligtvis
Citera
2015-08-25, 16:23
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Haha vart lämnade du in den?

Låter som att dem på "verkstan" har ominstallerat din dator med crackat Win7

Om det ingick när du köpte datorn så gå bara till "Aktiva Windows" så ska du ha produktnyckel under datorn på någon lapp eller etikett typ vanligtvis

Om Windows 7 var förinstallerad på datorn när du köpte den, ska det finnas en gul lapp någonstans på datorn, baktill skulle jag tro. Där finns serienumret för din Windows 7
Citera
2015-08-25, 17:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoskavet
Hej! Jag hade problem med min hårddisk på laptopen så jag lämnade in den för service på en verkstad. Efter ett tag efter att jag fått tillbaka datorn så kommer det nu upp meddelanden från Windows om att mitt exemplar inte är äkta. Hur fixar jag detta? Windows 7 ingick när jag köpte datorn så jag kör ju inte någon crackad variant.

Tacksam för hjälp!

Har du frågat servicepersonalen på denna verkstad om denna åtgärd?
Citera
2015-08-25, 20:08
Medlem
Gabriel Knights avatar
Har de bytt ut hårdisken så inte det går att aktivera det med serienumret och därför gjort denna innovativa lösning?
Är det en OEM så går det väl inte att byta ut hårddisken utan att kontakta Microsoft eller köpa en ny licens?
Citera
2015-08-26, 05:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Har de bytt ut hårdisken så inte det går att aktivera det med serienumret och därför gjort denna innovativa lösning?
Är det en OEM så går det väl inte att byta ut hårddisken utan att kontakta Microsoft eller köpa en ny licens?
Hårddisk brukar man kunna byta, möjligen om man byter från vanlig till ssd att det kanske krånglar.

Ts. kolla med verkstaden vad de gjort med burken, påpeka felet.
Skulle nästan tro de instalerat om burken och använt "Kalle & hobbes windows instaleringsskiva"
Alt. ring Microsoft, försök att få tag på en människa och förklara problemet så aktiverar de din licens igen.
Går ju att lösa med diverse små program man laddar ner från "bukten" men det känns onödigt när det är en äkta Windows.

Edit.
Om de bytt hårddisk och istallerat med en "Kalle&Hobbe skiva" så har de nog inte heller lagt in en återställningspartision som brukar ligga på 99,98% av alla märkesburkar, kolla om det.. brukar vara att man trycker F8, F12 eller så vid uppstart så kommer man till återställningen.
Är det en märkesburk skall du givetvis han denna om den fanns där när datorn var ny, Acer, HP, Asus osv. skickar numera inte med skivor för det mesta utan allt finns på återställningspartisionen, Windows, drivar, rubbet.
Om du inte kan så mycket om datorer så vill du ha den där nästa gång det strular
Senast redigerad av Onanikrem 2015-08-26 kl. 05:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in