2015-08-25, 14:22
Medlem
Bajenjeppes avatar
Tja!

Eftersom min arbetsgivares löneavdelning är fullkomligt omöjliga att få tag i tänkte jag ta hjälp av Flashback så det blir något gjort.

Jag började jobba på ett företag i slutet av juli och fick därför min första lön idag. Jag pluggar på högskola samtidigt och har faktiskt inte jobbat så mycket tidigare och är därför jävligt grön när det kommer till lön- och skattfrågor.

På denna lön drogs en miniminisumma i skatt och vad jag kan se på skatteverkets hemsida behöver man inte betala någon skatt om man tjänar under 18 824 kr i år.

Det jag undrar nu är vad detta innebär. Är det så att man inte behöver betala någon skatt på dom första 18 000 kronorna eller behöver man skatta dessa i efterhand om det senare visar sig att man tjänat mer än 18 824 kr? Det är relativt stor sannolikhet att jag tjänar över den summan.

Med andra ord om jag till slut tjänat 25 000 kr 2015, behöver jag då bara ha skattat på dom ca 6200 kronorna utöver dom första 18 824 kronorna eller behöver jag då skatta på samtliga 25 000 kronorna i efterhand?

Många tycker säkert att jag är trög, men detta är som sagt nytt för mig.
Citera
2015-08-25, 14:38
Medlem
Givetvis skattar du bara på överskjutande belopp.

Allt justeras på deklarationen.
Citera
2015-08-25, 14:44
Medlem
https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/ - En hjälp till dig kanske.
Citera
2015-08-25, 14:47
Medlem
http://anstalld.nu/
Citera
2015-08-25, 14:48
Medlem
Det framgår dock inte OM de är så att du tjänar detta beloppet VARJE månad eller inte.
Citera
2015-08-25, 15:08
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Tja!

Eftersom min arbetsgivares löneavdelning är fullkomligt omöjliga att få tag i tänkte jag ta hjälp av Flashback så det blir något gjort.

Jag började jobba på ett företag i slutet av juli och fick därför min första lön idag. Jag pluggar på högskola samtidigt och har faktiskt inte jobbat så mycket tidigare och är därför jävligt grön när det kommer till lön- och skattfrågor.

På denna lön drogs en miniminisumma i skatt och vad jag kan se på skatteverkets hemsida behöver man inte betala någon skatt om man tjänar under 18 824 kr i år.

Det jag undrar nu är vad detta innebär. Är det så att man inte behöver betala någon skatt på dom första 18 000 kronorna eller behöver man skatta dessa i efterhand om det senare visar sig att man tjänat mer än 18 824 kr? Det är relativt stor sannolikhet att jag tjänar över den summan.

Med andra ord om jag till slut tjänat 25 000 kr 2015, behöver jag då bara ha skattat på dom ca 6200 kronorna utöver dom första 18 824 kronorna eller behöver jag då skatta på samtliga 25 000 kronorna i efterhand?

Många tycker säkert att jag är trög, men detta är som sagt nytt för mig.
Döden och skatten kommer man inte undan.
Citera
2015-08-25, 17:24
Medlem
RDM90s avatar
Ignorera vad ovanstående skrivit.

Din arbetsgivare drar skatt av hela lönen, hen håller inte koll för att se när/om du går över 18 824 kr.

För att slippa detta så fyller du i denna blanketten (http://www.skatteverket.se/download/...v434-utg03.pdf) och ger till din arbetsgivare.

Tillägg: Hen har med största sannolikhet dragit full skatt av din första utbetalning så då får du deklarera det nästa år, om du nu tjänar under gränsen.
Senast redigerad av RDM90 2015-08-25 kl. 18:01. Anledning: Tillägg info
Citera
2015-08-25, 19:06
Medlem
Bajenjeppes avatar
Stort tack för hjälpen. Nu tror jag att jag har någorlunda koll på läget i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in