2015-08-25, 12:36
Medlem
Har inte vart med i svängen speciellt länge då jag är 22, men hur brukar det se ut?

Är skillnaden större mellan en lägenhet med låg/hög avgift nu än när räntorna går upp?

Tänker på att folk har råd med mer lån? Tänker jag fel?

Är i valet, kvalet över att eventuellt sälja min lgh och köpa något som troligtvis är ett par 100k billigare, typ samma storlek men ca 2000:- högre avgift per månad.
Citera
2015-08-25, 13:25
Medlem
Du bör kanske kolla upp hur mycket av avgiften som är föreningslån på din andel och vilken löptid och ränta dessa har.

Ingen poäng att flytta till en lägenhet om de extra 2000 bara är ett dyrare lån som föreningen har.
Citera
2015-08-25, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptenAlex
Har inte vart med i svängen speciellt länge då jag är 22, men hur brukar det se ut?

Är skillnaden större mellan en lägenhet med låg/hög avgift nu än när räntorna går upp?

Tänker på att folk har råd med mer lån? Tänker jag fel?

Är i valet, kvalet över att eventuellt sälja min lgh och köpa något som troligtvis är ett par 100k billigare, typ samma storlek men ca 2000:- högre avgift per månad.

Nej du tänker helt fel. Om räntorna går upp så blir det ju därmed mycket dyrare att ta lån och folk i allmänhet blir mera försiktiga med att göra detta.

Varför skall du byta ner dig? Finns väl egentligen ingen anledning? och om du köper något objekt som är billigare än ditt nuvarande så blir det mera skatt på mellanskillnaden. Det är isåfall bättre att köpa ett dyrare objekt som nr 2. Bostadsaffär.
Citera
2015-08-25, 13:30
Medlem
Tänk även på.. Att en utav fördelarna med att bo i bostadsrätt kontra hyresrätt är att försöka komma ner i så låg avgifft /mån som bara går. Min bostadsrätt kostar 1000 kr/mån med varmgarage kontra en hyresrätt med sunkigare standard i närheten med samma yta kostar 4000 /mån hyresrätt.
Citera
2015-08-25, 13:30
Medlem
Tänk även på.. Att en utav fördelarna med att bo i bostadsrätt kontra hyresrätt är att försöka komma ner i så låg avgifft /mån som det bara går. Min bostadsrätt kostar 1000 kr/mån med varmgarage kontra en hyresrätt med sunkigare standard i närheten med samma yta kostar 4000 /mån hyresrätt.
Citera
2015-08-25, 13:32
Medlem
Alltså blir bara det en "förtjänst" med 40 lax/år bara där Bostadsrätt kontra hyresrätt.
Citera
2015-08-25, 23:49
Medlem
Min tanke var så här: Säg min lägenhet. Ligger i förening med 34-38 lägenheter. Väldigt bra ekonomi vilket gör att avgifterna är låga. T.ex låg min på lite drygt 70m2 på 2781 i avgift ink allt förutom försäkring och el. billig parkering.

Inga lån samt 2-5mkr sparade. Finns lokaler i fastigheten, samt tvätthall för bil, värmegarage om man har tur.
Trotts låga avgifter så gjorde vi ett överskott på 5-600k 2014 och ca 400k 2013.

Tanken är om jag säljer denna lägenhet nu när räntorna är låga, är det en fördel då tror ni, om folket tänker typ "låg avgift=vi kan betala MYCKET mer än jämnbördig lägenhet men med 4500:- avgift" och 50mkr i lån

T.ex så kan man efter skatteavdrag ha minst 1.5mkr extra i bolån för samma boendekostnad per månad om man jämför med något likvärdigt med min fast med 2000:- högre avgift.

Menar då kanske folk är villiga att ge 500-600k mer för min lägenhet än något likvärdigt men i dyr förening? Då det med dagens räntor ändå blir mycket billigare.

Det jag vill komma fram till är egentligen om prisskillnaden på bostäder som har hög/låg avgift är ungefär lika stor nu med låga räntor som när räntorna sticker upp till kanske 4% Eller blir skillnaderna mindre då? Hur var det tidigare när räntorna var mer normala?
Senast redigerad av CaptenAlex 2015-08-25 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in