2015-08-25, 09:04
Medlem
dumbuks avatar
Tja!

Har precis börjat studera, och tagit studielån ifrån csn som ska hålla på i 12månader och notan kommer landa på ca 84.000:-

Nu är frågan, hur ska jag räkna ut vad räntan på lånet blir per år? för räntan ligger väll på 1% om jag inte har helt fel?

Och är det värt att spara undan lånet och investera i annat, för att slippa ta banklån i framtiden?
Citera
2015-08-25, 09:20
Avstängd
Du börjar betala tillbaka på lånet från CSN så snart du slutat studera. Årsavgifter plus ränta måste du betala. Det enda du kan investera i känns som aktier eller fonder, men frågan är om det är lönt. Bättre att bli av med studielånet.
Citera
2015-08-25, 09:31
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du börjar betala tillbaka på lånet från CSN så snart du slutat studera. Årsavgifter plus ränta måste du betala. Det enda du kan investera i känns som aktier eller fonder, men frågan är om det är lönt. Bättre att bli av med studielånet.

Årsavgift? Är det något man betalar varje år? och vad ligger den summan på?

Vad ligger räntan på och hur kan man räkna ut räntan/per år på just min summa, alltså 84000:-
Citera
2015-08-25, 11:29
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
hur kan man räkna ut räntan/per år på just min summa, alltså 84000:-

Klicka på "gå vidare utan att logga in": https://www.csn.se/rut/aterbetalningstartsida.do
Citera
2015-08-25, 21:47
Medlem
Hajlajfs avatar
Jag har ett lån som är många ggr större än ditt och jag tänker lägga undan pengarna i något med en högre avkastning än den låga räntan på CSN.
Hitta några fonder eller liknande som ligger stadigt på lite under 10%.
Egentligen spelar det lite roll med det lilla lånet du har men du kan fortfarande maximera din vinst.
Citera
2015-08-26, 08:29
Medlem
Den enda aspekten som gör att CSN lånet är värt att ha är att det inte kräver säkerhet, och ändå ger jävligt bra ränta.

Så om du ska köpa något i framtiden är det bättre att ha cash från CSN än att ta billån/topplån på bostad/båtlån etc etc.

Därför är det värt att betala av så långsamt som möjligt. Sen får du säkert lite bättre avkastning någon annanstans, men denna ska ju skattas också...

Om du ska lyssna på personen över mig och investera till 10% avkastning så kom ihåg att detta medför vad man brukar kalla HÖG risk, och den kan lika gärna gå ned 5%. Eller crasha helt nu i höst som många tror medför en börsnedgång.
Citera
2015-08-26, 08:35
Medlem
Ufojesuss avatar
Billigaste lånet du någonsin kommer få. Dessutom kan du få nedsatt återbetalningsbelopp om du ex. skulle bli arbetslös. Dör du skrivs skulden av. Betala av så långsamt det bara går.
Citera
2015-08-26, 10:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Man ska betala tillbaka i långsammast möjliga takt. Du kommer aldrig att få låna så billigt som av CSN, så varför ha så bråttom? Förr eller senare kommer du behöva ett lån och då är det synd om du amorterat bort CSN-lånet.
Citera
2015-08-26, 11:49
Medlem
dumbuks avatar
Tack för svar allihopa, enligt mina beräkningar så hamnar räntan på 840kr/per år då lånet ligger på 84000:-, det kan jag gott och väl köpa.
Citera
2015-08-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man ska betala tillbaka i långsammast möjliga takt. Du kommer aldrig att få låna så billigt som av CSN, så varför ha så bråttom? Förr eller senare kommer du behöva ett lån och då är det synd om du amorterat bort CSN-lånet.
Varför är det synd att man ammorterat bort csnlånet när man vill ta ett nytt lån? Är det inte lättare att få lån som skuldfri?
Citera
2015-09-01, 17:59
Medlem
grassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Varför är det synd att man ammorterat bort csnlånet när man vill ta ett nytt lån? Är det inte lättare att få lån som skuldfri?

Du får aldrig ett förmånligare lån från någon annanstans. Dessutom om du ska låna på ett hus så kan du använda csn pengarna för att slippa topplån. Då dina csn pengar inte räknas i % belåning på din bostad. Och som andra sagt, skrivs lånet av om du dör. Bra om du har anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in