Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
En fundering om det här med hur försäkringbolagen godkänner rutbyten.
Följande scenario: Jag äger (bl a...) en obesiktad bil där rutan har en spricka i siktlinjen. Om man nu tar en halvförsäkring innan man ställer på den och sedan besiktar trots att det är fullständigt uppenbart att den kommer att få en tvåa på rutan, är det ändå bara att ta lämna in den på försäkringen och få rutan bytt på självrisken? Eller måste skadan uppstå medans bilen var besiktad och rullade?
Citat:
Ursprungligen postat av
My name is Earl
Rutan går ju knappast sönder medan bilen står avställd, och skadan måste ju uppstå när bilen är försäkrat.
Det gick till så att jag köpte en på besiktningen underkänd bil. Fyra tvåor, EJ vindrutan. Av olika skäl sket det sig med att släcka tvåorna...
I vindrutan satt dock en liten spricka. Den fanns med största sannolikhet när bilen besiktades UTAN anmärkning på vindrutan.
Denna spricka "sprack vidare" en vinter ett år senare när bilen stod still 4-5 månader. Så rutan kan faktiskt "gå sönder medan bilen står avställd"!
Och inte för att förringa My name is Earl nu..., men kan jag få en second opinion på att skadan MÅSTE uppstå när bilen är försäkrad. M a o kollar de upp det om man ställer på bilen, besiktar och anmäler rutan till försäkringsbolaget ett par veckor senare?