2015-08-25, 01:19
Medlem
Revelationss avatar
Hej!

Vindrutan på min bil har lite skavanker. Inget som direkt stör mig väldigt mycket, men pasagerar sidan är inte vackrast.
Det finns några små sprickor och spår efter stenskott. Inga hål dock.
Däremot är vindrutan ganska repig. Något som stör mig ganska mycket är att torkarblad har inte mycket effekt när jag försöker spola bort insekter och annat skit som har fastnat. Jag har köpt nya torkarblad och det blev lite bättre but not quite right.
Vindrutan var sån när jag köpte bilen. Jag misstänker att torkarbladen var gamla och kanske repade rutan.

Har tyvärr inga bilder, men tänkte kolla om någon har tips hur jag kan lösa detta på bästa sätt?
Kan man polera rutan och få bort alla repor/skador? Eller måste jag byta ut hela?

Jag har helförsäkring på bilen så förhoppningsvis blir inte kostnaden för hög, men vad jag har sett så en Lexus IS 250 vindruta kostar ca 8k.
Citera
2015-08-25, 10:14
Medlem
Stonecakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Hej!

Vindrutan på min bil har lite skavanker. Inget som direkt stör mig väldigt mycket, men pasagerar sidan är inte vackrast.
Det finns några små sprickor och spår efter stenskott. Inga hål dock.
Däremot är vindrutan ganska repig. Något som stör mig ganska mycket är att torkarblad har inte mycket effekt när jag försöker spola bort insekter och annat skit som har fastnat. Jag har köpt nya torkarblad och det blev lite bättre but not quite right.
Vindrutan var sån när jag köpte bilen. Jag misstänker att torkarbladen var gamla och kanske repade rutan.

Har tyvärr inga bilder, men tänkte kolla om någon har tips hur jag kan lösa detta på bästa sätt?
Kan man polera rutan och få bort alla repor/skador? Eller måste jag byta ut hela?

Jag har helförsäkring på bilen så förhoppningsvis blir inte kostnaden för hög, men vad jag har sett så en Lexus IS 250 vindruta kostar ca 8k.

Byt rutan! Du har ju helförsäkring så du får betala självrisken för glas,typ 1000-1500:- (kolla din försäkring)
Enklast å billigast!
Citera
2015-08-25, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonecake
Byt rutan! Du har ju helförsäkring så du får betala självrisken för glas,typ 1000-1500:- (kolla din försäkring)
Enklast å billigast!
Detta! Ingreppet går över dagen och ofta erbjuds lånebil. Snabbt och smidigt
Citera
2015-08-25, 11:35
Moderator
Citat:
Enklast å billigast!
Well ... Då vill det ju till att fb godkänner rutbyte på deras villkor. Vilket de inte gör om rutan är som ts beskriver. Det är en normalt sliten ruta som dessutom går igenom besiktningen.

För att få ett rutbyte av fb så krävs det ju en skada som gör rutan värdelös. Ska ju givetvis dessutom ha uppstått under ägarens brukande av bilen. Så i det här fallet gäller inte glasförsäkringen om reglerna följs.
Citera
2015-08-25, 11:49
Medlem
Försäkringsbolag ersätter inte en sliten ruta. För att få ersättning måste man t.ex. ha drabbats av ett stenskott som ger en mer omfattande sprickbildning.
Citera
2015-08-25, 15:10
Medlem
Revelationss avatar
Tack allihoppa.
Någon som vill krossa min ruta för en femhundring?
Skämt åt sidan, Jag får väl nöja mig med hur den är i dagsläget.
Citera
2015-08-25, 19:00
Medlem
När jag bytte ruta (Folksam helförsäkring) senast så gällde försäkringen trotts att rutan "enbart" var sliten.

Så kolla med ditt bolag
Citera
2015-08-26, 00:04
Medlem
En fundering om det här med hur försäkringbolagen godkänner rutbyten.
Följande scenario: Jag äger (bl a...) en obesiktad bil där rutan har en spricka i siktlinjen. Om man nu tar en halvförsäkring innan man ställer på den och sedan besiktar trots att det är fullständigt uppenbart att den kommer att få en tvåa på rutan, är det ändå bara att ta lämna in den på försäkringen och få rutan bytt på självrisken? Eller måste skadan uppstå medans bilen var besiktad och rullade?
Citera
2015-08-26, 07:21
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Följande scenario: Jag äger (bl a...) en obesiktad bil där rutan har en spricka i siktlinjen. Om man nu tar en halvförsäkring innan man ställer på den och sedan besiktar trots att det är fullständigt uppenbart att den kommer att få en tvåa på rutan, är det ändå bara att ta lämna in den på försäkringen och få rutan bytt på självrisken? Eller måste skadan uppstå medans bilen var besiktad och rullade?
Rutan går ju knappast sönder medan bilen står avställd, och skadan måste ju uppstå när bilen är försäkrat.
Citera
2015-08-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bt-11
När jag bytte ruta (Folksam helförsäkring) senast så gällde försäkringen trotts att rutan "enbart" var sliten.

Så kolla med ditt bolag

Så du anmälde att rutan var SLITEN till försäkringsbolaget när du gjorde rutbytet?
Tror inte det!!
Folksam ersätter INTE slitna rutor, det spelar ingen roll ifall du har helförsäkring, bilextra eller liknande.
Citera
2015-08-26, 20:42
Medlem
Citat:
Enklast å billigast!
nu hittar du väl inget försäkringsbolag som skulle ha en självrisk vid byte av VR till en Lexus för 1.000:-.
1.500:- kan man slippa undan med vid 'rätt' bolag, har man 'fel' bolag och en lite mer avancerad ruta så blir det ytterligare någon/ några tusenlappar.
Citera
2015-09-08, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem

Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Rutan går ju knappast sönder medan bilen står avställd, och skadan måste ju uppstå när bilen är försäkrat.

Det gick till så att jag köpte en på besiktningen underkänd bil. Fyra tvåor, EJ vindrutan. Av olika skäl sket det sig med att släcka tvåorna...
I vindrutan satt dock en liten spricka. Den fanns med största sannolikhet när bilen besiktades UTAN anmärkning på vindrutan.
Denna spricka "sprack vidare" en vinter ett år senare när bilen stod still 4-5 månader. Så rutan kan faktiskt "gå sönder medan bilen står avställd"!

Och inte för att förringa My name is Earl nu..., men kan jag få en second opinion på att skadan MÅSTE uppstå när bilen är försäkrad. M a o kollar de upp det om man ställer på bilen, besiktar och anmäler rutan till försäkringsbolaget ett par veckor senare?
Senast redigerad av Gissa vem 2015-09-08 kl. 03:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in