Citat:
Ursprungligen postat av
PurpleWhale
Finns det portable-program till linux som det finns till windows?
Dvs. att man bara laddar ner det från en hemsida och klickar på filen utan att installera något och programmet fungerar?
(orsaker att jag frågar är att det alltid krävs så mycket googlande för att göra något utöver det mest basala i linux så jag alltid tröttnar)
Om du menar att man inte behöver lägga filer i olika 'systemmappar', och riskera att ställa till med saker, så går det bra. Det är bara att installera i ~/bin ( /home/user/bin). Där lägger jag t ex tor browser. Man laddar ned och packar upp hela paketet med filer i en mapp där. Man avinstallerar genom att hela enkelt ta bort filerna.
På så sätt kan man också göra sina egna installationer som är i 'konflikt' med systemets/distributionens version av samma applikation.
Sedan finns det något som gör att man ska kunna köra vilka program som helst för vilket system som helst, i stället för att köra hela virtuella operativsystem. Jag har inte provat och begriper inte riktigt vad det är än, men det kallas sådant som Linux containers, Docker, Bocker...