Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackImprover
Jag anser att det är helt rätt att man får göra så.
Det är inte orättvist och du är helt fri att starta ett konkurrerande bolag med där ni inte gör så, eller där ni förbjuder alla värdegrunder som inte stämmer överens med SD.
Det är helt rätt att man får göra så i ett fritt land.
Men (och det är ett stort men) jag anser också att företagets agerande då också bör uppmärksammas så att de som vill kan bojkotta företaget. Jag skulle absolut bojkottat ett företag som sparkade dig bara för att du röstade på SD. Men det beror ju också på vad du sagt. Har du klämt ut dig nazisympatier (som visserligen inte SD officiellt står för) så skulle jag t.ex. tvärtom handla där oftare.
Jag skulle också uppskattat om företaget sparkade diverse andra extremister både till höger och vänster. Som konsument blir jag bara glad av att veta att jag inte stödjer någon virrig islamist, radikalfeminist eller nazist
Jag förstår hur du resonerar.
Men för att gå vidare med exemplet om just mig så har jag aldrig sagt ett ord dumt om någon annan människa, varken på eller utanför yrket samt att jag är en av de mest ambitiösa på arbetsplatsen. Trots detta sätts det friskt etikett på människor om politisk placering blir uppdagat.
Jag skulle exempelvis aldrig starta ett företag och diskriminera utlänningar bara för etnicitetens skull. Eller kvinnor, dvärgar, homosexuella, tjocka, smala, frimärkessamlare, eller vad som helst. Kompetens före allt då.
Politik och arbete hör inte ihop och jag anser att det är fel med all form av diskriminering. Dock förstår jag hur du resonerar, sund och välunderbyggt, men det känns surare när man själv står i nämnd situation.