2015-08-24, 22:04
Medlem
Jag bland många av mina vänner känner stor rädsla för att vår politiska åsikt ska läcka ut till arbetsgivaren. Trots att vi gör ett fantastiskt jobb, är goda människor som möter alla med stor respekt så vet vi om att en sådan läcka hade varit slutet på vår karriär.

Det åsiktsfria Sverige har blivit så extremt polariserat. Trots undersökningar om var femte, nu senast var fjärde svensk som Sverigedemokrat så kvarstår nämnda problem. Kontraproduktivt nog har debatten bara eskalerat.

Jag finner det tråkigt att så många människor ska gå runt och känna rädsla, vara rädda att varje dag kan bli deras sista på arbetsplatsen om diskussionen skulle komma upp. Detta om något är ett samhällsproblem, ett jämställdhetsproblem. Något SD borde tala mer om.
Citera
2015-08-24, 22:09
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Politiska åsikter anser jag att man bör få "diskriminera".

Jag anser inte att Sverigedemokrater är svin, men du kan faktiskt vara ett svin genom att ha särskilda åsikter. Anser du att din arbetsgivare även ska tvingas att anställa en IS-sympatisör som din kollega? Stalinister? RAF/IRA-sympatisörer?

Och vad ska SD göra rent konkret, menar du? Förbjuda något? Vad, exakt?
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-08-24 kl. 22:15.
Citera
2015-08-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Politiska åsikter anser jag att man bör få "diskriminera".

Och vad ska SD göra rent konkret, menar du?

De borde lyfta ämnet. Självklart får vi alla tycka olika, men oavsett hur professionellt jag beter mig i mitt yrke så ryker jag troligtvis om mitt val av röstblankett kommer till ytan. Det känns så orättvist att kollegorna får propagera för vad de vill (F! och vänster-röstare mestadels) men skulle jag bara yppa mig hade jag fått etiketter och stämplar utan dess like.

Vi är ett litet företag där alla känner alla. Jag respekterar dem och de respekterar mig ovetandes. Men toleransnivån är underförstått enkelriktad.

Det anser jag är ett problem, gör inte du?
Citera
2015-08-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
De borde lyfta ämnet. Självklart får vi alla tycka olika, men oavsett hur professionellt jag beter mig i mitt yrke så ryker jag troligtvis om mitt val av röstblankett kommer till ytan. Det känns så orättvist att kollegorna får propagera för vad de vill (F! och vänster-röstare mestadels) men skulle jag bara yppa mig hade jag fått etiketter och stämplar utan dess like.

Vi är ett litet företag där alla känner alla. Jag respekterar dem och de respekterar mig ovetandes. Men toleransnivån är underförstått enkelriktad.

Det anser jag är ett problem, gör inte du?
Jag anser att det är helt rätt att man får göra så.

Det är inte orättvist och du är helt fri att starta ett konkurrerande bolag med där ni inte gör så, eller där ni förbjuder alla värdegrunder som inte stämmer överens med SD.

Det är helt rätt att man får göra så i ett fritt land.

Men (och det är ett stort men) jag anser också att företagets agerande då också bör uppmärksammas så att de som vill kan bojkotta företaget. Jag skulle absolut bojkottat ett företag som sparkade dig bara för att du röstade på SD. Men det beror ju också på vad du sagt. Har du klämt ut dig nazisympatier (som visserligen inte SD officiellt står för) så skulle jag t.ex. tvärtom handla där oftare.

Jag skulle också uppskattat om företaget sparkade diverse andra extremister både till höger och vänster. Som konsument blir jag bara glad av att veta att jag inte stödjer någon virrig islamist, radikalfeminist eller nazist
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-08-24 kl. 22:24.
Citera
2015-08-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Jag anser att det är helt rätt att man får göra så.

Det är inte orättvist och du är helt fri att starta ett konkurrerande bolag med där ni inte gör så, eller där ni förbjuder alla värdegrunder som inte stämmer överens med SD.

Det är helt rätt att man får göra så i ett fritt land.

Men (och det är ett stort men) jag anser också att företagets agerande då också bör uppmärksammas så att de som vill kan bojkotta företaget. Jag skulle absolut bojkottat ett företag som sparkade dig bara för att du röstade på SD. Men det beror ju också på vad du sagt. Har du klämt ut dig nazisympatier (som visserligen inte SD officiellt står för) så skulle jag t.ex. tvärtom handla där oftare.

Jag skulle också uppskattat om företaget sparkade diverse andra extremister både till höger och vänster. Som konsument blir jag bara glad av att veta att jag inte stödjer någon virrig islamist, radikalfeminist eller nazist

Jag förstår hur du resonerar.

Men för att gå vidare med exemplet om just mig så har jag aldrig sagt ett ord dumt om någon annan människa, varken på eller utanför yrket samt att jag är en av de mest ambitiösa på arbetsplatsen. Trots detta sätts det friskt etikett på människor om politisk placering blir uppdagat.

Jag skulle exempelvis aldrig starta ett företag och diskriminera utlänningar bara för etnicitetens skull. Eller kvinnor, dvärgar, homosexuella, tjocka, smala, frimärkessamlare, eller vad som helst. Kompetens före allt då.

Politik och arbete hör inte ihop och jag anser att det är fel med all form av diskriminering. Dock förstår jag hur du resonerar, sund och välunderbyggt, men det känns surare när man själv står i nämnd situation.
Citera
2015-08-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Jag förstår hur du resonerar.

Men för att gå vidare med exemplet om just mig så har jag aldrig sagt ett ord dumt om någon annan människa, varken på eller utanför yrket samt att jag är en av de mest ambitiösa på arbetsplatsen. Trots detta sätts det friskt etikett på människor om politisk placering blir uppdagat.

Jag skulle exempelvis aldrig starta ett företag och diskriminera utlänningar bara för etnicitetens skull. Eller kvinnor, dvärgar, homosexuella, tjocka, smala, frimärkessamlare, eller vad som helst. Kompetens före allt då.

Politik och arbete hör inte ihop och jag anser att det är fel med all form av diskriminering. Dock förstår jag hur du resonerar, sund och välunderbyggt, men det känns surare när man själv står i nämnd situation.
Jag förstår (och tror) dig med.

Du har klart vettiga tankegångar och jag hoppas att dina medarbetare har det med. Dessa tankegångar borde ju ändå kunna vara något att smyga in på arbetsplatsen och låta smälta ett tag Knappast något kontroversiellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in