2015-08-24, 21:04
Medlem
Finns det någon risk att kronofogden gör hembesök hos mig om jag bor som inneboende hos min mamma, har ca 8000 varje månad från aktivitetsstöd, som kf redan drar en del pengar från varje månad?

Och om dom skulle komma, vad för saker tar dom? Jag har en tv som är ca ett år gammal, 42 tum platt-tv. Ett Xbox One. Och en laptop som jag köpte nyligen för 7000 spänn.

Men eftersom jag bor med mamma och syskon och vi har saker hemma som inte är mina också så känns det konstigt om dom skulle mäta ut när dom inte vet vad som är vad? Eller?
Citera
2015-08-24, 21:23
Medlem
failures avatar
Kronofogden utmäter väl knappast aktivitetsstöd annat än om det överskrider existensminimum, de tar sådant som kan vara värt att auktionera ut, dyrare fordon, fastigheter och liknande som är värt något och går att sälja. Tror du får behålla din xbone.
Citera
2015-08-24, 21:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoneandonly00
Finns det någon risk att kronofogden gör hembesök hos mig om jag bor som inneboende hos min mamma, har ca 8000 varje månad från aktivitetsstöd, som kf redan drar en del pengar från varje månad?

Och om dom skulle komma, vad för saker tar dom? Jag har en tv som är ca ett år gammal, 42 tum platt-tv. Ett Xbox One. Och en laptop som jag köpte nyligen för 7000 spänn.

Men eftersom jag bor med mamma och syskon och vi har saker hemma som inte är mina också så känns det konstigt om dom skulle mäta ut när dom inte vet vad som är vad? Eller?

KFM har (i princip) rätt att utmäta allt som påträffas som inte är att anse som basalt. Det är sedan upp till er att bevisa vad du inte äger.

Eftersom du inte berättar hur stora dina skulder är etc så blir det svårt att spekulera i sannolikheten.
Citera
2015-08-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
KFM har (i princip) rätt att utmäta allt som påträffas som inte är att anse som basalt. Det är sedan upp till er att bevisa vad du inte äger.

Eftersom du inte berättar hur stora dina skulder är etc så blir det svårt att spekulera i sannolikheten.

Men dom kan inte komma på hembesök utan att informera om det först väl?
Citera
2015-08-24, 23:47
Medlem
Citat:

Hur stor är din skuld?
Citera
2015-08-25, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekst
Hur stor är din skuld?

Mer än 30000 iallafall. Men hela min familj lever på existensminimum så jag tycker inte det borde finnas anledning att tro att det finns saker av stort värde hos mig.

Dom har också redan utrett mig och drar nu pengar från mitt aktivitetsstöd varje månad. Inte helt säker på om utredningen är helt avslutad men det va kanske ett halvår sen dom beslutade om aatt dra pengar av mig. Har även snackat med min handläggare där i telefon, och han ställde frågor om min situation, om jag hade något av värde och så vidare. Och det va innan beslutet kom. Så känns som att dom redan borde ha tagit beslut om hembesök och sånt då, eller?
Citera
2015-08-25, 00:32
Medlem
Citat:
Mer än 30000 iallafall. Men hela min familj lever på existensminimum så jag tycker inte det borde finnas anledning att tro att det finns saker av stort värde hos mig.

Dom har också redan utrett mig och drar nu pengar från mitt aktivitetsstöd varje månad. Inte helt säker på om utredningen är helt avslutad men det va kanske ett halvår sen dom beslutade om aatt dra pengar av mig. Har även snackat med min handläggare där i telefon, och han ställde frågor om min situation, om jag hade något av värde och så vidare. Och det va innan beslutet kom. Så känns som att dom redan borde ha tagit beslut om hembesök och sånt då, eller?

Kan inte tänka mig att de skulle lägga så mycket resurser på att få in 30 lakan. Men jag vet inte, har hört skräckhistorier också - så som att de tvångssäljer hus för en skuld på 6,000.

Ring igen imorgon och hör med dom hur det ligger till. Det faktum att de drar pengar från dig varje månad måste ju tyda på att du nu är inne i någon slags avbetalningsplan?
Citera
2015-08-25, 07:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men dom kan inte komma på hembesök utan att informera om det först väl?

Jo, självklart får de dyka upp oanmälda. Fast om"hela familje lever på existensminum" så är det nog mer sannolikt att de bara suckar, rycker på axlarna och tänker "jaha, en till".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in