Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-24, 20:28
  #1
Medlem
Christopher.s avatar
Problemet med EU att det finns inget som binder oss samman, ingen gemensam dröm och inget gemensamt förutom det kristna arvet. USA har ett gemensamt språk, världens starkaste ekonomi, en gemensam konstitution och en amerikansk dröm. Om EU ska bli det nya förlovade landet så måste folk tala samma språk, förbättra chansen för folk att klättra i hierarkin och bli rika, skapa en gemensam konstitution och skapa en vision som bara går att förverkliga i Europa, dvs frihet för folk att leva livet fritt och denna rättighet måste vara absolut. Så min frågeställning hur ska den europeiska drömmen förverkligas?
Citera
2015-08-24, 20:53
  #2
Medlem
FlashbackImprovers avatar
EU:s tanke är ändå frihet, säkerhet och rättvisa utan gränser.

Det går att bygga vidare på det. EU är ju inte särskilt gammalt ännu. Ett gemensamt språk tycker inte jag behövs. En del av charmen är just våra språk. Spanska och engelska är de mest spridda i hela världen. Naturvetenskapens språk, latin har sina rötter i Europa. Alla våra språk är ju awesome.

Krigen (särskilt världskrigen) vi genomlidit och ändå slutat som de mycket nära vänner vi nu är inom så otroligt kort tid, är ju också ganska imponerande.
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-08-24 kl. 21:00.
Citera
2015-09-23, 20:43
  #3
Medlem
Bästa frågan jag har hört på ett tag... Sitter själv i samma tankebanor!
Citera
2015-09-23, 22:29
  #4
Medlem
Över min döda kropp.
Citera
2015-09-24, 14:14
  #5
Medlem
Europa varken är eller har varit en homogen massa. Att försöka likställa exempelvis Spanien och Sverige och skapa en sörja av alla folkslag, språk och kulturer som befinner sig inom kontinensens gränser är lika korkat och godtyckligt som att vi skulle slå samman Asien till en singulär nation. Löjligt.

Håller med ovanstående talare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback