2015-08-24, 20:12
Medlem
Spaders avatar
Kina har ju crashat åt helvete senaste tiden som de flesta aktiva sparare har lagt märke till. Det snackas mycket om att sälja av fonder med exponering mot just kina och jag måste bara fråga: varför? Är det inte efter ett stort ras som det egentligen är köpläge? Fonderna är billigare och man får fler andelar för samma summa pengar.
Citera
2015-08-24, 20:20
Bannlyst
Det är okunnighet.

Ett argument för att sälja är om man vet att priset aldrig kommer gå upp. Då är det lika bra att sälja när man får så mycket som möjligt för dom. Grejen är dock den att ingen vet hur priset kommer att gå. Kör på magkänslan bara, är priset tillräckligt lågt nu för att det är otroligt att det kommer sjunka ännu mera, d.v.s. köpa nu? Eller kommer det fortsätta tokrasa och man bör vänta några veckor/månader med att köpa?

Men du har rätt i att man ska köpa när det rasar. Frågan är bara när i raset det är dags.
Citera
2015-08-24, 20:28
Medlem
Ju-ons avatar
Kan jag låna tråden?

Jag har fonder i Spiltan stabil och investment, Lannebo vision och Tundra Vietnam. Bör jag köpa på mer i dessa nu när det är lågt eller ska jag vänta? Funderar på att köpa Spiltan Småland för 30-40 tusen och nu är kanske ett bra läge?
Citera
2015-08-24, 21:10
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Jag tror att man bör vänta lite. Kollar man på kraschen 2008 så tog det nästan ett år innan den var på botten.

Man bör i alla fall låta det falla lite till så att det hamnar på tidigare nivåer. Just nu är det fortfarande över "normalnivåerna" ser det ut som
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-08-24 kl. 21:25.
Citera
2015-08-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ju-on
Kan jag låna tråden?

Jag har fonder i Spiltan stabil och investment, Lannebo vision och Tundra Vietnam. Bör jag köpa på mer i dessa nu när det är lågt eller ska jag vänta? Funderar på att köpa Spiltan Småland för 30-40 tusen och nu är kanske ett bra läge?

Är 30-40 tusen mycket pengar för dig ska du absolut inte gå all in. Fallhöjden är högre än att årets börsuppgång "nollats". Vi har ju flera års uppgång bakom oss. Men det kan vara läge att köpa på sig en del ja.
Citera
2015-08-24, 21:25
Medlem
FrankBucks avatar
Faller inte börsen mer nu kommer den att göra det nästa år eller året efter, titta bara på hur utvecklingen har sett ut de senaste 20 åren. Återkommande krascher ungefär vart sjunde är har kanske ingen logik men så länge folk tänker likadant blir det en självuppfyllande profetia.
Citera
2015-09-09, 20:13
Medlem
cleanusers avatar
Jag stoppade själv in en slant extra i min Asienfond (Swedbank Robur Index), samt alla andra fonder. Visar sig väl om det var smart men jag stressar inte ihjäl mig, pengarna ska jag ha om 30 år.

Bottom line; gå på magkänslan. Inget vet idag om det är köp- eller säljläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in