Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-08-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nja men SVT länken var bara ett exempel, första länken jag hittade.

Det finns mycket forskning i frågan
http://www.realsciencejournal.com/harvard-scientists-discover-the-key-to-stop-aging

Vad jag även tycker man bör fråga sig, är att evolutionen har satt ett tak för vår livslängd.

Äntligen någon som bidrar med något bra. Om vi jämför små varelser med stora varelser, exempelvis jästceller och bakterier med elefanter och valar, ser vi att små varelser producerar mycket avkomma på kort tid (minuter eller timmar). Små varelser verkar också överge sin avkomma direkt efter födelsen för att låta dem överleva utan föräldrar. Och det tycks fungera för bakterier, spindlar och spigg för att ta några exempel.

Större däggdjur föder färre ungar och uppfostrar dem under en längre tid innan avkomman lämnas åt sitt öde (veckor, månader, år).

Evolution tycks anpassa livslängden av något levande precis så att föräldrarna hinner reproducera sig för att sen så att säga överge föräldrarna (dvs att evolutionen överger föräldrarna, inte avkomman).

Citat:
Vissa djur kan leva några år längre än sina artfränder om det är nödvändigt, t.ex. myrdrottningar tror jag (är osäker på exakt vilka).

Ja, och jag har ingen aning om varför mer än att det kanske har med gardering mot plötsliga katastrofer.

Citat:
Men på något sätt har det inte varit evolutionärt fördelaktigt att leva i 500 år för människor.
Varför?

Om vi i tidernas begynnelse kan producera avkomma efter säg femton till arton år så finns det inget värde för evolutionen att se till att föräldrarna lever längre.

Citat:
Och vad kommer det i så fall leda till om vi ändrar denna begränsning?

Bortsett det jag skrev ovan har jag ingen klar uppfattning själv, kanske andra har det.

Citat:
Är det egentligen bra att låta människor leva i 500 år? Är det något vi bör eftersträva?

Ur ett evolutionsperspektiv är det troligen inte det. Avkomman konkurrerar då med föräldrarna om maten och vi alla äter mer av det som ligger under oss i matpyramiden. Evolutionen förutsätter att vi dör efter fortplantning.
Senast redigerad av Proprioception 2015-08-27 kl. 19:25.
Citera
2015-08-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vissa djur kan leva några år längre än sina artfränder om det är nödvändigt, t.ex. myrdrottningar tror jag (är osäker på exakt vilka).

En variant av Cikador i Nordamerika har en strategi att bara svärma vart 17e år (https://en.wikipedia.org/wiki/Periodical_cicadas), senast år 2013. Nästa gång blir år 2030. En av teorierna är att det är en försvarsmekanism mot predatorer som har kortare men väldigt starka populationscyklar. Ett sätt att förstå det är att jämföra med kanadensisk lodjur och dess förhållande med hare. (Kanadensisk lodjur har betydligt mindre kroppsstorlek än vårt svenska och jagar exklusivt hare -- vårt lodjur (Lynx lynx) är bra mycket större och jagar rådjur, renar och ibland även kronhjort och älg).

Så det kanadensiska lodjuret är nästan helt beroende av hare och uppvisar därför, tillsammans med haren, extrema variationer i mängd från ett år till ett annat. Obligatorisk länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Canada_lynx#Cycle_of_abundance

Jag tror, personligen, att variation av livslängd av artfränder inom en population, är dels en effekt av naturlig spridning, men också en gardering mot plötsliga extrema variationer av byte (det arten äter) men också variation av predatorer (den som ligger ovan i födokedjan).

Vad tror du?
Citera
2015-08-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
En variant av Cikador i Nordamerika har en strategi att bara svärma vart 17e år (https://en.wikipedia.org/wiki/Periodical_cicadas), senast år 2013. Nästa gång blir år 2030. En av teorierna är att det är en försvarsmekanism mot predatorer som har kortare men väldigt starka populationscyklar. Ett sätt att förstå det är att jämföra med kanadensisk lodjur och dess förhållande med hare. (Kanadensisk lodjur har betydligt mindre kroppsstorlek än vårt svenska och jagar exklusivt hare -- vårt lodjur (Lynx lynx) är bra mycket större och jagar rådjur, renar och ibland även kronhjort och älg).

Så det kanadensiska lodjuret är nästan helt beroende av hare och uppvisar därför, tillsammans med haren, extrema variationer i mängd från ett år till ett annat. Obligatorisk länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Canada_lynx#Cycle_of_abundance

Jag tror, personligen, att variation av livslängd av artfränder inom en population, är dels en effekt av naturlig spridning, men också en gardering mot plötsliga extrema variationer av byte (det arten äter) men också variation av predatorer (den som ligger ovan i födokedjan).

Vad tror du?

Nu besvarar jag inte din fråga direkt, men funderar kring vårt åldrande och evolution...
vilken kanske är mer topic också.

Rent spontant kan jag anta att vi åldras för att minska överbefolkning.
Vilka parametrar som finns exakt för alla djur är svåra att säga. Människan är t.ex. ett krävande djur som i naturen ständigt måste röra sig för att våra bytesdjur tar slut. Om vi funderar över följande scenarior:
1. Människan blev i naturen 200 år och kunde skaffa barn under hela den tiden
2. Människan blev i naturen 200 år men kunde bara skaffa barn fram till säg 40

I scenario 1 skulle man kunna förvänta sig en "exploderande" befolkningstillväxt som troligen skulle bli kaotisk. När äldre och erfarna ska konkurrera om mat med mindre erfarna kommer de äldre att vinna, och de yngre kommer att dö. Alltså om de äldre får behålla sin styrka i 200. Därför tror jag att de äldre börjar dö ungefär när barnbarnen blir vuxna.... iaf tappar man fort styrka omkring 55-60 år och i naturen är det inte många som blir 70.

I scenario 2 blir ingen kaotisk befolkningstillväxt, men de äldre konkurrerar ut de yngre ändå.

Bland djur som är bytesdjur så kan de föda fram fler generation, eftersom så många dör.

Om vi skulle filosofera fram en optimal ålder för människan i dagens samhälle, vad skulle det vara?
En fördel med nya generationer är att de kan göra saker på ett nytt sätt.
Jag tror det skulle bli väldigt konstigt om folk födda 1850 skulle vara en del av vårt samhälle. Det är ju svårt även för de som är pensionärer.
Ju fler som blir äldre, desto större del av befolkningen kommer de utgöra. (förutsatt att vi får stopp på barnafödandet nån gång) Frågan är om detta är någon egentligen fördel -- för någon?
(jovisst, ingen vill ju dö, men vi tillåter oss filosofera om det)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in