Citat:
Nja men SVT länken var bara ett exempel, första länken jag hittade.
Det finns mycket forskning i frågan
http://www.realsciencejournal.com/harvard-scientists-discover-the-key-to-stop-aging
Vad jag även tycker man bör fråga sig, är att evolutionen har satt ett tak för vår livslängd.
Det finns mycket forskning i frågan
http://www.realsciencejournal.com/harvard-scientists-discover-the-key-to-stop-aging
Vad jag även tycker man bör fråga sig, är att evolutionen har satt ett tak för vår livslängd.
Äntligen någon som bidrar med något bra. Om vi jämför små varelser med stora varelser, exempelvis jästceller och bakterier med elefanter och valar, ser vi att små varelser producerar mycket avkomma på kort tid (minuter eller timmar). Små varelser verkar också överge sin avkomma direkt efter födelsen för att låta dem överleva utan föräldrar. Och det tycks fungera för bakterier, spindlar och spigg för att ta några exempel.
Större däggdjur föder färre ungar och uppfostrar dem under en längre tid innan avkomman lämnas åt sitt öde (veckor, månader, år).
Evolution tycks anpassa livslängden av något levande precis så att föräldrarna hinner reproducera sig för att sen så att säga överge föräldrarna (dvs att evolutionen överger föräldrarna, inte avkomman).
Citat:
Vissa djur kan leva några år längre än sina artfränder om det är nödvändigt, t.ex. myrdrottningar tror jag (är osäker på exakt vilka).
Ja, och jag har ingen aning om varför mer än att det kanske har med gardering mot plötsliga katastrofer.
Citat:
Men på något sätt har det inte varit evolutionärt fördelaktigt att leva i 500 år för människor.
Varför?
Varför?
Om vi i tidernas begynnelse kan producera avkomma efter säg femton till arton år så finns det inget värde för evolutionen att se till att föräldrarna lever längre.
Citat:
Och vad kommer det i så fall leda till om vi ändrar denna begränsning?
Bortsett det jag skrev ovan har jag ingen klar uppfattning själv, kanske andra har det.
Citat:
Är det egentligen bra att låta människor leva i 500 år? Är det något vi bör eftersträva?
Ur ett evolutionsperspektiv är det troligen inte det. Avkomman konkurrerar då med föräldrarna om maten och vi alla äter mer av det som ligger under oss i matpyramiden. Evolutionen förutsätter att vi dör efter fortplantning.
Senast redigerad av Proprioception 2015-08-27 kl. 19:25.
Senast redigerad av Proprioception 2015-08-27 kl. 19:25.