2015-08-23, 21:59
Medlem
mpees avatar
Planerar att bege mig utomlands ett par år. Kommer ha fast inkomst.

Sitter på en fin central etta i en medelstor stad nära en högskola.
Köpte för 850K och mäklaren sa för drygt ett år sedan att hon då(om jag velat sälja)hade lagt ut den för 1miljon. Sen dess har även balkongen renoverats(byggts ut samt glasats in).
Gissar att jag skulle kunna lägga ut den för en högre summa idag.

Topplån: 57k 3.8% ränta
Bottenlån:670k 1.9% ränta (rörlig)
Ammorterar 1k/mån på topplånet

Har +3månadslöner på kontot som buffert. Utöver det har jag 100k som jag vill investera.

Har 2 olika personer som är villiga att hyra min lägenhet.

Vad borde jag göra. Det jag är inne på just nu Värdera upp bostaden och få bort topplånet. Fortsätta ammortera på bottenlånet. Samt hyra ut lägenheten. Sen placera mina 100k på indexfonder.

Eller är det smartare att sätta in "allt jag har på lägenheten"?
Citera
2015-08-23, 22:17
Medlem
virablatiras avatar
Om du ska investera i indexfond eller ej kommer du inte få svar på här eftersom ingen vet. Jag hade inte gjort det men jag kan ha oerhört fel. Svaret vet du om några år.
Men att bli av med topplånet känns ju som en självklar sak antingen genom omvärdering eller amortering. Sen bör du kunna förhandla till en bättre ränta på bottenlånet.
Citera
2015-08-23, 23:52
Medlem
bithaxs avatar
Dyrt bottenlån tycker jag. Jag betalar 1.4% , och har 700k i bottenlån.

Se till att få bort topplånet och amortera 12000 om året på bottenlånet efter det. Det skulle jag göra.

Sen, nej, du kommer inte få tillbaka pengarna du amorterat i form av lägre ränta på 30 år ens, men du får tillbaka dem när du säljer lägenheten och du får lägre räntekostnader totalt sett genom att amortera naturligtvis. Det är ganska lätt att inse att du bara sänker dina räntekostnader med 228 kr per år genom att amortera 12000 kr per år. Det är inte så mycket pengar egentligen, men summan du sparar dubblas naturligtvis för varje år du amorterar, om räntan ligger fast.

När du flyttar så är det nog bäst att hyra ut. Du kommer att tjäna bra på det, och du har kvar en lägenhet att flytta hem till om du skulle vilja det.

Spara i indexfonder tycker jag du skall göra månadsvis, och inte lägga inte gå all in på en gång då du får ett bättre medelpris över tid. Kanske börsen kommer gå ned dom närmaste åren? Ingen vet, men du ändå bättre medelpris om du köper för 2000 kr i 4 års tid än om du lägger in 100k på ett bräde och sen går det ned...
Senast redigerad av bithax 2015-08-24 kl. 00:05.
Citera
2015-08-24, 01:22
Medlem
mpees avatar
Ska läsa på lite och sen kontakta banken lösa topplånet och se om jag kan få ner räntan en aning. Antar att jag borde ha ett okej förhandlingsläge då mitt lån kontra värdet på bostadsrätten minskat. =Mindre risk för banken. Tänker jag rätt nu?
Har lånet hos Swedbank förövrigt. Är storbanker svårare att förhandla med?

Angående eventuella fonder så är det ett månadssparande jag överväger. De lärda tvistar som sagt för fullt och det känns riskabelt att gå "all in" i nuläget.

Tackar för era svar. Bättre sent än aldrig att lära sig.
Citera
2015-08-24, 01:46
Medlem
klinger75s avatar
Fundera så här , sälj direkt , då kan du glömma gamla sorger och problem.

Överskott investerar du i där du bor nu
Citera
2015-08-24, 09:03
Medlem
Spela på lotteriet dom kallar börsen kan du göra när du är skuldfri, imo.

Att ens fundera på börsen när man har topplån visar ju hur sjukt systemet är.

Regel nr ett: Gambla inte med lånade pengar. Och jo, indexfonder kan också gå ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in