Citat:
Ursprungligen postat av
Pen_Duick
Hej,
Har en del frågor till er som flippar lägenheter.
Jag tänkte att alla kunde dela med sig av sin historia om hur de började, hur det går och vad de tror om framtiden.
För egen del är detta nånting som jag tänkt mer och mer på de senaste månaderna.
Jag har några specifika frågor.
1. Det absolut största hindret som jag ser är skatteverket. Vad är det som gäller egentligen?
30% skatt på försäljning där du haft BR kortare än ett år. Ok, fine, men säg att du gör 3,4 ,5 affärer per år. Har hört skräckhistorier om folk som blivit upptaxerade då detta anses som "näringsverksamhet".
Då blir det arbetsgivaravgift och marginalskatt och hela alltet då är det ju knappt värt. Så hur kommer ni runt det? Har ni åkt dit nån gång? Är det lugnt att göra 1-2 affärer per år utan att det anses som näringsverksamhet?
2. Transaktionskostnaderna blir ju ganska höga och äter upp kapitalet. Säljer ni utan mäklare eller hittar ni en som ni kan få mängdrabatt på?
3. Är ni hantverkare eller icke-hantverkare till yrket? Själv är jag det senare men ändå hyfsat händig. Bara att måla vita väggar och lägga nytt golv verkar man komma ganska långt på. Köper ni helt nergångna lägenheter eller bara de som behöver en kosmetisk uppfräschning?
Ring skatteverket anonymt och fråga?