Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-23, 21:31
Medlem
Hej,

Har en del frågor till er som flippar lägenheter.

Jag tänkte att alla kunde dela med sig av sin historia om hur de började, hur det går och vad de tror om framtiden.

För egen del är detta nånting som jag tänkt mer och mer på de senaste månaderna.

Jag har några specifika frågor.

1. Det absolut största hindret som jag ser är skatteverket. Vad är det som gäller egentligen?
30% skatt på försäljning där du haft BR kortare än ett år. Ok, fine, men säg att du gör 3,4 ,5 affärer per år. Har hört skräckhistorier om folk som blivit upptaxerade då detta anses som "näringsverksamhet".

Då blir det arbetsgivaravgift och marginalskatt och hela alltet då är det ju knappt värt. Så hur kommer ni runt det? Har ni åkt dit nån gång? Är det lugnt att göra 1-2 affärer per år utan att det anses som näringsverksamhet?

2. Transaktionskostnaderna blir ju ganska höga och äter upp kapitalet. Säljer ni utan mäklare eller hittar ni en som ni kan få mängdrabatt på?

3. Är ni hantverkare eller icke-hantverkare till yrket? Själv är jag det senare men ändå hyfsat händig. Bara att måla vita väggar och lägga nytt golv verkar man komma ganska långt på. Köper ni helt nergångna lägenheter eller bara de som behöver en kosmetisk uppfräschning?
Citera
2015-08-23, 22:39
Medlem
Burkbubbas avatar
Jag "flippar" inte lägenheter. Men köpte en hyfsat nedgången lägenhet för ett tag sedan, som jag sedan renoverade och nu ska den säljas inom ett halvår-ett år. Kommer göra en ganska fin vinst på runt 200.000kr skulle jag tro.

Kan ingenting angående dina första frågor, men sista frågan om att måla vita väggar och slänga in nytt golv. Jag vet inte hur långt man kommer på det tyvärr. Inte i mina ögon iallafall. Visst hjälper det till en viss del, men golv och färg/tapet är en liten investering när man köper en ny bostad/hem.

Jag och sambon kikar på radhus och villor nu. Det sista vi kollar efter är golvet och färgen på väggarna. Det är såpass billigt och enkelt att renovera så att sitta och sålla bort en fastighet med bra planlösning, fräscht badrum och kök pga dåliga tapeter eller golv är idioti.

Jag gör tvärt om. Sållar bort fastigheter med slitet kök och badrum, det är tidskrävande och dyrt att renovera. Jag tror att många tänker likadant, att man hellre köper en fastighet med fräscht kök och badrum med fula golv och väggar som man kan fixa för 15.000kr själv, än att köpa en fastighet med fina golv och väggar men istället risigt kök och badrum som går på 150.000kr att fixa.
Senast redigerad av Burkbubba 2015-08-23 kl. 22:47.
Citera
2015-08-24, 22:57
Medlem
Kök och badrum väger såklart tyngst.

Men du anar inte hur långt varje krona på färg och nytt golv ger tillbaka i form av avkastning sen när du säljer. Såg 2 identiska lägenheter i samma hus i min kommun som såldes med nån veckas mellanrum där den med vitmålade fräscha väggar och stilrent möblemang gick för 300k mer än den andra med olikfärgade tapeter och krimskrams som inredning.

Nåväl det verkar inte vara någon som kan besvara mina frågor?
Citera
2015-08-25, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pen_Duick
Hej,

Har en del frågor till er som flippar lägenheter.

Jag tänkte att alla kunde dela med sig av sin historia om hur de började, hur det går och vad de tror om framtiden.

För egen del är detta nånting som jag tänkt mer och mer på de senaste månaderna.

Jag har några specifika frågor.

1. Det absolut största hindret som jag ser är skatteverket. Vad är det som gäller egentligen?
30% skatt på försäljning där du haft BR kortare än ett år. Ok, fine, men säg att du gör 3,4 ,5 affärer per år. Har hört skräckhistorier om folk som blivit upptaxerade då detta anses som "näringsverksamhet".

Då blir det arbetsgivaravgift och marginalskatt och hela alltet då är det ju knappt värt. Så hur kommer ni runt det? Har ni åkt dit nån gång? Är det lugnt att göra 1-2 affärer per år utan att det anses som näringsverksamhet?

2. Transaktionskostnaderna blir ju ganska höga och äter upp kapitalet. Säljer ni utan mäklare eller hittar ni en som ni kan få mängdrabatt på?

3. Är ni hantverkare eller icke-hantverkare till yrket? Själv är jag det senare men ändå hyfsat händig. Bara att måla vita väggar och lägga nytt golv verkar man komma ganska långt på. Köper ni helt nergångna lägenheter eller bara de som behöver en kosmetisk uppfräschning?

Ring skatteverket anonymt och fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in