Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-23, 20:53
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!
Spelade in en video på telefonen.
Jag vill klippa av en bit i slutet.
letade fram lite olika freeware som gör detta. Körde även windows movie maker.
Det som är konstigt är att videon läggs på sidan samt får sämre kvalitet efter åtgärden.
Någon som har tips på bättre mjukvara?
windows 7
Citera
2015-08-23, 21:22
Medlem
x12s avatar
Möjligt att jag missförstått nåt här .. men.. Har du filmat vertikalt? Då blir det en smal vertikal bildremsa mitt i och massor av svart på sidorna. Lösningen är isåfall enkel; filma aldrig vertikalt.

Att köra ett redan komprimerat filmformat genom ytterligare en kompressionsfas leder till påtagliga kvalitetsförsämringar.
Försök spara i så hög kvalitet som möjligt, brukar gå att justera i inställningar. Ibland måste det väljas under "avancerade alternativ" eller liknande. Undvik wmv-formatet, använd företrädesvis avi eller mpg om det finns.
Citera
2015-08-24, 12:09
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Möjligt att jag missförstått nåt här .. men.. Har du filmat vertikalt? Då blir det en smal vertikal bildremsa mitt i och massor av svart på sidorna. Lösningen är isåfall enkel; filma aldrig vertikalt.

Att köra ett redan komprimerat filmformat genom ytterligare en kompressionsfas leder till påtagliga kvalitetsförsämringar.
Försök spara i så hög kvalitet som möjligt, brukar gå att justera i inställningar. Ibland måste det väljas under "avancerade alternativ" eller liknande. Undvik wmv-formatet, använd företrädesvis avi eller mpg om det finns.

Alltså klippet är redan inspelat. Jag vill bara klippa bort några sekunder i slutet för någon störig typ skrek där.
Det finns program för att klippa av video, använde sådant, då gjorde den en video som var på rätt
håll till fel håll samt drog ner kvaliteten.
Citera
2015-08-24, 16:38
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Filmproduktion
/Moderator
Citera
2015-08-25, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Alltså klippet är redan inspelat. Jag vill bara klippa bort några sekunder i slutet för någon störig typ skrek där.
Det finns program för att klippa av video, använde sådant, då gjorde den en video som var på rätt
håll till fel håll samt drog ner kvaliteten.

Han undrar om du filmat från rätt håll från början, alltså liggandes. Om du har filmat rätt så är det lite konstigt och du behöver förklara mer ingående. Annars är det inte så mycket att göra.

Ang. kvalité har svaret också redan nämnts. Kör WMM, det är nog den bästa freebien.
Citera
2015-08-29, 20:01
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomogen
Han undrar om du filmat från rätt håll från början, alltså liggandes. Om du har filmat rätt så är det lite konstigt och du behöver förklara mer ingående. Annars är det inte så mycket att göra.

Ang. kvalité har svaret också redan nämnts. Kör WMM, det är nog den bästa freebien.

Jag vet inte hur jag filmade från början, men klippet är rättvänt innan jag klipper av det och felvänt efter.
Citera
2015-08-31, 13:52
Medlem
Twizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Jag vet inte hur jag filmade från början, men klippet är rättvänt innan jag klipper av det och felvänt efter.

Adobe premiere får du testa i 30 dagar. Där kan du göra precis det du behöver. Du kan även bara plocka bort ljudet i slutet om du vill ha kvar sista sekunderna av klippet med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in