• 1
  • 2
2015-08-23, 20:18
Medlem
Har sett detta flera gånger. En bostad annonseras på hemnet men när man vill kika närmare så stå det "borttagen innan visning". Antar att säljaren fick ett bud innan visning som han nappar. Min fråga är fick säljaren mer eller mindre än om han hade låtit lägenheten gått till visning och budgivning?
Citera
2015-08-23, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har sett detta flera gånger. En bostad annonseras på hemnet men när man vill kika närmare så stå det "borttagen innan visning". Antar att säljaren fick ett bud innan visning som han nappar. Min fråga är fick säljaren mer eller mindre än om han hade låtit lägenheten gått till visning och budgivning?

Den är såld. Troligtvis till den prisen säljaren ville ha för den.
Möjligt att säljaren kunde få mer vid en visning. Men det kanske hade tagit tid.

Alma Berlin
Citera
2015-08-23, 20:23
Medlem
Kolla upp under sålda lägenheter, byte av lagfart.
Citera
2015-08-23, 20:42
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Det handlar till största del att säljaren fått ett bud han kan acceptera. Säkert finns det andra saker än bara priset som spelat roll. Snabb affär och snabb inflyttning är nog vanligt. Sen kan det såklart bero på andra saker som att säljaren ångrat sig eller att hans egna bostadsköp havererat osv....

Finns nog både de som fått mindre och de som fått mer om de gått till budgivning/visning.

Jag har sålt en bostadsrätt väldigt snabbt inför ett hastigt jobb utomlands.
Fick besked om jobbet en vecka innan det började och ville sen tidigare byta boende så jag bestämde mig direkt för att sälja mitt boende. Från början tänkte jag tömma lägenheten och eventuellt hinna med någon visning men var inställd på att ta hjälp med anhöriga för försäljning. Visningen var på Lördagen samma vecka.
Mäklaren fick ut lgh på hemmet nästan direkt men fick själv fixa några bilder. En fotograf skulle sen komplettera dessa en dag senare.

Tömde lägenheten på personliga saker och flyttade till förråd hos mina föräldrar. på onsdagskvällen ringde mäklaren och sa att en intresserad ville se lägenheten nästa dag.

Jag gick ner ca 50K i pris mot att affären gjordes helt klar under fredagen och att köparen själv stod för städning. Köparen fick också större delen av mina möbler förutom äldre arvegods och lite saker som jag själv behöll. Det enda problemet var bostadsrättsföreningen som skulle kunnat ställa till det för mig om de nekat köparen medlemskap.
Jag kanske hade fått mer eller mindre vid en budgivning men jag var nöjd med priset och övriga villkor.
Citera
2015-08-23, 20:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Sålde innan visning när vi flyttade senast.

Fick ett bud som låg 200.000 över utgångspriset när vi flyttade 2007
Då vi sålde något som låg nära renoveringsobjekt, så kändes det väldigt osäkert att släppa iväg lägenheten till budgivning.
Kanske gjorde vi rätt, men jag vet inte.
Citera
2015-08-23, 20:53
Medlem
SuraStinas avatar
Det vanliga är att bostaden säljs för en bra bit över utgångspriset om den plockas bort innan visning. Har själv sålt så ett par gånger. En intressent vill verkligen ha bostaden men inte mecka med budgivning och ovisshet så de drämmer till ordentligt med ett lockande bud rejält över utgångspriset. En av mina bostäder smällde köparen på 600 K för att få den innan visning. Jag var nöjd och skrev kontrakt.
Citera
2015-08-23, 22:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Har själv sålt före visning. Det var bara en som säkert skulle komma på visningen + en osäker som kom långväga ifrån.

Fick ett bud 10% över utrop dagen före visning. Accepterade med nöje.
Citera
2015-08-23, 23:12
Bannlyst
Mäklaren har köpt den,fast genom ombud.och det vet ju inte du.
Citera
2015-08-23, 23:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB12P
Mäklaren har köpt den,fast genom ombud.och det vet ju inte du.
Nu vet jag vem killen var som köpte och han har renoverat och bor kvar i lägenheten ännu efter tre år, så var du får in mäklaren i det vete fan. Dumheter. Rent korkat på min ära. Varför slänga ur sig idiotier utan något som helst på benen? Du gör ju dig bara till åtlöje.
Citera
2015-08-24, 21:56
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kolla upp under sålda lägenheter, byte av lagfart.
¨
Priser på bostadsrätter registreras inte (om inte mäklaren frivilligt lägger upp det på någon sajt) och har inte heller lagfarter.

Köp/sälj av en bostadsrätt är som köp sälj av en bil eller annat föremål. Det är en sak mellan köpare och säljare. Fastigheter däremot har lagfart och priset registreras.

/T
Citera
2015-08-24, 22:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
¨
Priser på bostadsrätter registreras inte (om inte mäklaren frivilligt lägger upp det på någon sajt) och har inte heller lagfarter.

Köp/sälj av en bostadsrätt är som köp sälj av en bil eller annat föremål. Det är en sak mellan köpare och säljare. Fastigheter däremot har lagfart och priset registreras.

/T
Vadå registreras? Det är ju bara att kolla slutpriser på Hemnet. Även bostadsrätter finns med där.
Citera
2015-08-25, 00:03
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vadå registreras? Det är ju bara att kolla slutpriser på Hemnet. Även bostadsrätter finns med där.

Annars är väl nästan Booli bättre på slutpriserna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in