Citat:
Ursprungligen postat av
Carma
Har sett detta flera gånger. En bostad annonseras på hemnet men när man vill kika närmare så stå det "borttagen innan visning". Antar att säljaren fick ett bud innan visning som han nappar. Min fråga är fick säljaren mer eller mindre än om han hade låtit lägenheten gått till visning och budgivning?
Det handlar till största del att säljaren fått ett bud han kan acceptera. Säkert finns det andra saker än bara priset som spelat roll. Snabb affär och snabb inflyttning är nog vanligt. Sen kan det såklart bero på andra saker som att säljaren ångrat sig eller att hans egna bostadsköp havererat osv....
Finns nog både de som fått mindre och de som fått mer om de gått till budgivning/visning.
Jag har sålt en bostadsrätt väldigt snabbt inför ett hastigt jobb utomlands.
Fick besked om jobbet en vecka innan det började och ville sen tidigare byta boende så jag bestämde mig direkt för att sälja mitt boende. Från början tänkte jag tömma lägenheten och eventuellt hinna med någon visning men var inställd på att ta hjälp med anhöriga för försäljning. Visningen var på Lördagen samma vecka.
Mäklaren fick ut lgh på hemmet nästan direkt men fick själv fixa några bilder. En fotograf skulle sen komplettera dessa en dag senare.
Tömde lägenheten på personliga saker och flyttade till förråd hos mina föräldrar. på onsdagskvällen ringde mäklaren och sa att en intresserad ville se lägenheten nästa dag.
Jag gick ner ca 50K i pris mot att affären gjordes helt klar under fredagen och att köparen själv stod för städning. Köparen fick också större delen av mina möbler förutom äldre arvegods och lite saker som jag själv behöll. Det enda problemet var bostadsrättsföreningen som skulle kunnat ställa till det för mig om de nekat köparen medlemskap.
Jag kanske hade fått mer eller mindre vid en budgivning men jag var nöjd med priset och övriga villkor.