Vilka mails är säkra och villka är osäkra eller bara vilka är säkrare än andra?
Har ju hört att hotmail är väldigt osäkert och att googlemail ska va säkert.
Vad stämmer vilket är bäst att skaffa?
hur säkert ska det vara? http://www.hushmail.com/ är nog så säkert men själv föredrar jag gmail...
vill nån göra sig besväret att läsa min mail så är dem värda det
google och hotmail är så säkra som företaget som står bakom dom är. Hotmail har mycket sämre historia men gmail är å andra sidan rättså nytt.
Frågan är vad för säkerhet du är ute efter. Helt säker blir du aldrig därför att mail som regel passerar över reläer på vägen till och från din server så dom riskerar därför alltid bli uppsnappade på vägen.
Känner du dig osäker så skall du kryptera dom med ex. pgp där du på säkert sätt givit nyckeln till mottagaren. Nyckelpar fungerar så att ett mail krypterat med den ena nyckeln enbart går att avkryptera med den andra nyckeln och vice versa.
som ovantaende sagt - vill du vara nagorlunda saker, anvend dig av PGP eller liknande krypteringsprogram for att skriva mail - jag gillar inte hushmail om jag ska vara aerlig, aeven om jag anvaent det en hel del - det kaenns helt enkelt som att om nagon hade velat laesa alla hemlighetsfulla mail som skickas runt hade det logiska tillvaegaganssaettet varit att erbjuda en "saker" mail. Jag har sjaelvfallet inga som helst bevis for ovanstaende, det e bara en paranoid kaensla jag har.
Sjaelv anvaender jag gmail, och krypterar med PGP naer jag kaenner att det behoevs.
Sa laenge du krypterar meddelandet innan det laemnar din dator, och du krypterar det med en kraftig algoritm, sa goer det egentligen inte ngn skillnad vilken mailservice du anvaender - sau vida du inte anvaender remailertjaenster, som per definition skyddar avsaendarens identitet ocksau.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!