• 1
  • 2
2015-08-23, 12:16
Medlem
Tjena de är så här att min dator gick sönder någon gång för ett halvår sen ungefär en HDD gick åt helvete och jag kunde inte boota datorn mer.

Köpte ny SSD HDD samt ett gtx 760 4GBS lånade även windows 7 home premium av min kompis så jag kunde installera om allt på nytt.

När jag väll får igång datorn så kan jag enbart använda 4GB av mina 8GB Ram, provat varenda jävla lösning så som att reseta bios kolla efter inställningarna i bios ändra om i MSConfig jag har i princip gjort varenda satans grej som ska fixa skiten men inte fan går de, har också provat om-installera datorn med crackat windows för att se om de va OS de eventuellt va fel på men nej samma jävla skit, lånde 2ST extra ram av en vän som låg på 2gb styck slängde i de i datorn och ram gick upp från 8 till 12GB men än en gång så är bara 6GB användbart.

Går man in i enhetshanteraren så står att 6182MB är reserverat för BIOS och drivrutiner, hur fan jag än gör kan jag inte få dator jäveln att "Oreservera" de vafan håller cp skiten på med? varför i helvete har den bestämt sig för att ta hälften av mitt ram och bara låta de sitta där och inte göra ett skit,

kan också till läggas att datorn har fungerat med dessa komponenter innan DVS samma moderkort och ram har visat 8gb innan och då var 8GB användbart inte bara hälften, har uppdaterat bios också har provat byta memory slots har fan ta mig provat allt, de enda som återstår är att hiva skiten från högsta våningen och hoppas på att hemförsäkringen täcker de såvidare någon annan inte har någon lösning?

Har aldrig upplevt någon liknande problem helt sinnesjukt!

tack på förhand.
Citera
2015-08-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobmrley
Tjena de är så här att min dator gick sönder någon gång för ett halvår sen ungefär en HDD gick åt helvete och jag kunde inte boota datorn mer.

Köpte ny SSD HDD samt ett gtx 760 4GBS lånade även windows 7 home premium av min kompis så jag kunde installera om allt på nytt.

När jag väll får igång datorn så kan jag enbart använda 4GB av mina 8GB Ram, provat varenda jävla lösning så som att reseta bios kolla efter inställningarna i bios ändra om i MSConfig jag har i princip gjort varenda satans grej som ska fixa skiten men inte fan går de, har också provat om-installera datorn med crackat windows för att se om de va OS de eventuellt va fel på men nej samma jävla skit, lånde 2ST extra ram av en vän som låg på 2gb styck slängde i de i datorn och ram gick upp från 8 till 12GB men än en gång så är bara 6GB användbart.

Går man in i enhetshanteraren så står att 6182MB är reserverat för BIOS och drivrutiner, hur fan jag än gör kan jag inte få dator jäveln att "Oreservera" de vafan håller cp skiten på med? varför i helvete har den bestämt sig för att ta hälften av mitt ram och bara låta de sitta där och inte göra ett skit,

kan också till läggas att datorn har fungerat med dessa komponenter innan DVS samma moderkort och ram har visat 8gb innan och då var 8GB användbart inte bara hälften, har uppdaterat bios också har provat byta memory slots har fan ta mig provat allt, de enda som återstår är att hiva skiten från högsta våningen och hoppas på att hemförsäkringen täcker de såvidare någon annan inte har någon lösning?

Har aldrig upplevt någon liknande problem helt sinnesjukt!

tack på förhand.
Windows skivan du använde, var det 32 bit eller 64 bit?
Citera
2015-08-23, 12:20
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Köpte ny SSD HDD

SSHD heter det för helvete. Inte konstigt att det går åt helvete för dig.
Citera
2015-08-23, 12:21
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gowild
Windows skivan du använde, var det 32 bit eller 64 bit?

Hade den varit 32-bit så hade han ju inte kunnat använda mer än 4Gb?
Citera
2015-08-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Hade den varit 32-bit så hade han ju inte kunnat använda mer än 4Gb?
Sant! Fick för mig att den visade mer ändå. Men det gör den inte, så du har rätt

TS: Kolla här och se om detta hjälper: https://support.microsoft.com/en-us/kb/978610
Citera
2015-08-23, 12:26
Medlem
Du har till 99% installerat en 32 bitars versinon av windows 7... den resterande procenten är sannolikheten för att de blivit fel på moderkort/minne eller nåt annat kack.
Citera
2015-08-23, 12:28
Medlem
kör windows 64 bitars home premium och inte 32 ganska obvious att kolla om man installerat fel OS först innan man börjar pilla runt med allt annat.
Senast redigerad av bobmrley 2015-08-23 kl. 12:31.
Citera
2015-08-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
SSHD heter det för helvete. Inte konstigt att det går åt helvete för dig.
och nej de heter för helvete inte SSHD en SSHD är en hybrid disk mellan en vanlig och en SSD

Leta upp lite fakta innan du yttrar dig här kan du läsa skillnaden

EN SSHD : https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_drive

och en SSD https://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne

snarare konstigt att de INTE går åt helvete för dig du
Citera
2015-08-23, 12:43
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Är ju helt normalt. Behövs minne så frigörs det, om inte så cachas en hel del i ram. Inget konstigt.
Citera
2015-08-23, 12:58
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
och nej de heter för helvete inte SSHD en SSHD är en hybrid disk mellan en vanlig och en SSD

Idiot. En SSD är en SSD, inte en "SSD HDD". HDD är en mekanisk hårddisk. En SSD är en solid disk utan rörliga delar. Du kan inte kalla en SSD för en "SSD HDD", men du kanske bara är dålig på att använda kommatecken? Du har garanterat installerat ett Windows som enbart har stöd för 32-bits OS. Grattis, din djävla hjälte. Hade du inte varit så förbannat otrevlig, så hade du kanske fått mer hjälp.
Citera
2015-08-23, 13:07
Medlem
6gb låter lite mycket, jag cachar bara 2gb av 12.
Men cachen ska ju frigöras automatiskt när andra applikationer behöver ram.
Testa köra igång några rejält RAM-krävande program och se om det cachade RAM-en sjunker till förmån för de aktiva programmen.

Hög cache är förövrigt bra för SSD-diskar då de har ett max antal läs/skriv-cykler innan de dör, behandlas mer av day-to-day hanteringen direkt i RAM-minnet lever SSD-disken längre.

Citat:

Ska vi vara petiga så heter det SSD, inte SSHD eller SSD HDD.
SSD HDD blir "Solid State Disk Hard Drive Disk" - men det är en Solid State Disk du köpt.

edit:
Om du fortfarande vill ändra storleken på cache så kan du se om LargeSystemCache har 1 på sig i regedit och i så fall ändra det till 0.
http://ccm.net/faq/7106-windows-7-in...-of-disk-cache

edit2: aha, antar att det är hardware reserved dvs Grå färg i resursövervakaren, inte mörkblå.
Om du går in i msconfig - Systemstart -> Avancerade Alternativ -> och klickar i högsta mängd minne, vad står det då?
Senast redigerad av PurpleWhale 2015-08-23 kl. 13:21.
Citera
2015-08-23, 13:52
Medlem
x12s avatar
Kan ju också gå in i bios och se om det finns nån inställning att frigöra reserverat minne eller köra en reset.
Lista gärna vilket moderkort detta är, vilken processor det är och vilka minnesmoduler som används.
Vilket grafikkort(modellbeteckning) fanns där tidigare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in