Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-22, 22:52
Medlem
TheSimonRAWRs avatar
Tänkte skaffa en kamera som jag tänkte använda för både fotografering och semipro-videos. Då jag mest kommer använda den till att göra så bra videor som möjligt till youtube så är det viktigt att kameran har väldigt bra videomöjligheter. Hade för några år sedan en 600D vilket var en bra kamera men jag lyckades aldrig få till speciellt jättebra videor (kanske för att jag var nybörjare på systemkameror?).
FZ1000 har 4k möjlighet vilket är väldigt bra för framtiden... Frågan är dock vilket är bäst att satsa på i nutid? Om vi säger att det jag kommer filma är mobiler och annan teknik samt kanske en del gymrelaterade grejer inom en snar framtid. Om vi även säger att prisskillnaden inte är jätterelevant i detta fall.
Vilken borde jag skaffa?

Danke!
Citera
2015-08-23, 18:33
Moderator
rotadents avatar
I vilket ljus ska du filma? 700D har större sensor och möjligheten till ljusstarka objektiv, medan FZ1000 är en bridgekamera där du är fast med det du har i form av optik. I övrigt vet jag inte, Panasonics kameror brukar vara trevliga att filma med så jag tror att du kan bli nöjd med båda. Att köpa en systemkamera kan ju vara både och, hur intresserad är du av att bygga ett system?

När jag kollade priset på FZ1000 blev jag lite skeptisk. Säkert en riktigt bra kamera, men sju tusen spänn är rätt mycket för en bridge-kamera även om den är bra.
Citera
2015-08-23, 19:04
Medlem
TheSimonRAWRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
I vilket ljus ska du filma? 700D har större sensor och möjligheten till ljusstarka objektiv, medan FZ1000 är en bridgekamera där du är fast med det du har i form av optik. I övrigt vet jag inte, Panasonics kameror brukar vara trevliga att filma med så jag tror att du kan bli nöjd med båda. Att köpa en systemkamera kan ju vara både och, hur intresserad är du av att bygga ett system?

När jag kollade priset på FZ1000 blev jag lite skeptisk. Säkert en riktigt bra kamera, men sju tusen spänn är rätt mycket för en bridge-kamera även om den är bra.

Kommer väl vara mer "lowlight" i jämförelse med dagsljus. Om jag skulle köra på 700D så skulle jag köpa till 50mm 1:1.8 STM vilket skulle kosta ca 7400kr. När du säger bygga ett system menar du ha många objektiv eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in