2015-08-22, 19:08
Medlem
Fick denna processor av min bror http://www.webhallen.com/se-sv/dator...mb-socket_1155 och för att kunna använda den behöver jag såklart ett nytt moderkort. Okunnig som jag är vet jag verkligen inte vilket moderkort jag ska köpa allt jag vet är att min socket är 1155 och dessutom så verkar det vara ett snålt utbud just på denna socket. Kommer använda datorn för att mest spela CS:GO men även i musikproduktions programmet ableton. Tacksam för hjälp!
Citera
2015-08-22, 19:24
Medlem
Sereenas avatar
Spelar ingen större roll vilket kort man köper bara det är rätt socket och rätt storlek för det chassi man har (ATX, mini-ATX, extended ATX osv).

Kolla efter saker som tex att det har UEFI-bios (kan hantera hårddiskar större än 2,nånting Terra ordentligt tex), vilka minnestyper som stöds samt hur mycket minne. Och kolla kortplatser (PCI/PCIe).

Med socket 1155 så finns inte så mycket att välja på så är nog bara att hugga vad som finns.
Citera
2015-08-22, 20:04
Medlem
Filantropis avatar
Spelar inte så stor roll. Det finns så pass få moderkort kvar med den sockeln, så jag skulle leta begagnat. Tvivlar på att du hittar någonting så gammalt hos de stora leverantörerna.
Citera
2015-08-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Spelar inte så stor roll. Det finns så pass få moderkort kvar med den sockeln, så jag skulle leta begagnat. Tvivlar på att du hittar någonting så gammalt hos de stora leverantörerna.
Webhallen kommer tydligen få in rätt snart ändå http://www.webhallen.com/se-sv/dator...=search:result
(Nästa leverans beräknas till 2015-09-01.)

Är själv på jakt efter ett 1155 då jag skall sätta ihop en dator åt mitt syskonbarn och det enda som saknas är ett 1155 moderkort.
Citera
2015-08-22, 23:56
Medlem
annanmedlems avatar
Z77 chipset?
Citera
2015-08-23, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Z77 chipset?
Är det vad jag bör leta efter?
Citera
2015-08-23, 04:04
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2yung
Är det vad jag bör leta efter?
Jag antar det.

På Z87 & Z97 för socket 1150 och Z170 för socket 1151 är det så att det är Z-versionerna som låter en ändra multipel på en K-processor.

Och den du har är väl en K-modell som går att överklocka? Antar jag, så vill man det vill man väl ha ett sådant. Utöver det är det antagligen smådetaljer som skiljer som möjligen olika versioner av ljudchip, nätverkschip, olika lösningar för strömförsörjning, olika kvalite på kapacitorer, olika färger på moderkorten, .. ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in