2015-08-22, 17:50
Medlem
20bast1s avatar
Hej Flashback!

Nu är det så att jag inte har någon större koll på hur det fungerar med sin kreditvärdighet överlag. Och hoppas på att det finns någon kunnig där ute, som kan hjälpa mig!

Jag är allmänt ''Nojjig'' och vill alltid göra rätt för mig, framförallt att ha ordning och reda i ekonomin och att till varje pris undvika betalningsanmärkningar. Just idag har jag inga bekymmer gällande min ekonomi, men har på senare tid försökt få ett kreditkort för att ha i nödfall.

Idag är jag student och har inte en officiell inkomst. Förra skattedeklarationen så drog jag bara in 47k så jag har inte jobbat mycket sedan jag gick ur gymnasiet förra året (2014).

Hur som helst, jag har idag 2 abonnemang vilket såklart tar på ens kreditvärdighet (Visst?)
I form av bindningstid är det de enda jag har idag.

Jag fick reda på att Swedbank kunde relativt lätt ge ut Kreditkort till studenter, och häromdagen fick jag ett brev tillbaka där dem nekade mig ett kort och har utfört en vanlig kreditkontroll. Det jag är orolig över är att har jag någon slags prick på mig i systemet som gör att jag har en dålig kreditvärdighet, eller är det endast för att jag inte har tjänat så mycket pengar?

Detta kanske var rörigt, men jag förstår inte så himla mycket om detta.

No haters, please.

Tack!
Citera
2015-08-22, 18:10
Medlem
Det är ganska säkert din låga inkomst som gör att du blir nobbad.
Citera
2015-08-22, 18:20
Medlem
20bast1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det är ganska säkert din låga inkomst som gör att du blir nobbad.

Mjo, det är väl det. Finns det någon kreditkortsalternativt för studenter överhuvudtaget?
Citera
2015-08-22, 18:34
Medlem
gniff754s avatar
Har de tagit en kreditupplysning från till exempel UC så borde du fått en kopia på det, annars kan man väl begära ut ett utdrag. Men med din låga historiska inkomst ser de nog det som stor risk att ge dig kredit. Och om du till varje pris inte vill få betalningsanmärkning är det nog lika bra det, har du ingen kredit minskar ju risken
Citera
2015-08-22, 18:46
Medlem
20bast1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Har de tagit en kreditupplysning från till exempel UC så borde du fått en kopia på det, annars kan man väl begära ut ett utdrag. Men med din låga historiska inkomst ser de nog det som stor risk att ge dig kredit. Och om du till varje pris inte vill få betalningsanmärkning är det nog lika bra det, har du ingen kredit minskar ju risken

Ja och från UC har jag inte fått, ännu iaf. Ett kreditkort var endast till för att kunna betala studentlitteratur tills CSN kommer in till kontot. Jag ansökte med det allra lägsta krediten som gick (5000kr).
Citera
2015-08-22, 19:29
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20bast1
Det jag är orolig över är att har jag någon slags prick på mig i systemet som gör att jag har en dålig kreditvärdighet, eller är det endast för att jag inte har tjänat så mycket pengar?

Tack!

Är du osäker så kan du begära ut en kreditupplysning på dig själv och se ditt eget kreditbetyg, kostar 99kr, och då får du svaren på dina egna frågor.
https://www.minuc.se/minUC/tjanster/...editbetyg.html
Citera
2015-08-22, 22:24
Medlem
20bast1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är du osäker så kan du begära ut en kreditupplysning på dig själv och se ditt eget kreditbetyg, kostar 99kr, och då får du svaren på dina egna frågor.
https://www.minuc.se/minUC/tjanster/...editbetyg.html

Jaså det visste jag inte. Tack för informationen!
Citera
2015-08-23, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20bast1
Jaså det visste jag inte. Tack för informationen!

Du kan även kolla upp dig på ratsit, självbevakning är gratis första gången. Det blir ingen uc gjord, men du kan se din kreditvärdighet.
Citera
2017-01-10, 14:44
Medlem
shbous avatar
Jag tar den här tråden istället för att skapa ny, rör ändå ämnet kreditvärdighet. En sak slog mig, om jag har ett mobilabonnemang hos en teleoperatör, och har även lagt till ett "extrasurf"-abbonemang hos samma operatör. Har jag då två abonnemang? Svarar jag på min egna fråga?
Citera
2017-01-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Jag tar den här tråden istället för att skapa ny, rör ändå ämnet kreditvärdighet. En sak slog mig, om jag har ett mobilabonnemang hos en teleoperatör, och har även lagt till ett "extrasurf"-abbonemang hos samma operatör. Har jag då två abonnemang? Svarar jag på min egna fråga?
Vad gör det för skillnad om du har ett eller två abonnemang?

Om du säger upp det ena kommer då det andra automatiskt också sägas upp eller är de skilda från varandra? Antingen så är de separata eller så är det andra ett tillägg till det första.
Citera
2017-01-10, 15:01
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vad gör det för skillnad om du har ett eller två abonnemang?

Om du säger upp det ena kommer då det andra automatiskt också sägas upp eller är de skilda från varandra? Antingen så är de separata eller så är det andra ett tillägg till det första.

Förmodligen inte så mycket, men jag städar upp i min ekonomi, eller kreditvärdighet rättare sagt. Vill hålla abonnemang och dyl till ett minimum. Hade några gamla krediter bla. som låg och skvalpade som jag aldrig använder och knappt minns jag hade som jag sagt upp.
Jag tycker ju att de borde vara ett och samma men vem vet. Kanske bäst att höra med min operatör men ogillar telefonköer =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in