2015-08-21, 11:13
Medlem
ersattningsids avatar
Åkte på upptaxering och krav på inbetalning av moms pengar efter revision, samt krävde dom tillbaka utbetalade rut pengar.

storyn kort
Drev ett företag , åkte på revision.
upptaxering ca 180000 skall jag betala in
moms pengar ca 140000 skall jag betala in

betala tillbaka rut pengar ca 300000.

Ursprunget till detta är mindre intressant då jag fått det och inte orkar älta .
Vad händer nu ?

jag har bara fått krav på upptaxering som gått till kronkalle. ca 180000
Har också åkt på utmätning (alltså bankkonton osv .)

finns det risk att dom missar det andra eller kommer det komma krav på det också. Advokaten jag hade vid överklagan sa att ALLT kommer ALLTID på en gång alltså krav på samtliga belopp.

alltså skatteskulder försvinner efter 5 år (oftast)
men om kravet på momspengar dyker upp om 2 år , räknas det då 5 år från när kravet ställs på mig eller när revisionen blev klar (ca 1/2 år sen) eller kommer den skatteskulden försvinna om 4,5 år?
kravet på rutpengar kommer inte försvinna , så jag funderar på att betala av det istället och vänta 5 år på de andra skulderna att försvinna . dock vill jag inte väcka den björn som sover då det inte gått till kronkalle eller kravet ställts till mig ännu

samtidigt är hälften av momspengarna dom kräver dom rutpengarna dom vill ha tillbaka, hur funkar det ?
dom kan väl inte kräva moms på pengar som skall återbetalas?

nån som har bra koll?
Senast redigerad av ersattningsid 2015-08-21 kl. 11:17.
Citera
2015-08-21, 13:45
Medlem
Bongomans avatar
Du kommer att sättas i konkurs om ungefär ett halvår. Om du har enskild firma säljer de allt du äger inklusive bostaden. På de beloppen brukar de också lämna in till åtal. Troligtvis blir det villkorlig dom om du inte har en fantastisk förklaring till varför du trodde det var rätt. Det kanske stannar vid böter om du har alla papper i ordning i övrigt. Då ska du ha stor tur.

Skatteverket är notoriska på att ändra till din nackdel. Om du ska kreditera något måste du göra det snarast. De kommer inte att stryka falska fakturor, du ska betala moms på dem även om de anser dem vara felaktiga. Riktigt svineri.
Citera
2015-08-21, 13:55
Medlem
ersattningsids avatar
blir inget juridiskt efterspel dvs brottsanmälan.

Åklagare tittade på det men la ner det eftersom dom la på straffavgift 40% skattebeloppet

gällande personlig konkurs så har det inte blivit så. Dom gjorde utmätning för ca 1/2 sen.

Jag är inneboende och har inga tillgångar kvar
Citera
2015-08-21, 17:42
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid
blir inget juridiskt efterspel dvs brottsanmälan.

Åklagare tittade på det men la ner det eftersom dom la på straffavgift 40% skattebeloppet

gällande personlig konkurs så har det inte blivit så. Dom gjorde utmätning för ca 1/2 sen.

Jag är inneboende och har inga tillgångar kvar

Grattis. Skatteverket var pengakåta så de saboterade sitt eget åtal genom att försöka suga pengar från dig. Konkursen kommer att komma med tiden om du skulle skaffa dig minsta lilla tillgång. I din situation skulle jag nog försöka hitta jobb i ett annat land och bara vänta in preskription. Du har lurat staten men jag vet vad pengarna skulle gått till så jag gråter inte.

5 år är väl från taxeringsåret. Kan inte tänka mig att de kan hålla liv i en skuld genom att portionera ut besluten över tid.

Varför försvinner inte RUT-skulden? Det är en skatt som alla andra.
Citera
2015-08-21, 18:15
Medlem
ersattningsids avatar
Rutskulden räknas inte som en skatteskuld utan som utbetalda pengar och kan därför krävas tillbaka
Citera
2015-08-21, 21:08
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid
Rutskulden räknas inte som en skatteskuld utan som utbetalda pengar och kan därför krävas tillbaka

Preskription finns även på dessa skulder. Frågan är hur lång. 10 år är normalt för sådant. Borde i alla fall vara. Annars får du emigrera för gott. Oljeplattformar betalar bra.
Citera
2015-10-07, 18:28
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Preskription finns även på dessa skulder. Frågan är hur lång. 10 år är normalt för sådant. Borde i alla fall vara. Annars får du emigrera för gott. Oljeplattformar betalar bra.

Mer än 10 år..
Citera
2015-10-07, 19:17
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Varför försvinner inte RUT-skulden? Det är en skatt som alla andra.
Utbetalade RUT-pengar till ett företag är inte skattemedel. Se t.ex.prop. 2014/15:10 s. 32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in