Citat:
Ursprungligen postat av
weseeyou
Jo, de messianska judarna gör det, enligt Sid Roth har de ökat i antal rätt mycket på sistone.
Jo, jag var kanske lite diffus, när jag skrev judarna så syftade jag på de som håller sig till den judiska tron, inte de som är av judisk härkomst.
Citat:
Ursprungligen postat av
BautaWille
Det här har väl i högsta grad betydelse för frågeställningen!
Det fanns flera Messias innan Romarna valde Jesus som sin Messias!
Romarna har inte något med detta att göra, att Romarriket blev en "kristen nation" var lika lite att göra med när kristendomens uppkomst som att Sverige en gång blev en "kristen nation".
De kristna började redan på Jesu levnadstid tro att Jesus var Messias, 300 år före kristendomen blir statsreligion i Romarriket.
"
Jesu lärjungar trodde att Jesus var Messias, "Han sade till dem: "Och ni? Vem säger ni att jag är?" Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son."
Jesus sade till honom: "Salig är du, Simon, Jonas son, för det är inte kött och blod som har uppenbarat det för dig, utan min Far i himlen." Mark 16:15-17.
Att det fanns andra som kallade sig Messias, eller kallades Messias är något som Jesus talar om, och varnar för. "
Om någon då säger till er: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. Falska messiasgestalter och falska profeter ska träda fram [...]" Matt 24:23-24
Gällande Johannes Döparen så förnekade han själv att han skulle vara Messias "
Johannes svarade: "En människa kan inte ta sig något utan att det ges henne från himlen. Ni kan själva vittna om att jag sade: Jag är inte Messias, jag är sänd framför honom." Joh 3:27-27