2015-08-21, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Det är möjligt att det fanns personer som hävdade att de var Messias, eller andra som hävdade att de var det, men det som kom att överleva är två fåror, de som hävdar att Jesus var Messias (de kristna) och de som hävdar att Messias inte ännu har kommit (judarna), därför är de inte intressanta ut frågeställningens synpunkt då det inte har med kristendomen att göra.

Vill någon göra en jämförelse med vilka personer som bäst passar in på Messiasbegreppet står det denne fritt, men hävdar man att det inte skulle vara Jesus från Nasaret som är denne Messias så är det inte kristendom.

Det här har väl i högsta grad betydelse för frågeställningen!
Det fanns flera Messias innan Romarna valde Jesus som sin Messias!
Citera
2015-08-21, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Som sagt; När uppstod Kristendomen - Var det före eller efter Jesus?

En rak fråga, rakt på!
Ett rakt svar. Är du knasig?
Citera
2015-08-21, 00:59
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
7

Absolut, men kristendomen har med tron på Jesus att göra och inte tron på vilken messias som helst. Som jude tror jag inte på Jesus, men det är rätt så självklart att kristendomen handlar om tron på just Jesus och inte vilken messias som helst. Således skapades kristendomen efter Jesus död. Tron på en kommande messias eller mashiach fanns däremot inom judendomen långt före Jesus födelse, men det är inte samma sak som att kristendomen fanns före Jesus död.
Citera
2015-08-21, 02:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Var det när romarriket tog upp kristendomen som statsreligion?
Kristendomen hade ju funnits i ett antal år innan detta hände. Redan på Kejsar Neros tid så förföljde romarna dom kristna. Han regerade år 54 till 68. Att Romarriket gjorde kristendomen till statsreligion inträffade ju först på 300-talet.
Citera
2015-08-21, 03:41
Medlem
Citat:
Som sagt; När uppstod Kristendomen - Var det före eller efter Jesus?

En rak fråga, rakt på!
Det måste väl ha uppstått någon gång efter den påstådda Jesus levde. Vilket brukar dateras till ca år 30-35. Däremot finns det ju inga samtida källor som skrev ner nåt om honom. De "källor" som finns skrevs ju först flera decennier senare.
Citera
2015-08-21, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det finns väl fortfarande några mandéer, som anser Johannes döparen som den rätte Messias (=Kristus)?

Johannes döparen såg sig själv inte som Messias, dock tog De senare kristna ( ja ni vet, Petrus o grabbarna) över de ritualer som Johannes utförde, dopet. Vad jag inte vet är till vilken religion Johannes döpte sina följare, än idag finns Baphtistkyrkan och är kristen!

Förtydling; Johannes var samtida med Jesus, dock höll på med dop redan när Jesus var barn.
Senast redigerad av CalleDussin 2015-08-21 kl. 03:57.
Citera
2015-08-21, 04:32
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Men, fanns inte en tro på Messias innan detta?
Det var en väldigt religiös tid och det var många som utmålade sig själva som Messias under den tiden. Judarna har alltid väntat på Messias.
Citera
2015-08-21, 06:49
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Givetvis efter Jesus födelse då han är själva huvudpersonen i denna saga/verklighet(?). Har för mig att jag någonstans läste att kristendomen först fick fotfäste ca 300 år efter Jesus födelse.
Citera
2015-08-21, 07:40
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jo, de messianska judarna gör det, enligt Sid Roth har de ökat i antal rätt mycket på sistone.

Jo, jag var kanske lite diffus, när jag skrev judarna så syftade jag på de som håller sig till den judiska tron, inte de som är av judisk härkomst.

Citat:
Romarna har inte något med detta att göra, att Romarriket blev en "kristen nation" var lika lite att göra med när kristendomens uppkomst som att Sverige en gång blev en "kristen nation".

De kristna började redan på Jesu levnadstid tro att Jesus var Messias, 300 år före kristendomen blir statsreligion i Romarriket.

"Jesu lärjungar trodde att Jesus var Messias, "Han sade till dem: "Och ni? Vem säger ni att jag är?" Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son."
 Jesus sade till honom: "Salig är du, Simon, Jonas son, för det är inte kött och blod som har uppenbarat det för dig, utan min Far i himlen." Mark 16:15-17.

Att det fanns andra som kallade sig Messias, eller kallades Messias är något som Jesus talar om, och varnar för. "Om någon då säger till er: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. Falska messiasgestalter och falska profeter ska träda fram [...]" Matt 24:23-24

Gällande Johannes Döparen så förnekade han själv att han skulle vara Messias "Johannes svarade: "En människa kan inte ta sig något utan att det ges henne från himlen. Ni kan själva vittna om att jag sade: Jag är inte Messias, jag är sänd framför honom." Joh 3:27-27
Citera
2015-08-21, 09:51
Bannlyst
Kristendomen började i begynnelsen av jorden. Har du inte läst om det i 1 Mosebok? Bara för att det inte skrevs ner precis då, betyder det inte att det är falskt bara för det. Man har ju en mun att kommunicera med. Det är så dom gjorde förr. Sedan skrevs det ner.
Citera
2015-08-21, 11:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiming
Kristendomen började i begynnelsen av jorden. Har du inte läst om det i 1 Mosebok?

Men jag förmoder att du inte kan presentera belägg för gen 1s legitimitet ... men endast predika om det.
Citera
2015-08-21, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men jag förmoder att du inte kan presentera belägg för gen 1s legitimitet ... men endast predika om det.
Jag har väldigt mycket belägg, men du bryr dig ändå inte om jag visade dig. Du är ett troll som antagligen sitter i din mammas källare och kommenterar på allt som inte passar din världs vy. Skaffa ett liv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in