• 1
  • 2
2015-08-20, 21:41
Medlem
Hej!

Jag undrar vilka banker som låter en låna med föräldrar till en bostad?
Citera
2015-08-20, 22:05
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Hej!

Barn får inte ta lån. Är du vuxen behövs inga föräldrar för att låna.
Eller vad menar du?
Citera
2015-08-20, 22:19
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Hej!

Syftar du på om de kan gå i borgen? Valfri bank.
Citera
2015-08-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Syftar du på om de kan gå i borgen? Valfri bank.

Jag menar.. vilka banker låter en att låna med föräldrar? DVS. Jag lånar tillsammans med mina föräldrar för att få större lånebelopp.
Citera
2015-08-22, 00:04
Medlem
soundsgoods avatar
Förutsatt att ni har kontantinsatsen om 15%, inga betalningsanmärkningar och sedan en inkomst som klarar både ditt och dina föräldrars lån så bör de flesta storbanker acceptera det här.

Dock kan de ställa som krav att ni måste dela på ägandeskapet av bostaden samt att, med tanke på att de går i borgen har en inkomst som kan täcka dina lånekostnader om du ej skulle klara av att betala räntan.
Citera
2015-08-22, 00:04
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Jag menar.. vilka banker låter en att låna med föräldrar? DVS. Jag lånar tillsammans med mina föräldrar för att få större lånebelopp.

Om de ska vara med på själva lånet och inte bara borgenär krävs i normalfallet att de också äger en del av bostaden som står i proprtion till deras del av lånet. Beroende på hur stor del detta blir och bostadsrättsföreningens stadgar kan det i praktiken innebära att de måste flytta in med dig för att ni ska få göra så. Är det till en villa blir det dock inget krångel med att föräldrarna måste bo där för att kunna stå på lånet.
Citera
2015-08-22, 11:30
Medlem
Tack för alla svar men jag behöver namn på bankerna som ni VET lånar ut med föräldrar.
Citera
2015-08-30, 03:12
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Tack för alla svar men jag behöver namn på bankerna som ni VET lånar ut med föräldrar.

Föräldrarna har ingen som helst betydelse. Vill någon gå i borgen för dig så är det upp till dem. Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken.
Citera
2015-08-30, 13:59
Medlem
Citat:

Handelsbanken.

En i familjen står som medlåntagare på halva sitt barns bolån, "barnet" äger hela lägenheten själv, men föräldern står på halva lånet.

Dvs ej borgen. Borgen finns väl inte ens kvar?
Citera
2015-08-30, 17:19
Medlem
Kommandos avatar
Jag läste någonstans här att det är sämre att söka med sina föräldrar, att det är bättre att föräldrarna själva står för bolånet? Några synpunkter?
Citera
2015-08-31, 21:51
Medlem
Jag försökte faktiskt med flera banker dom flesta nekade mig, dom godkände det endast om det var ens första lägenhet, om man studerade eller om man precis gått ut skolan.

Dom ända som godkände mig var "Bättre Bolån"

Möjligen Swedbank men dom ville ha ett möte med mig och mina föräldrar sen när vi väl dök upp och satt och väntade ett bra tag så var tydligen hon vi skulle ha möte med sjuk utan att meddela oss så då blev vi sura och skett i dem.

Mvh
Citera
2015-09-01, 12:09
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundsgood
Förutsatt att ni har kontantinsatsen om 15%, inga betalningsanmärkningar och sedan en inkomst som klarar både ditt och dina föräldrars lån så bör de flesta storbanker acceptera det här.

Dock kan de ställa som krav att ni måste dela på ägandeskapet av bostaden samt att, med tanke på att de går i borgen har en inkomst som kan täcka dina lånekostnader om du ej skulle klara av att betala räntan.

Japp! Om föräldrarna står på lånen så vill dom att föräldrarna skall äga lägenheten.
Om inte detta är fallet så kräver bankerna att lägenheten blir pantsatt trots att det är en annan ägare.
Bankerna vill i regel att man skriver ett juridisk dokument som gör det klart och tydligt vid ett eventuellt dödsfall eller tvistemmål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in