2015-08-20, 20:27
Medlem
Hej alltihopa!

Min fråga är hur mycket pengar man kan tjäna från Youtube när man har 1 miljon prenumerationer?

En Youtuber, som t.ex laddar upp video varenda dag eller kanske varje dag. Det jag tänker på är mest komedi och saker som rör dagens samhälle. Inte som en sångerska eller nån annan typ av artist.

Kolla nr 1:
Jag har 10 miljoner prenumerationer på min kanal, hur mycket pengar kan jag möjligtvis tjäna per månad? Och på vilket sätt?

Nr 2: Jag har 1 miljon prenumerationer på min kanal, hur mycket pengar kan jag möjligtvis tjäna per månad? Och på vilket sätt

Nr 3: Jag har 10 000 prenumerationer på min kanal, hur mycket pengar kan jag möjligtvis tjäna per månad? Och på vilket sätt?

Nr 4: Är det sant att de Youtuber som har över 10 miljoner prenumerationer tjänar stora pengar? I så fall hur såpas mycket pengar och på vilket sätt?? Är det företag som samarbetar med dem eller annonsörer eller andra?

Endast seriösa svar tack!

Välkommen och berätta vad du tycker!
Senast redigerad av Dod000 2015-08-20 kl. 20:31.
Citera
2015-08-20, 20:36
Medlem
augusta66s avatar
http://www.quora.com/How-much-does-a...rs-earn-a-year

längre artikel här: http://www.nytimes.com/2014/02/02/bu...tube.html?_r=2

Beror väl också lite på hur bra du är på att få med lite reklam (sponsorships) i dina videor?

Hur ofta du lägger upp videor.....

Och hur mycket du dras i olika avgifter ( skatt t ex) .....

Have fun - what the world needs now is surely one more who V-logs.......
Citera
2015-08-23, 16:56
Medlem
Grizzlys avatar
Du kan ha ett stort antal prenumeranter och inte tjäna ett öre då den siffran ej gör ett dugg.
Nästan samma sak med hur många som har kollat på klippet/klippen.
Vad som spelar in är hur många som ser reklamen.

Dvs har du 1 miljon prenumeranter och alla ser alla dina klipp du laddar upp MEN alla har även adblocker/liknande så inga ser någon reklam då får du inte ett öre från google.

Utöver detta så är det ju väldigt vanligt att youtubers går med i ett network som brukar ta 30-40% av dina intäkter.
Tyvärr så är 99,99% av alla dessa network ruttna dvs dom enda som har någon som helst nytta av dessa networks är dom absolut största kanalerna inom dessa networks och 1 mille är i många fall en liten kanal som ej kommer få hjälp från många av dom.

Utöver pengarna från youtubes reklam så kan man ju även göra reklam själv dels genom sponsringar/videos av produkter (och ibland få pengar för det) och dels genom att lägga in egna reklam filmer som en part i klippet (och då spelas dessa plus youtubes reklam upp, inget som är populärt av tittarna dock).
Det finns en hel del kanaler som började säga bra saker om allt dom recenserade vilket är ett väldigt bra sätt att få pengar ifrån företagen MEN risken är oerhört stor att folk slutar titta (med en död kanal som resultat) då det är ganska uppenbart att det är köpt reklam.

Sen har ju youtube börjat knorra om att dom ska ha sina 40% av reklam intäkter från klipp där det finns reklam utöver youtubes egna.
Citera
2015-08-24, 22:02
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övervakning och integritet --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2015-08-24, 22:40
Medlem
MuscleSharks avatar
Prenumeranter är ointressant när det kommer till hur mycket pengar man kan tjäna.
Det handlar om visningar. Bara för att man har många prenumeranter så betyder det inte att man får många visningar.
Men låt oss säga att en miljon visningar i månaden kan generera drygt 10K, beroende på olika faktorer.
Citera
2015-08-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Prenumeranter är ointressant när det kommer till hur mycket pengar man kan tjäna.
Det handlar om visningar. Bara för att man har många prenumeranter så betyder det inte att man får många visningar.
Men låt oss säga att en miljon visningar i månaden kan generera drygt 10K, beroende på olika faktorer.

Prenumeranter har ett visst intresse när det gäller sponsorer och reklam, dem ses som "garanterade" visningar. Låt oss säga "kanal Y" Människa X är prenumerant och kollar ser några ut av de videos som kommer på hans flöde, finns säkert någon statistik som visar t.ex. att 1/3 prenumerant = view och 1/5 prenumerant = share / Like osv. En person med 10m/views och några 1000 subs per vid har svårare att få bra sponsor än t.ex. någon som har 10m Subs och ca. 4m views per vid.

Nu är detta helt offtopic för det är inte YouTube pengar vi prantar om, utan sponsor pengar.

OnT: Det finns ett spel, som kallas Runescape, en spelare som gör videos varje vecka säger sig att tjäna tillräckligt dollar på YouTube för att klara hyra + mat, och att ha köpt en bil av pengarna. Han bor i Litauen.
Då pratar vi en video varje vecka, ca. 100k views per vid. 200k prenumeranter. Någon exakt siffra har han inte nämnt. "More than a average job", genomsnitts lön där borta är ca. 5000kr.

Det var någon video där folk hade frågat honom hur han kunde spela så mycket - har han inget jobb? Han sa att göra videos är hans jobb och han nämnde vad han fick. Om man kan ta det som en trovärdig källa, vet jag ej.
Senast redigerad av OsiBasi 2015-08-24 kl. 23:44.
Citera
2015-08-25, 11:02
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsiBasi
Prenumeranter har ett visst intresse när det gäller sponsorer och reklam, dem ses som "garanterade" visningar. Låt oss säga "kanal Y" Människa X är prenumerant och kollar ser några ut av de videos som kommer på hans flöde, finns säkert någon statistik som visar t.ex. att 1/3 prenumerant = view och 1/5 prenumerant = share / Like osv. En person med 10m/views och några 1000 subs per vid har svårare att få bra sponsor än t.ex. någon som har 10m Subs och ca. 4m views per vid.

Nu är detta helt offtopic för det är inte YouTube pengar vi prantar om, utan sponsor pengar.

OnT: Det finns ett spel, som kallas Runescape, en spelare som gör videos varje vecka säger sig att tjäna tillräckligt dollar på YouTube för att klara hyra + mat, och att ha köpt en bil av pengarna. Han bor i Litauen.
Då pratar vi en video varje vecka, ca. 100k views per vid. 200k prenumeranter. Någon exakt siffra har han inte nämnt. "More than a average job", genomsnitts lön där borta är ca. 5000kr.

Det var någon video där folk hade frågat honom hur han kunde spela så mycket - har han inget jobb? Han sa att göra videos är hans jobb och han nämnde vad han fick. Om man kan ta det som en trovärdig källa, vet jag ej.

Totalt ointressant är det inte. Men om vi pratar om personer som livnär sig på YT så lär det inte spela någon större roll eftersom att dessa personer har redan tillräckligt med följare, så sponsorerna lär knappast bry sig om det så länge som man får X antal visningar på sina videoklipp.
Det mesta handlar om antal visningar, både gällande inkomst och eventuella sponsorer.
Citera
2015-08-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Totalt ointressant är det inte. Men om vi pratar om personer som livnär sig på YT så lär det inte spela någon större roll eftersom att dessa personer har redan tillräckligt med följare, så sponsorerna lär knappast bry sig om det så länge som man får X antal visningar på sina videoklipp.
Det mesta handlar om antal visningar, både gällande inkomst och eventuella sponsorer.

Du har väl drygt 100K subs väl? Hur många visningar har du i månaden, drygt 1500,000-2000,000?
Jag funderar nämligen på att börja med youtube, men är det så att man måste komma upp till 1 miljon views i månaden för att det ska löna sig?
Citera
2018-01-03, 15:15
Medlem
EliasAlucards avatar
Enligt Rich Piana, några månader före han dog, tro det var i en intervju med Dave Palumbo eller kanske någon annan snubbe (minns inte riktigt), så tjänade Rich mellan 5,000 till 15,000 USD per månad, och han hade nära en miljon prenumeranter på hans YouTube kanal vid den tiden, och även lite över 1 miljon följare på Instagram, samt lite på Facebook också, så han hade väl inte bara fans via YouTube, utan säkert en del andra utanför YouTube som kollade in hans klipp osv.

Så låt oss säga att Rich Piana drog in 7,500 dollar per månad, vilket i skrivande stund är ungefär 61,000 kronor. Det blir 732,000 kr per år.
Citera
2018-01-20, 09:36
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Så låt oss säga att Rich Piana drog in 7,500 dollar per månad, vilket i skrivande stund är ungefär 61,000 kronor. Det blir 732,000 kr per år.

Nu är han död sen augusti, men jag har för mig att Piana berättade att han hade tappat intäkter den
senaste tiden pga att innehållet inte var annonsvänligt. (eftersom han dopade sig)
Citera
2018-01-20, 16:49
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Nu är han död sen augusti, men jag har för mig att Piana berättade att han hade tappat intäkter den
senaste tiden pga att innehållet inte var annonsvänligt. (eftersom han dopade sig)
Stämmer säkert, här är intervjun där han berättade siffrorna jag gav i förra inlägget, från cirka 37 minuter:

Rich Piana Apologizes! Live With on RXMuscle:
https://www.youtube.com/watch?v=yV1CBdEwsoE

^^ Klippet laddades upp ungefär en månad innan han föll i koma, så han kanske fick mer betalt före det, alltså säg, 2014-2016 osv, när YouTube inte var under lika mycket censurpress från annonsörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in