2015-08-20, 19:15
Bannlyst
Min vanliga Imovane och propavan är i det närmaste verkningslösa nu. Jag kompletter nu med 10mg melatonin och min insomnia är som väck.

Vilka risker finns med detta?

Tack
Citera
2015-08-20, 19:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
10mg kan bla strula med kortisol och orsaka insomnia.
Citera
2015-08-20, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
10mg kan bla strula med kortisol och orsaka insomnia.

Vad är normaldosen s a s? Är 10mg en hög dos? Vilken kan rekommenderas tro? Jag har helt klart blivit beroende av Imovane. Så den vill jag sluta med. Mår fruktansvärt utan den. Vågar inte säga något om detta till min läkare...
Citera
2015-08-20, 19:56
Medlem
Tycker själv Imovane suger, tar melatonin får bättre trötthetskänsla och sover bättre.
Citera
2015-08-20, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Tycker själv Imovane suger, tar melatonin får bättre trötthetskänsla och sover bättre.

Vilken dos och hur länge har du kört? Imponerar du själv?

Tack
Citera
2015-08-20, 22:34
Bannlyst
Aldrig förstått mig på den här melatoninbesattheten kring sömn. 10 mg är ca 33 gånger mer än vad kroppen själv producerar på kvällen normalt sett. Det kan omöjligt vara bra i längden. Din egna produktion avtar med säkerhet ganska fort i alla fall och du får störd sömn för resten av ditt liv.

Se till att få ordentligt med solljus under dagen, ha goda dygnsrutiner, ät varierad kost och ev tillskott av L-tryptofan för bildandet av melatonin. Undvik LCD-skärmar på kvällstid eftersom det hämmar melatoninutsöndring i hjärnan.
Funkar inte detta beror sömnproblemen på annat än melatoninbrist som i regel endast ses hos personer med autism, blinda samt äldre personer.
Senast redigerad av skinnysweatyman 2015-08-20 kl. 22:44.
Citera
2015-08-21, 03:18
Medlem
BrittaFittovs avatar
En bra effektiv dos är mellan 0,3-1 mg. Du doserar för högt. Testa magnesiumglysinat om melatonin inte räcker.
Citera
2015-08-21, 03:22
Medlem
Kör med 3 mg, "sleepwell" som jag köpte på mig i staterna, tar bara vid behov, nema problema!
Citera
2015-08-29, 07:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrittaFittov
En bra effektiv dos är mellan 0,3-1 mg. Du doserar för högt. Testa magnesiumglysinat om melatonin inte räcker.
Har läst en studie som kom fram till att doser över 0.3mg ökade risken för insomnia i testgruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Aldrig förstått mig på den här melatoninbesattheten kring sömn. 10 mg är ca 33 gånger mer än vad kroppen själv producerar på kvällen normalt sett.
För ett tag sen läste jag en uppgift om att melatoninproduktionen va mycket lägre än man tidigare trott, 100 för kvinnor och 150 för män, kommer inte ihåg vilken enhet som användes men bör vara mikrogram.

Citat:
Undvik LCD-skärmar på kvällstid eftersom det hämmar melatoninutsöndring i hjärnan.
Eller använda program som dämpar det blåa ljuset
Citera
2015-08-29, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

För ett tag sen läste jag en uppgift om att melatoninproduktionen va mycket lägre än man tidigare trott, 100 för kvinnor och 150 för män, kommer inte ihåg vilken enhet som användes men bör vara mikrogram.

Eller använda program som dämpar det blåa ljuset

Möjligt. Svårt att mäta exakta melatoninnivåer och något som aldrig görs hos patienter.
Är i så fall i regel pga dåliga sömnrutiner, dålig kost och blått ljus från lcd-skärmar.
f.lux är ok program till datorn. Vill man vara mer noga ska man använda blue-blockerglasögon.
Citera
2015-08-29, 18:35
Medlem
lithionits avatar
leverskada är väl den stora risken, en annan mkt stor risk med internetapotek är att du inte kan vara säker på vad som döljer sig i kapseln/tabletten du får hem.

Att du inte får nån vidare effekt av propavan förvånar mig inte, en av de mest värdelösa mediciner jag prövat. Benzoanalogerna är bra men toleransutvecklingen gör att de inte är så effektiva på lång sikt.

Har du prövat theralen? Det känns som att det kanske vore det som du bör prova i första hand innan du provar en massa annat.
Citera
2015-08-29, 19:19
Medlem
Testar för närvarande tryptofan och det har verkigen hjälpt, men innan man tar melatonin, tryptofan och annat som kan antas verka bör man givetvis se till att ha koll på biverkan och interaktioner. (antideppmed och tryptofan bör tex inte kombineras) Tryptofan antas verka genom omvandling till serotonin och melatonin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in