2015-08-20, 17:21
Medlem
Broheims avatar
I den här tråden tävlar vi vem som är närmast på att pricka botten i OMXS30 i det nuvarande raset.
Eventuellt har vi redan nått botten? Vem vet.

Reglerna är enkla: man gissar tid och pris. Tiden skall specificeras i minst år och månad.
Vill man motivera sin gissning så går det också bra.
Den som är närmast vinner en grön mössa i valfri färg. Och äran såklart.

Broheim gissar:
Tid: Oktober 2017
Pris: 780
Motivering:
Enkel dragning av lite linjer från de förra två krasherna 2000 och 2009. Mycket höftande.

Tanken är att jag sammanställer ett delat dokument med allas gissningar så ser vi vem som kom närmst sen.
Vi kan väl säga att vi har 1 månad på oss att lämna ett bidrag så "stänger" vi tävlingen sen.
3,2,1 go!
Citera
2015-08-20, 17:41
Medlem
Ras?
Citera
2015-08-20, 17:57
Medlem
3pacs avatar
Svagt ner sedan april är inte lika med ras. Vad baserar du din prognos på?
Citera
2015-08-20, 17:57
Medlem
Leipzigs avatar
Tror den bottnar tidigare.
Med tanke på ränteläget osv kan det ju gå tvärlågt så jag säger:

520 i oktober 2016.

tittade på denna kurvan när jag tänkte: https://finance.search.yahoo.com/search/;_ylc=X3oDMTF0MTA1MjQwBGtleXcDb214czMwBG1pZANtZWRp YXF1b3Rlc3NlYXJjaARzZWMDdWhiMgRzbGsDZmluYW5jZV9zZW FyY2g-?p=omxs30&type=2button
vad fan hände första mars 98?
Citera
2015-08-20, 20:57
Medlem
OMXS30 har gått uppåt hittils i år.
Så vad pratar du om? Var det typ 1,5% ner idag..?

Gå ur börsen om du nojjar över detta lilla.
Citera
2015-08-20, 21:38
Medlem
njaexss avatar
Inte roligare att tävla med oljan? Oljan vet vi ju varit med om ett rejält ras, här kan man börja att tävla om att pricka botten.
Citera
2015-08-20, 23:03
Medlem
För tidigt att säga vart börsen kommer gå imo. Just nu känns det som att stor oro råder, men tittar man bakåt så tycker jag att man sett liknande signaler trots att börsen fortsatt stiga.

Scenario 1 - Börsen stiger
Då stigning sker under hösten och börsen toppar i juli 2016.
Beroende på var nuvarande nedgång bottnar så tror jag att tappet vid juli 2016 bottnar januari 2018

Scenario 2 - Börsen fortsätter falla
Skulle börsen falla nu så tror jag att resan tar slut vid 705 på OMX30
Citera
2015-08-20, 23:19
Medlem
Glömde ange år och månad

Tror inte det blir en botten denna gång....dock blir de flesta väldigt fattiga,,,Jag tror helt enkelt att när det rasat för mycket och obligationsräntorna rusar...så finns ingen räddning...skulderna är för stora hos alla länder...Det de gjorde 2008 håller inte att göra igen för alla är så enormt skuldsatta..2008 pumpade usa in 16 Triljarder Dollar....enligt uppgift skulle de nu behöva pumpa in över 100 triljarder !!! ++att alla derivat uppgår till något jag inte ens hört förr över 1 qvintijon dollar...något sådant skulle innebära att allt förtroende för valutan upphör...dollarn skulle bli ett dasspapper.....så vad som händer är nog....typ en Fredag innan helg...pågår en blodig handel...och på Måndagen är ALLA banker stängda,,ALLA börser stängda ALLA som ej tog ut sina tillgångar sitter inlåsta ..kan ej handla...och kommer få se staten lägga beslag på det mesta av värde....sedan införs antagligen en ny världsvaluta...för det går inte längre att få något förtroende för de gamla skuld/dasspappers-valutorna igen....vissa tillgångar som före stängningen var värda 100 % kanske är värda 20 % andra tillgångar kan öka med hundratals %------tippar på index 940 när det händer...,,,,,,,Tippar på februari 2016.
Senast redigerad av sehba106 2015-08-20 kl. 23:44. Anledning: Glömde ange år och månad
Citera
2015-08-24, 23:04
Medlem
jag håller öga å DJI min gissning för jag har inga som helst teorier är att

DJI bottnar på lägst 11000, går det lägre så blir det riktigt intressant för alla förlorare kommer skrika efter något att skylla på, tja dom kommer skrika efter blod förmodligen rätt snart.

kan ha fel har förmodligen fel, hoppas att jag har fel uppåt dvs 13-14000 går det under 11000 så ja då kan jag lägga foliehatten på hyllan.
Citera
2015-08-26, 21:39
Medlem
Tid: november 2015
Pris: 1110
Motivering: En från ATH måttlig nedgång för att känna av toppen från februari 2011. Sedan kraschen 2009 har börshandeln berikats med rappa handlare, vilket gör att vi redan i november når botten.

Edit: Kompletterade med år.
Citera
2015-10-01, 08:46
Medlem
Broheims avatar
I förrgår (2015-09-29) hittade vi ny botten på 1369.39 (enligt investing.com). Igår tog vi ett hyfsat skutt uppåt och idag verkar det bli ett skutt uppåt igen till öppningen.

Är vi färdiga med den här korrektionen? Vänder vi tillbaka till bullmarket nu?
Knappast säger jag. Upp resten av veckan innan vi fortsätter nedåt.

Mot 780! The dream.

Någon som vågar sig på en gissning var botten kommer landa? Eller har vi redan sett den?
Citera
2016-02-09, 20:17
Medlem
Broheims avatar
Hej på er mina rödstänkta, blodiga vänner. Kul börs vi har!
Jag tänker uppdatera tråden här eftersom racet mot botten uppenbarligen fortfarande är igång.

Själv har jag gissat på 780 redan, men jag tror även det finns en rätt god chans att vi vänder uppåt precis här där vi står idag, på 1270-ish. (runt 1250)
Jag baserar det helt och hållet på min amatörmässiga TA där jag helt enkelt drar en nedre trendlinje på OMX de senaste 15 åren, ca, sen kollar hur brant det har fallit varje kris (IT-bubblan och finanskrisen) och dragit lite stödlinjer från bottarna.

Finns förklarat här:
http://imgur.com/qHebEDL

Hur som, stödlinje från toppen -98 innan super-rusningen på börsen och botten efter "krisen" 2011 i kombination med den blå och röda linjen som jag har dragit vid dagens datum ger mig åtminstone en indikation på att det starkaste motståndet är just där.

Vad tror folket själva? Var bottnar vi? Egna teorier? Förklara gärna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in