2015-08-20, 12:41
Medlem
Jag tänkte teckna en livförsäkring så att min familj inte blir lidande om något skulle hända mig. Det är jag som drar in majoriteten av pengarna. Men jag upptäckte ganska snabbt att jag fick avslag! Och det hela faller på frågorna om "mental sjukdom".

Jag har ingen diagnos. Som så många andra så har jag fått SSRI utskrivet, senast förra året. Det var ingen allvarlig depression utan mer en form tillfällig av nedstämdhet. Jag äter även modafinil mot koncentrationsproblem.

Jag är i övrigt fullt frisk och arbetsför (eget företag). Röker inte, dricker hyffsat måttligt, använder inga droger, motionerar, inte överviktig, inga fysiska besvär överhuvudtaget, osv. Jag känner mig inte nedstämd, har självklart inga självmordstankar, osv. Så jag anser mig inte ha en "mental sjukdom", men sen så är det ju inte jag som i slutändan fäller det avgörande beslutet om försäkringen ska betalas ut eller inte om det händer mig någonting.

Har någon ett tips på hur jag kan få tag på en livförsäkring som är så bra som möjligt? Finns det något företag som gör individuella prövningar? Sen har jag även sett att det finns försäkringsbolag som erbjuder livförsäkringar upp till ett visst belopp, varefter det krävs hälsodeklaration. En variant är att jag tecknar sådana livförsäkringar hos olika bolag för att få upp beloppet.

Ni som är i samma situation som jag är i, hur har ni gjort? jag tar tacksamt emot alla tips och förslag.
Citera
2015-08-20, 18:02
Medlem
fums avatar
Jobbar du på ett företag som omfattas av kollektivavtal? Då omfattas du av tjänstegruppliv (TGL). Om inte, eller om du vill komplettera finns gruppförsäkringar via exempelvis facket som ofta kan tecknas mot fullt arbetsför.

I övrigt, säkerställ att du har återbetalningsskydd på alla pensionsförsäkringar så att allt sparat, både av dig och arbetsgivaren tillfaller efterlevande vid dödsfall.
Citera
2015-08-24, 08:24
Medlem
som jag skrev så har jag eget företag. så tillgång till gruppliv har jag inte. en variant är att gå med i Företagarna. Men det känns lite dumt att gå med i Företagarna och betala 3000kr om året enbart för att få tillgång till deras livförsäkring, som dessutom kostar ca 500kr i månaden.
Citera
2016-11-01, 18:30
Medlem
Plocks avatar
Sorry för bump.

https://www.vardia.se/alla-forsakrin...g/#toggle-id-4

"Du behöver skicka in en hälsodeklaration för godkännande vid försäkringsbelopp över 500 000 kr."

500.000, 44 år, 130 kr/mån.

Fast du får inte kolavippa första 12 månaderna p.g.a av nån sjukdom du hade innan som dom ev. kan hänvisa till.
Citera
2016-11-02, 06:31
Medlem
Som företagare kan du teckna försäkring hos Fora. Bl.a. TGL-EF.

Går du med i ett fack blir du oftast automatansluten i tre månader till deras försäkringslösning. Många har fortdättningsförsäkring så att man kan behålla försäkring om man går ur efter att man har haft försäkringen i X månader.
Citera
2016-11-03, 07:11
Medlem
Du kan också begära omprövning av försäkringsbolaget. Det är nämligen möjligt att så att säga "överklaga" försäkringsbolagens beslut. Ring försäkringsbolaget och fråga hur det går till, samt hur du ska göra för att komplettera ansökan med det som är unikt för din situation (om den möjligheten finns).
Citera
2017-03-27, 18:36
Medlem
Hej,

du kan teckna livförsäkring upp till 534.000 kr via www.forsakringforalla.se. Likadant här får du inte dö av något du haft besvär av 12 månader bakåt i tiden, för att hindra att personer med dödliga sjukdomar tecknar försäkring och sedan avlider...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in