2015-08-19, 17:34
Bannlyst
Är det emot reglerna eller kan man förvänta sig repressalier om man PMar en moderator med det enbara syftet att slänga tillmälen i ansiktet på dem för att man inte tycker om dem av oavsett anledning?
Citera
2015-08-19, 17:43
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktdemokraterna
Är det emot reglerna eller kan man förvänta sig repressalier om man PMar en moderator med det enbara syftet att slänga tillmälen i ansiktet på dem för att man inte tycker om dem av oavsett anledning?
I pm kan du inte bryta mot regel 0.03, vilket du ser ifall du försöker rapportera ett pm du mottagit. Du kan bryta mot 1.xx-reglerna.

Så länge du inte går över gränsen och bryter mot regel 1.08 så bryter du inte mot någon regel. Men förvänta dig inget svar på dessa pm.
Citera
2015-08-19, 18:45
Medlem
I regel 0.03 står det:

"Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering."

Det skulle ju kunna tolkas som att det inte gäller i pm. Kanske borde stå:

"Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering. Samma gäller för pm."

Jag har märkt att man kan rapportera pm. Blir det varning eller möjligen avstängning om man skulle skicka fler pm med ot till en eller flera andra som skulle rapportera det?

Det är alltså bara en fråga, eftersom jag trodde att i princip inga regler gällde för pm, vilka ju inte syns öppet på forumet.
Senast redigerad av jo5h2pe 2015-08-19 kl. 18:55.
Citera
2015-08-19, 19:39
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
I regel 0.03 står det:

"Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering."

Det skulle ju kunna tolkas som att det inte gäller i pm. Kanske borde stå:

"Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering. Samma gäller för pm."

Jag har märkt att man kan rapportera pm. Blir det varning eller möjligen avstängning om man skulle skicka fler pm med ot till en eller flera andra som skulle rapportera det?

Det är alltså bara en fråga, eftersom jag trodde att i princip inga regler gällde för pm, vilka ju inte syns öppet på forumet.
Fast vad Emerain sade var att 0.03 INTE gäller i PM.
Övriga regler, om brott, narkotika, outning etc gäller fortfarande.

Fast vad jag tror Emerain egentligen menade var att man inte kan få en varning för 0.03 på ett PM.
Däremot lär det nog falla under den regeln och hanteras enligt regelns "raderas utan förvarning och motivering".

Man kan bli avstängd för vad man skriver i PM, men jag tror inte man kan få en varning för det.
Endast brott som ger just avstängning som straff borde gälla för PM.
Fast det är inget som är ristat i sten, bara en snabb kommentar om hur det någorlunda fungerar för PM och regler.
Citera
2015-08-19, 19:55
Medlem
Man borde kunna få en varning för 0.07. Spoilerfunktionen i PM.
Citera
2015-08-19, 19:57
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
I pm kan du inte bryta mot regel 0.03, vilket du ser ifall du försöker rapportera ett pm du mottagit. Du kan bryta mot 1.xx-reglerna.

Så länge du inte går över gränsen och bryter mot regel 1.08 så bryter du inte mot någon regel. Men förvänta dig inget svar på dessa pm.

Hur fungerar detta egentligen då? Blir moderatorn bara tvungen att acceptera det? Som vanlig användare kan jag väl bara välja ignore på personen men som moderator skulle ju det leda till att användaren inte längre kan kontakta moderatorn om den till exempel vill klaga på en varning. Då hindras ju användaren från att följa regelverket när man vill överklaga sin varning...

Ganska teoretiskt eftersom personen sannolikt förtjänar det och det enbart är en rättshaverist som hade hamnat i den situationen.
Citera
2015-08-19, 20:08
Medlem
Jag kanske läste något slarvigt.

"I pm kan du inte bryta mot regel 0.03"

Tolkade jag som att man inte får bryta mot regel 0.03 i pm heller, och "1-reglerna kan man bryta mot", men får inte i pm.

Att man inte kan bryta mot en regel innebär då att ot i pm är ok, men det är inte ok att i pm gå till personangrepp, men det märks endast om mottagaren rapporterar det.
Citera
2015-08-19, 20:17
Medlem
Xeliouss avatar
"Får man PMa.."
Får är snälla djur. Kan moderatorer stänga av dig om de vill? Jag tror det, och om det blir snack om det så kan någon admin nog ge sitt stöd om det handlar om trakasserier avsedda att störa för forumet. Vad jag kan se så har användare regler att följa men inga rättigheter. Användare har inte betalat för någon tjänst. Jag har sett användare bli avstängda för de satt trakasserier i system där de skickar PM för att störa debatter. Jag ser ingen som helst anledning till varför Admin inte skulle kunna stänga av de som uppenbarligen har för avsikt att förstöra för forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Att man inte kan bryta mot en regel innebär då att ot i pm är ok, men det är inte ok att i pm gå till personangrepp, men det märks endast om mottagaren rapporterar det.
Man kan gå till mycket personangrepp, om det blir rapporterat så händer sällan något. Men det finns en gräns antar jag, typ om en användare knappt gör annat än sitter och skriver elakheter i PM till folk är min gissning.
Senast redigerad av Xelious 2015-08-19 kl. 20:20.
Citera
2015-08-19, 20:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktdemokraterna
Det måste vara det mest barnsliga och omogna man kan göra.

Sitta och kräkas invektiv i pm till en mod? Jaha?

Visar det på att man är en mogen användare? Nej!
Visar det på att man har något innanför den platta pannan? Nej!
Kommer denne mod bli mer positivt inställd till användaren? Haha! Nej!

Så.Jävla.Korkat.
Citera
2015-08-19, 20:53
Medlem
Emerains avatar
Vi moderatorer är vana med att få idiotiska pm med förolämpningar och så vidare. Vi bara struntar i dem. Tills någon bryter mot 1.XX regler.

1.XX regler kan också leda till varning, inte bara avstängning.

Så ts tror att han kommit på något kul, mest kommer det att ryckas på axlarna och säga "jaha".
Citera
2015-08-21, 12:20
Medlem
Emerains avatar
Jag kan då berätta att det jag skrivit här gjort att flera försökt sig på att skicka PM med diverse förolämpningar, svordomar, och annat trams.

Jag svarar inte på dessa pm. Jag ger dem inte ens en sekund i tanke.

Men ni ser, inget händer.
Citera
2015-08-21, 12:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag kan då berätta att det jag skrivit här gjort att flera försökt sig på att skicka PM med diverse förolämpningar, svordomar, och annat trams.

Jag svarar inte på dessa pm. Jag ger dem inte ens en sekund i tanke.

Men ni ser, inget händer.
Jag noterade också det, inte för att jag är moderator men yttrat mig. Fick PM angårnde olika frågor, precis som om det var organiserat och att de tror att det är ett sätt att vinna debatter...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in