2015-08-18, 23:24
Medlem
tazzos avatar
Hej.

Jag kopplade ut sladden ur min laptop när jag ville stänga av den, men det dök upp en skärm där det stod att windows måste uppdatera, och man får inte stänga av datorn. Jag gjorde det ändå, därför att jag verkligen var i nöd att göra det.
Nu har datorn krånglat och aktivitetsfältet har bytt färg. Jag vill återställa datorn till tidigare punkt,och fick från början ett meddelande om att det var nåt fel med volume shade copy, så jag slog på den samt windows installer i services.msc. Då var det problemet löst. Men nu får jag bara fram meddelandet "inga återställningspunkter har skapats på datorns systemenhet. Öppna systemskydd om du vill skapa en återställningspunkt".

Vad gör jag? Är det kört? Måste jag återställa datorn till fabriksinställningar?
Senast redigerad av tazzo 2015-08-18 kl. 23:26.
Citera
2015-08-18, 23:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Hej.

Jag kopplade ut sladden ur min laptop när jag ville stänga av den, men det dök upp en skärm där det stod att windows måste uppdatera, och man får inte stänga av datorn. Jag gjorde det ändå, därför att jag verkligen var i nöd att göra det.
Nu har datorn krånglat och aktivitetsfältet har bytt färg. Jag vill återställa datorn till tidigare punkt,och fick från början ett meddelande om att det var nåt fel med volume shade copy, så jag slog på den samt windows installer i services.msc. Då var det problemet löst. Men nu får jag bara fram meddelandet "inga återställningspunkter har skapats på datorns systemenhet. Öppna systemskydd om du vill skapa en återställningspunkt".

Vad gör jag? Är det kört? Måste jag återställa datorn till fabriksinställningar?

Windows ska alltid börja med att göra en återställningspunkt innan det påbörjar uppdateringar så du ska ha en .
Citera
2015-08-19, 05:35
Medlem
Om återställnings punkterna försvunnit så är det nog bäst att fabriksåterställa.

Du har tur för några kom inte ens in i Windows efter att ha stängt av mitt i som du gjorde.

När du fixat datorn borde du kolla upp Windows Uppdate inställningarna så att du inte tvingas avbryta mitt i igen. Du kan också ställa in energi inställningarna så att datorn fortsätter att jobba när du stänger locket och hoppas att du har tillräckligt med laddning på batteriet.
Citera
2015-08-19, 09:02
Medlem
tazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Om återställnings punkterna försvunnit så är det nog bäst att fabriksåterställa.

Du har tur för några kom inte ens in i Windows efter att ha stängt av mitt i som du gjorde.

När du fixat datorn borde du kolla upp Windows Uppdate inställningarna så att du inte tvingas avbryta mitt i igen. Du kan också ställa in energi inställningarna så att datorn fortsätter att jobba när du stänger locket och hoppas att du har tillräckligt med laddning på batteriet.

Behöver man några windows-skivor för att fabriksåterställa? Har windows 7.
Citera
2015-08-19, 09:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Behöver man några windows-skivor för att fabriksåterställa? Har windows 7.

Du bör ha en partition på datorn där det ligger en recovery. Kika under Diskhanteringen så bör du kunna se denna partition.
Citera
2015-08-19, 10:06
Medlem
1FFs avatar
Märke och modell på datorn ?
Citera
2015-08-19, 22:20
Medlem
tazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Märke och modell på datorn ?

Toshiba sattelite C660-1MF
Citera
2015-08-19, 22:22
Medlem
tazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du bör ha en partition på datorn där det ligger en recovery. Kika under Diskhanteringen så bör du kunna se denna partition.

Hur kommer man in dit?
Citera
2015-08-19, 22:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Toshiba sattelite C660-1MF

Fabriksåterställa - http://www.tomshardware.co.uk/forum/...ctory-settings . Eller - https://www.google.se/search?q=Toshi...+factory+reset
Citera
2015-08-20, 03:37
Medlem
alexkiings avatar
När man startar windows precis efter bios när den ska boota upp windows kan man trycka på F8, då kommer några alternativ upp. Där har jag hittat återställningspunkter, jag har nämligen gjort samma sak. Har du en skiva kan du göra en reparation av windows också där, kika in där, det har hjälpt mig många gånger.
Citera
2015-08-20, 06:42
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=yuJatOVvxuM
Videon visar hur man fabriksåterställer via hårddisken. Håll fast nr 0. Tryck sen på power knappen och fortsätt hålla fast nr 0 tills du hör ett högt pip.

Edit:
Efter att du fixat felet bör du se till att bränna fabriksåterställnings DVD skivorna för det finns många fel, buggar, virus mm eller om disken dör som gör att det inte funkar.

Under start / alla program bör det finnas en mapp med dator tillverkarens namn på med deras program. Ett av dom låter dig bränna DVD skivorna.

OBS! Blanda INTE ihop den med Windows egna liknande program som du INTE ska använda på Win 7 och äldre för datortillverkarens program DVD skivor gör ett bättre jobb.
Senast redigerad av panpo98 2015-08-20 kl. 06:52.
Citera
2015-08-23, 20:38
Medlem
tazzos avatar
Tack för tipsen! Jag höll på att återställa datorn totalt, men gjorde ett sista försök att fixa datorn och lyckades!
Jag gick in på msconfig (genom att skriva in det i startfältet). Jag såg där att det var ikryssat att datorn skulle startas som "selektiv start", så jag ändrade det till "normal start". Efter att ha gjort denna ändring började alla funktioner fungera korrekt på datorn igen. Sedan installerade jag de uppdateringar som skulle installeras, vilket tidigare inte gick att göra därför att windows update inte fungerade.
Antar att det blev nåt konstigt med dessa inställningar efter avstängningen vid uppdateringen.
Nu är det iallafall fixat. Tack alla!
Senast redigerad av tazzo 2015-08-23 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in