2015-08-18, 18:33
Medlem
hej! jag har anteckningar i programmet anteckningar/notes från ett par år tillbaka som jag skulle vilja spara (gärna konvertera till textfiler) och lägga över på en extern hårddisk. finns det något smidigt sätt att göra detta? anteckningarna finns ju bara inne i själva programmet vad jag förstår.
Citera
2015-08-18, 18:47
Medlem
har just lyckats konvertera dom till txt-filer, vilket innebar att alla bilder försvann och att de hamnade helt huller om buller i mappen (och åäö funkade inte). ska undersökare vidare...
Citera
2015-08-18, 19:10
Medlem
eller går det att flytta anteckningarna i deras nuvarande format till en usb-sticka, så att jag sen kan importera dom i samma program på en annan mac? dvs utan att konvertera dom. det skulle gå lika bra. under förutsättning att mappsystemet och alla bilder är intakta.
Citera
2015-08-18, 19:43
Medlem
StyleWarss avatar
Om du aktiverar och sedan öppnar iCloud kan du hitta allt du har i Notes där, var du än är i världen.

iCloud.com i en webbläsare alltså.
Citera
2015-08-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Om du aktiverar och sedan öppnar iCloud kan du hitta allt du har i Notes där, var du än är i världen.

iCloud.com i en webbläsare alltså.
jo jag har läst det på andra ställen också. av integritets- och principskäl skulle jag dock gärna undvika att ladda upp dom på det viset.

men det måste väl finnas någon typ av fil på datorn där de finns lagrade? och som går att lägga in i en annan mac-dator.
Citera
2015-08-18, 21:54
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
jo jag har läst det på andra ställen också. av integritets- och principskäl skulle jag dock gärna undvika att ladda upp dom på det viset.

men det måste väl finnas någon typ av fil på datorn där de finns lagrade? och som går att lägga in i en annan mac-dator.
https://discussions.apple.com/thread/4207902

Länk ovan för att hitta var det ligger.

Testa att flytta hela mappen Notes till ett nytt användarkonto, till att börja med. Om det funkar bra så borde det gå att flytta till en annan dator.
Citera
2015-08-18, 23:30
Medlem
"The User's Library folder is hidden by default. To unhide: Select the Finder in the Dock. Under Go in the Menu bar > hold down the Option key and you’ll see the Library."

jesus christ. försöker de göra en galen?

tack för hjälpen!
Citera
2015-08-18, 23:34
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
"The User's Library folder is hidden by default. To unhide: Select the Finder in the Dock. Under Go in the Menu bar > hold down the Option key and you’ll see the Library."

jesus christ. försöker de göra en galen?

tack för hjälpen!
I Finders menyrad, välj "Gå". Håll ner alt-knappen så dyker "Bibliotek" upp.
(Den är per default gömd för att folk som inte begriper ska låta bli att röra runt där.)
Citera
2015-08-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
I Finders menyrad, välj "Gå". Håll ner alt-knappen så dyker "Bibliotek" upp.
(Den är per default gömd för att folk som inte begriper ska låta bli att röra runt där.)
jo jag förstod och hittade redan från början. så trött på allt krångel bara
Citera
2015-08-19, 13:44
Medlem
Littons avatar
Kopiera och klistra in i Textredigerare och spara som RTF vore nog bäst.

För framtida anteckningar rekommenderar jag nvALT + Simplenote.
Senast redigerad av Litton 2015-08-19 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in