2015-08-18, 14:05
Medlem
worjas avatar
Har ett norskt och ett svenskt bankkonto och blir ibland fundersam över hur växling av valutan går till.

Igår förde jag över 22 000 NOK till mitt svenska konto och det blev omvandlat till ungeför 22 400 SEK. Detta är ju skitlite, går man in på forex så blir 22 000 NOK ungefär 23 500 SEK.

Testade att göra en liten överföring idag på 7000NOK till det svenska, ser att omvandlingen blir 7180 SEK typ, vafan på forex står det att 7000 NOK ska bli ungefär 7500 SEK.

Har någon lust att förklara vad som händer, jag har försökt googla men kommer inte fram till något vettigt, är banken dem utsugarna jag tror dem är eller?
Citera
2015-08-18, 14:07
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worja
Har ett norskt och ett svenskt bankkonto och blir ibland fundersam över hur växling av valutan går till.

Igår förde jag över 22 000 NOK till mitt svenska konto och det blev omvandlat till ungeför 22 400 SEK. Detta är ju skitlite, går man in på forex så blir 22 000 NOK ungefär 23 500 SEK.

Testade att göra en liten överföring idag på 7000NOK till det svenska, ser att omvandlingen blir 7180 SEK typ, vafan på forex står det att 7000 NOK ska bli ungefär 7500 SEK.

Har någon lust att förklara vad som händer, jag har försökt googla men kommer inte fram till något vettigt, är banken dem utsugarna jag tror dem är eller?

Banken drar väl av en avgift för transfern eller?
Citera
2015-08-18, 14:09
Medlem
Citat:

Svaret är så enkelt som att Forex lägger beslag på mellanskillnaden. De har en köp- och en säljkurs med en jäkla spread som de tjänar pengar på. Du får betala 1,08 SEK för varje norsk krona du köper av dem men de betalar bara 0,99 SEK om du växlar tillbaka.

Om du istället googlar "7000 nok in sek" så får du en bättre uppfattning om kursen (just nu 7216 SEK). Sen får du nog räkna med att även din bank tar en avgift för utlandstransfern så där försvinner säkert någon hundring eller två.
Citera
2015-08-18, 14:16
Medlem
worjas avatar
Oliveira : fair enough att de tar en avgift men så mycket känns sjukt

Zarkov : tack för svaret, känns logiskt nu, blir lite fundersam om det bästa inte är att springa med pengarna till forex, få ut bästa möjliga valuta växling av dem för att sedan springa till banken och sätta in, tänker jag fel?

Detta fick mig även att tänka tillbaka på de gångerna jag fört över från mitt svenska konto till de norska och vart nöjd med valutaväxlingen. Är förmodligen pga att det är annorlunda när man ska köpa NOK
Senast redigerad av worja 2015-08-18 kl. 14:18.
Citera
2015-08-18, 14:55
Medlem
Citat:
Oliveira : fair enough att de tar en avgift men så mycket känns sjukt

Zarkov : tack för svaret, känns logiskt nu, blir lite fundersam om det bästa inte är att springa med pengarna till forex, få ut bästa möjliga valuta växling av dem för att sedan springa till banken och sätta in, tänker jag fel?

Detta fick mig även att tänka tillbaka på de gångerna jag fört över från mitt svenska konto till de norska och vart nöjd med valutaväxlingen. Är förmodligen pga att det är annorlunda när man ska köpa NOK
Nej, du tjänar inget på att ta ut kontanter och gå till Forex, tvärtom. För 7000 NOK skulle du få knappa 6900 SEK efter avgift, gör du en elektronisk överföring får du som sagt 7180 kr.
Citera
2015-08-18, 15:18
Medlem
worjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Nej, du tjänar inget på att ta ut kontanter och gå till Forex, tvärtom. För 7000 NOK skulle du få knappa 6900 SEK efter avgift, gör du en elektronisk överföring får du som sagt 7180 kr.

Stämmer det verkligen, kollar man deras sida så verkar det som att man får 7500 sen att de tar en avgift för att växla?

Låter skumt att 7000NOK ska ge 6900 SEK när NOK e starkare än SEK.. Är ju inget proffs på detta men påstår forex själva på sin sida att det ska generera 7500SEK måste dom stå fast vid det och ta ut sin avgift därifrån?
Citera
2015-08-18, 15:47
Medlem
Citat:
Stämmer det verkligen, kollar man deras sida så verkar det som att man får 7500 sen att de tar en avgift för att växla?

Låter skumt att 7000NOK ska ge 6900 SEK när NOK e starkare än SEK.. Är ju inget proffs på detta men påstår forex själva på sin sida att det ska generera 7500SEK måste dom stå fast vid det och ta ut sin avgift därifrån?
Tittar du verkligen på Forex köpkurs då, dvs "Jag vill sälja"?

http://i.imgur.com/7rMuuQG.png

Forex köpkurs är alltid en bra bit lägre än deras säljkurs, det är så de tjänar pengar. Spreaden på de vanligare valutorna verkar vara ca 9% (USD, EUR, NOK). Intrabank-kurserna (officiella kurser) ligger ungefär mitt emellan.
Citera
2015-08-18, 16:35
Medlem
worjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Tittar du verkligen på Forex köpkurs då, dvs "Jag vill sälja"?

http://i.imgur.com/7rMuuQG.png

Forex köpkurs är alltid en bra bit lägre än deras säljkurs, det är så de tjänar pengar. Spreaden på de vanligare valutorna verkar vara ca 9% (USD, EUR, NOK). Intrabank-kurserna (officiella kurser) ligger ungefär mitt emellan.

Haha sorry man, missade den lilla knappen där!
Citera
2015-08-19, 09:05
Medlem
Nu är ju norska kronan historiskt låg, så om man inte måste sätta över ska man väl vänta egentligen.

Som sagt, för att få reda på den riktiga kursen, kolla en börssida som DI.se eller dn.no.

http://trader.di.se/index.php/trader?token=&id=&remembered=false
På detta lägger din bank på 1.75% oftast, åt båda håll.

Forex är ju bara skit, de vill väl som sagt ha 4-5% extra

T.ex:

Handelsbanken:

100 SEK Svenske kroner Banken säljer för: 97,4670 NOK Banken köper för: 96,2670 NOK

Forex:
100 SEK Svenske kroner Banken säljer för: 101,57 NOK Banken köper för: 91,16 NOK

Så: om du kommer med 100 SEK får du 96 NOK på HSB, 91 NOK på forex.

Tvärtom, kommer du med 100 NOK får du 102 SEK på HSB, 98 SEK på forex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in