2015-08-17, 20:54
Medlem
Montiviperas avatar
Tjena, så här ligger det till

För nu ca 3 veckor sedan for jag på intervju för ett maskin jobb hos ett bemanningsföretag.
intervjun gick skitsnabbt och vi skrev papper och bestämde lön direkt på plats för att sedan åka iväg och plocka ut arbetskläder. blev sagt att det var till 90% säkert att jag skulle ut på arbete måndagen därpå. tror detta var på ons/torsdag.
Nu har det fortfarande inte hänt ett jota, har varit i kontakt med företaget och dom har sagt att det är på G, så fort företaget (på okänd ort) som jag ska hyras in på ger besked så är det dags.

Men.. fan hela månaden har gått och jag funderar på om garantilön eller så gäller medans man nu har gått hemma och trampat i väntan? eller blir man helt jävla utan lön till månadsskiftet?

Nån som har suttit i samma sits, eller jobbar på bemanning?

/m/
Citera
2015-08-17, 21:05
Medlem
vtcs avatar
Vad står det om saken i kontraktet?
Citera
2015-08-17, 21:21
Medlem
Montiviperas avatar
det är en bra fråga, slog mig komiskt nog senare att jag inte fick med mig någon kopia hem
Citera
2015-08-17, 21:22
Avstängd
Då är du ju rätt körd...
Citera
2015-08-17, 21:36
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montivipera
det är en bra fråga, slog mig komiskt nog senare att jag inte fick med mig någon kopia hem
Menar du allvar? I sådana fall åker du in och hämtar en imorgon bitti. Inga ursäkter godtas.
Citera
2015-08-18, 07:25
Medlem
Hela saken är nästan lite komisk, ingen kopia på kontraktet har du fått med dig hem skulle tro att bemanningsföretaget tog sin chans att blåsa dig :/

En annan sak skrev du på timlön, en klassisk blåsning som vissa bolag använder förefaller som månadslön och de brukar ofta säga när man skriver på att kontraktet är för månadslön fast det inte är detta. För att få full månad brukar oftas timmarna överstiga 160timmar per månad, ligger på kring 175 timmar för full lön och usel månadslön och en dold lönedumpning.

En annna fråga du nämner om ett blixtssnabbt förfarande verkar precis som du skrivit och varit på Uniflex, stämmer detta ? Då kan du oxå förvänta dig att du blivit blåst enligt ovan ej heller ens säkert att du ens har ett utlovat jobb, mkt vanligt sammanhang inom detta bolag ?

Summa summarum känn dig blåst, verkar som en klassisk sådan
Citera
2015-08-18, 07:35
Medlem
RobMcKennans avatar
Har du signerat anställningsavtalet så borde du få en garantilön på runt 100 kr/timme men det vore ju bra att du får tag i ditt anställningsbevis.

Du kommer att få en timlön, baserat på genomsnittslönen ute hos kunden, när du börjar arbeta och det är efterskottslön, dvs arbetar i i augusti så får du lönen i slutet av september.

Ring din konsultchef så får du säkert hjälp.
Citera
2015-08-18, 07:37
Medlem
Citat:

För nu ca 3 veckor sedan for jag på intervju för ett maskin jobb hos ett bemanningsföretag.
intervjun gick skitsnabbt och vi skrev papper och bestämde lön direkt på plats för att sedan åka iväg och plocka ut arbetskläder. blev sagt att det var till 90% säkert att jag skulle ut på arbete måndagen därpå. tror detta var på ons/torsdag.
Nu har det fortfarande inte hänt ett jota, har varit i kontakt med företaget och dom har sagt att det är på G, så fort företaget (på okänd ort) som jag ska hyras in på ger besked så är det dags.

Men.. fan hela månaden har gått och jag funderar på om garantilön eller så gäller medans man nu har gått hemma och trampat i väntan? eller blir man helt jävla utan lön till månadsskiftet?

/m/

Garantilön gäller bara om du är tillsvidare anställd och det brukar man oftast aldrig bli via dessa företag utan de brukar alltid göra sig av med en innan denna tid uppfylls.

En annan fråga var du inskriven på AF med akassa och nu ha det gått mer än en dag i överlappningen ? Räkna med nollställd SGI och Akassa och du har inget kontrakt som bevis att visa upp heller, du får vända dig socialen eller alt ta jobb på Donken
Citera
2015-08-18, 08:56
Medlem
Montiviperas avatar
Inser själv att man låter klappslut som inte tog med sig en kopia på avtalet

har pluggat en längre tid och fick denna intervju ganska omgående efter skolans slut
var så att jag inte var så förberedd och hade inte med mig kontouppgifter, därför kunde jag inte fylla i hela avtalet och fick ringa upp senare för att lämna dessa. så antog att att jag skulle få kopian hemskickad nån dag senare. man kanske är för godtrogen helt enkelt.

Kan säga såpass mycket som att det INTE är Uniflex, det är ett mindre bemanningsföretag. 2-3 stycken i ledningen vad jag har förstått. annons låg via AF, och af måste väl göra nån sorts background-check på företagen innan annons åker ut eller?

Citat:
En annan fråga var du inskriven på AF med akassa och nu ha det gått mer än en dag i överlappningen ? Räkna med nollställd SGI och Akassa och du har inget kontrakt som bevis att visa upp heller, du får vända dig socialen eller alt ta jobb på Donken

Hade precis skrivit in mig på AF, dock inte med a-kassa, enbart aktivitetsstöd.
Levt på CSN-lån innan då jag pluggat
Citera
2015-08-18, 09:31
Medlem
Citat:
Inser själv att man låter klappslut som inte tog med sig en kopia på avtalet

har pluggat en längre tid och fick denna intervju ganska omgående efter skolans slut
var så att jag inte var så förberedd och hade inte med mig kontouppgifter, därför kunde jag inte fylla i hela avtalet och fick ringa upp senare för att lämna dessa. så antog att att jag skulle få kopian hemskickad nån dag senare. man kanske är för godtrogen helt enkelt.

Kan säga såpass mycket som att det INTE är Uniflex, det är ett mindre bemanningsföretag. 2-3 stycken i ledningen vad jag har förstått. annons låg via AF, och af måste väl göra nån sorts background-check på företagen innan annons åker ut eller?

Hade precis skrivit in mig på AF, dock inte med a-kassa, enbart aktivitetsstöd.
Levt på CSN-lån innan då jag pluggat

Litet BF då är det ännu mer oseröst än något och dessutom är dessa sällan skrupelfria kan tom vara ägda av HA.
background-check på platsbanken, skojar du de firmorna som annonserar här är överrepresenterat oseriöst dåligt bottenskrap du absolut du kan tänka dig Än mindre har AF ens själv kompetens för att göra dessa sk checker nu nämner, skulle vara om ett Fack meddelar något men chanser lika med noll
Ok ingen Akassa då kan du sova gott utan risk i allafall
Citera
2015-08-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braksskiten
Garantilön gäller bara om du är tillsvidare anställd och det brukar man oftast aldrig bli via dessa företag utan de brukar alltid göra sig av med en innan denna tid uppfylls.

Garantilönen gäller även när man har visstids-anställning, t.ex. 3-6 Månader.

De som inte har rätt till garantilön är de som är anställda som extra vikarier/timanställda, såsom studenter och de med 50% annan sysselsättning.
Citera
2015-08-20, 14:02
Medlem
Citat:

/m/

Jobbar med bemanning.

Beroende på vilken typ av anställning du fått, har du rätt till garantilön. Du bör ha fått ett anställningsavtal (både du och BF ska ha varsitt original vid anställningen), och på avtalet står det vilken typ av anställning du har.

En sak du kan kolla upp är om BF är auktoriserat eller inte. Finns några bemanningsföretag som jobbar i gråzoner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in