2015-08-17, 20:12
Medlem
Hej!

Har en uppgift i Ellära som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Jag antar att man ska använda superposition. Men allt blir bara fel. Ska i vart fall räkna ut alla strömmar: I1-I6.

Kan någon förklara hur man ska gå tillvägar?

Se bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/mciuqdzykgxqj/

Tack på förhand!

/Ardi90
Citera
2015-08-18, 10:00
Medlem
Du ska använda kirschoffs lagar.

(1) strömmen in och ut ur varje "korsning" är lika med noll.

(2) För en godtycklig "runda" i kretsen så kommer all spänningen du hade i början att ha använts upp i resistorerna.

Det är nog bäst att du kollar upp dessa lagar själv då jag inte kan formulera dom med ord så bra.

Kontentan är att du kan ställa upp ekvationssystem för båda strömmarna samt spänningarna och på så sätt lösa ut allt okänt. Lyckta till!
Citera
2015-08-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaganG0D
Du ska använda kirschoffs lagar.

(1) strömmen in och ut ur varje "korsning" är lika med noll.

(2) För en godtycklig "runda" i kretsen så kommer all spänningen du hade i början att ha använts upp i resistorerna.

Det är nog bäst att du kollar upp dessa lagar själv då jag inte kan formulera dom med ord så bra.

Kontentan är att du kan ställa upp ekvationssystem för båda strömmarna samt spänningarna och på så sätt lösa ut allt okänt. Lyckta till!

Jo det vet jag, precis vad jag gjort men får inte samma svar som i facit av någon anledning. Så något fel gör jag uppenbarligen när jag stället upp dessa. Tror mest det beror på strömgivaren, jag ska tydligen sätta upp en okänd spänning över den strömgivaren. Och det är nog där jag gör fel..
Citera
2015-08-18, 16:09
Medlem
Jag förstår inte vad du syftar på med "strömgivaren". Om du syftar på spänningskällan så kan det vara så att denna har en inre resistans men då det inte framgår av bilden så är detta troligtvis inte så. Om du kan skicka en bild på ditt ekvationssystem samt svaret på frågan så kanske jag kan se vad som är fel.
Senast redigerad av SaganG0D 2015-08-18 kl. 16:14.
Citera
2015-08-18, 17:08
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du syftar på med "strömgivaren". Om du syftar på spänningskällan så kan det vara så att denna har en inre resistans men då det inte framgår av bilden så är detta troligtvis inte så. Om du kan skicka en bild på ditt ekvationssystem samt svaret på frågan så kanske jag kan se vad som är fel.

Jag syftade på källan där det kommer 2A, men jag här kommer en uträkning på det jag gjort.
http://www.ladda-upp.se/bilder/zitjttmnwzmlny/
Citera
2015-08-19, 17:33
Medlem
En pil med en cirkel runt är tecknet för en amperemätare så det är inte någon "källa" av ström.
Citera
2015-08-19, 20:20
Medlem
Citat:
En pil med en cirkel runt är tecknet för en amperemätare så det är inte någon "källa" av ström.

My bad =/
Citera
2015-08-21, 21:49
Medlem
Citat:

Icke! Symbolen för en amperemeter är en cirkel med ett "A" i.
Symbolen som är ritad i schemat är en ideal strömkälla. Pilen visar positiv strömriktning ut från strömkällan.

-BAK
Citera
2015-08-22, 13:16
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardi90
Jag syftade på källan där det kommer 2A, men jag här kommer en uträkning på det jag gjort.
http://www.ladda-upp.se/bilder/zitjttmnwzmlny/

I din beräkning har du på fjärde raden skrivit

I4 = I5 + I6

Det ska vara

I5 = I4 + I6

Men sen är det bara att räkna. Du har ett ekvationssystem med sju ekvationer och sju obekanta, de sex strömmarna och spänningen över strömkällan.
Citera
2015-08-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bu77en
I din beräkning har du på fjärde raden skrivit

I4 = I5 + I6

Det ska vara

I5 = I4 + I6

Men sen är det bara att räkna. Du har ett ekvationssystem med sju ekvationer och sju obekanta, de sex strömmarna och spänningen över strömkällan.

Tack! Löste det i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in