2015-08-17, 08:13
Medlem
När jag tillåter mig själv att äta vad, och hur mycket, jag vill så äter jag tills det gör ont i bålen. Det känns som att smärtan sitter i longissimus thoracis. 4-5 cm lateralt om ryggraden i t8-t10-nivå börjar det nästan alltid göra ont. Ibland höger sida, ibland vänster. Inte båda samtidigt. Smärtan är lite dunkande och djupmassage med knogarna eller en tennisboll hjälper/dövar smärtan temporärt men är tillbaka runt 10s efter jag slutat massera.

Det finns något ställe till det kan göra ont på ibland men ovan beskrivna är vanligast.

Jag blir aldrig belåten när jag äter utan aptiten finns alltid kvar. Därför slutar jag äta först när det "gör mer ont än det är gott".

Styrketränat i två år. Är vältränad och hyfsat deffad. 172cm, 69kg.

Är det skadligt att äta som jag gör en gång i veckan? Vad kan det vara som gör ont?
Citera
2015-08-17, 08:26
Medlem
Hahaha bajshugg! Jag vaknade en morgon och hade så jävla ont där du beskriver. Gick upp och sket och sedan försvann det. Sätt dig 20 min varje morgon, lunch och kväll så kommer du tillslut kunna bajsa på beställning.
Citera
2015-08-17, 15:25
Medlem
udons avatar
Om du 1 gång i veckan äter så pass mycket att du får ont i kroppen har jag två alternativa råd.

1. Låt bli att äta så pass mycket att du får ont i kroppen.

2. Om du nu Måste göra det, har du antagligen någon form av ätstörning och bör uppsöka läkare för att hitta lämplig behandling.
Citera
2015-11-10, 07:27
Medlem
Tack för svaren!

Även om jag inte äter mig proppmätt så dyker smärtan upp varje kväll/natt när jag lägger mig. Har lokaliserat den till th11-s1-nivå. Alltid vänster sida. På högersidan har jag inte känt av motsvarande smärta sedan jag skrev inlägget.

Jag äter mycket proteinfluff och blir väldigt uppblåst i magen, vilket hänger ihop med smärtan. Men det är alltid först när jag lagt mig som det känns, och det blir ofta värre när jag legat ett tag. Värst är det om jag ligger på vänstersidan och antingen tar ett djupt andetag eller vänder mig om åt vänster - det tar verkligen emot, men det går att "andas igenom".

Smärtan känns ytlig och har ett tydligt centrum just 4-5cm lateralt om th12. Massage just där kan då tillfälligt minska smärtan.

Har ni fler idéer om vad det kan vara?
Citera
2015-11-10, 10:32
Medlem
Smärta från bukspottkörteln kan kännas så pga referred pain.
Citera
2015-11-10, 15:45
Medlem
udons avatar
Om det är nåt vajsing med bukspottskörteln så sätter värken igång ungefär samtidigt som matsmältningen början. Men det bör ju även ske vid normalt intag av mat. Gå till en doktor.
Citera
2015-11-11, 22:15
Medlem
carminaburanas avatar
Hade det varit högersidan hade jag sagt gallsten. Men nu var det ju vänster. Hur länge håller smärtan i sig?
Citera
2015-11-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hade det varit högersidan hade jag sagt gallsten. Men nu var det ju vänster. Hur länge håller smärtan i sig?
På morgonen är den borta. Kan kännas någon timme efter jag lagt mig (och slutat äta), vilket jag märkt om jag vaknat 2-3 timmar efter jag somnat.
Citera
2015-11-13, 23:06
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollasse
På morgonen är den borta. Kan kännas någon timme efter jag lagt mig (och slutat äta), vilket jag märkt om jag vaknat 2-3 timmar efter jag somnat.
Tror inte på gallsten, smärtan är otrolig. Lycka till!
Citera
2015-11-24, 13:51
Medlem
Citat:
Tror inte på gallsten, smärtan är otrolig. Lycka till!
Vet inte om jag inte tänkt på det innan men smärtan är oftast kvar på morgonen. Sedan jag skrev sist har den iallafall varit det. Den försvinner oftast inom någon minut efter att jag stigit upp, men vissa dagar kan den göra sig även någon timme senare.

Ingen aning om vad det kan bero på?
Citera
2016-02-10, 08:23
Medlem
Liten uppdatering:

Jag upplever att problemet är värre nu; i princip varje natt så har jag väldigt ont 3-6 cm under tolfte revbenet. Det kommer alltså när jag legat ned ett tag, och triggas av djup inandning och när jag vänder mig i sängen (mest). Ofta när jag vaknar - på morgonen eller på natten för att gå på toa - har jag riktigt svårt att vända mig om då det verkligen hugger till där. Efter att ha varit uppe >20 minuter och varit på toa är det nästan helt borta. Har jag haft ovanlig ont den natten/morgonen kan jag notera lite smärta under dagen, men det är inget som stör.

Det hänger ihop med hur mycket jag äter, och jag anar att mat som producerar relativt mycket gaser är värst.

Smärtan är alltså ytlig, och det känns som att den kommer från erector spinae (centrum av smärtan är runt fem cm lat. om ryggraden). Smärtan är också sådan att den minskar när jag triggar den genom t.ex. djupa andetag; andas jag in långsamt och håller andan så kan den nästan försvinna under det andetaget. Andas jag därefter in hastigt så hugger det däremot kraftigt.

Jag kan förmodligen lösa problemet genom att äta annorlunda (testade under en vecka, för 2-3 veckor sedan), men det känns ju som att något inte är som det ska.

Hade detta varit ett vanligt fenomen när man äter mycket så hade jag inte brytt mig, men jag hittar inget om någon som upplever samma sak.

Är det ingen som sitter på en tänkbar förklaring?
Citera
2016-02-10, 08:35
Medlem
McHammereds avatar
Citat:

Glöm vad jag sa!
Senast redigerad av McHammered 2016-02-10 kl. 08:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in