2005-10-23, 04:17
Medlem
Miless avatar
Har en lite fråga och hoppas på hjälp... När min flickvän flyttade ifrån sin lägenhet så fick hon efter flytten hem en faktura ifrån bostadsbolaget med ett brev att det var en spricka i handfatet och att hon skulle få betala det. Nu till frågan... hur kan man slippa att få betala detta? Antar att bostadsbolaget besiktigar lägenheten vid avvflytt och för protokoll när dom upptäcker något trasigt.. min flickvän säger att hon inte har sett någon spricka i handfatet när hon bodde där (kollar förmodligen mera i spegeln ) men att det mycket väl kan ha varit en där, men hon vet att hon inte gjort den själv.. kan ha varit en kompis i sånna fall. Om man bestrider denna faktura vad kan hända? Kan det tillkomma andra kostnader om det slutar med att man måste betala ändå? Räcker bostadsbolagets "protokoll" som bevis vid en tvist?
Citera
2005-10-23, 04:29
Moderator
tobess avatar
"kan ha varit" en kompis gör väl ingen skillnad så länge det inte går att bevisa.

De har besiktat lägenheten när förra personen flyttade ut, och besiktat nu igen när hon flyttat ut. Sprickan fanns inte där tidigare, men finns där nu betyder med andra ord att hon har förorsakat sprickan.

Tror tyvärr inte det går att göra så mycket åt.
Citera
2005-10-23, 09:58
Medlem
Hon kan bestrida fakturan och så småningom hamnar det i tingsrätten.

När man värderar bevisen så har flickvännen mer att vinna om hon ljuger än bostadsbolaget.

Varför tror du att bostadsbolaget ljuger om sprickan?
Citera
2005-10-23, 12:12
Medlem
illums avatar
Du bör vara närvarande vid besiktning både när du flyttar in eller ut. Jag är själv paranoid med det där. Jag vill se exakt vad de missat när jag själv flyttar in alternativt vad de definierar som "skada" eller "acceptabelt slitage" när jag flyttar ut.

Om det finns ett protokoll på hur lägenheten såg ut när du flyttade in och ett annat protokoll på hur den såg ut när du flyttade ut så är det så. Du vinner absolut ingenting på att bestrida. Det blir bara ännu dyrare och det vinner dig förmodligen bara dåligt rykte hos hyresvärdar.

Det du kan göra är att närvara vid besiktning när du flyttar in och ut för att påverka eller bestrida på plats. Det absolut viktigaste är när du flyttar in. Det är fler än du som tycker att sprickan i badkaret/kylskåpet/dörren inte är deras fel men det handlar om protokollen tyvärr.

Ett alternativ är att kontakta hyresgästföreningen du är med i, om du är med i någon. De kan hjälpa med juridiska frågor men kanske mest med saker man "borde" gjort snarare än vad man kan göra idag? Ring och hör om du är medlem.
Citera
2005-10-23, 12:46
Medlem
jrosens avatar
Farsan råkade ut för samma sak efter flytt kom det en faktura till hans nya adress, som inte bostadsföretaget fått dom hade letat reda på den på ngt sätt.
Farsan som ville testa hur långt dom var beredda att gå sket i fakturan, likaså i påminnelsen. Han prata med dom i telefon och sa att han inte var beredd att betala ngt utan underlag. Då skickade dom 2 st rekade brev, vilket han sket i att lösa ut..

Sen gav dom upp hände inget mer, då var det ändå Karlstads kommunala bostadsbolag vilka borde ha rutiner för detta.

Tilläggas kan ju att farsan inte är ngn lowlife utan tjänar bra och ville bara testa prinipen då han inte var överens om att skadorna uppkommit när han bodde där, hade det kommit inkasso/kronofogdebrev så hade han pröjsat. Men troligen är det så att dom inte kan bussa inkasso på dig innan typ tingsrätten sagt att du är skyldig till att betala. Detta vet dom säkert och väljer då att hota in småskulder, krånglar man då skiter dom kanske i det?
Citera
2005-10-23, 20:29
Moderator
Tystnads avatar
Grundregeln för vad man INTE skall betala vid avflyttning ,är sådant som man i vanliga fall kan ringa bostadsbolaget felanmälan och få åtgärdat gratis,sådana saker skall man inte tvingas betala vid avflyttning.

När det gäller sprickor i porslin,så får man betala (minus ålders avdrag för hur gammalt det är) om sprickan inte fanns noterad i protokollet efter förra hyresgästen.

Att bestrida en faktura ,hur långt går dem ? Många gånger lönar det sig inte att driva en faktura på ett mindre belopp vidare i rättsystemet ,om någon vägrar betala,det kostar mer än det smakar ,tyvärr blir det dem skötsamma hyresgästerna som får stå för kostnaden via hyreshöjningar.
Citera
2005-10-24, 14:15
Medlem
Miless avatar
Tack för alla svar... Verkar som om det är bäst att betala, saken är den är att det kan mycket väl ha gått sönder medans min flickvän boddde där men bostadsbolaget vill ha 1500kr för ett handfat som är ca 10 år gammalt som förmodligen ska bytas ut snart ändå. Ett nytt ifö kostar max 1000kr med moms, visserligen omonterat med det gör man själv på 15 minuter. Enligt vad dom sa på bostadsbolaget så skulle dom dra av för att handfatet hade några år på nacken... det blev 1500kr?!
Citera
2005-10-24, 19:23
Medlem
Du kan erkänna det inträffade men bestrida beloppet. Handfatet á 1000 kr torde vara avskrivet vilket innebär att du bör vara villig att betala monteringen av det nya handfatet (maximalt 500 kr).

Rimlig text på fakturan:
Citat:
Härmed bestrider jag fakturan såtillvida beloppen synes oskäliga. Det påstådda förstörda handfatet är mer än tio (10) år gammalt och synes därmed vara avskrivet enligt gängse regler. Arbetskostnaden för installationen av ett nytt handfat är en (1) timme maximalt, 250 kronor, tycks däremot skäligt och kan belastas oss mot faktura.
Citera
2005-10-24, 20:19
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miles
Tack för alla svar... Verkar som om det är bäst att betala, saken är den är att det kan mycket väl ha gått sönder medans min flickvän boddde där men bostadsbolaget vill ha 1500kr för ett handfat som är ca 10 år gammalt som förmodligen ska bytas ut snart ändå. Ett nytt ifö kostar max 1000kr med moms, visserligen omonterat med det gör man själv på 15 minuter. Enligt vad dom sa på bostadsbolaget så skulle dom dra av för att handfatet hade några år på nacken... det blev 1500kr?!

Om jag inte minns fel så är avskrivningstiden för "porslin" dvs WC-stolar ,Handfat ,Badkar 30 år ,dem skall alltså hålla i minst 30 år ,sen får man tänka på att arbetstids kostnaden för bytet också är inbakat i dem här 1500kr ,så igentligen är beloppet helt rimligt.

Ett tvättställ kostar allt mellan 800 -2000 kr beroende på vad det är för modell och typ ,sedan tillkommer moms på detta priset med ,det är alltså vad företag får betala.

att man sen som privat person kan köpa ett billigt tvättställ av okänt märke på ett byggvaruhus för 499.50 tex det är en helt annan sak.
Citera
2005-10-24, 20:27
Medlem
Orics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrosen
Farsan råkade ut för samma sak efter flytt kom det en faktura till hans nya adress, som inte bostadsföretaget fått dom hade letat reda på den på ngt sätt.
Farsan som ville testa hur långt dom var beredda att gå sket i fakturan, likaså i påminnelsen. Han prata med dom i telefon och sa att han inte var beredd att betala ngt utan underlag. Då skickade dom 2 st rekade brev, vilket han sket i att lösa ut..

Sen gav dom upp hände inget mer, då var det ändå Karlstads kommunala bostadsbolag vilka borde ha rutiner för detta.

Tilläggas kan ju att farsan inte är ngn lowlife utan tjänar bra och ville bara testa prinipen då han inte var överens om att skadorna uppkommit när han bodde där, hade det kommit inkasso/kronofogdebrev så hade han pröjsat. Men troligen är det så att dom inte kan bussa inkasso på dig innan typ tingsrätten sagt att du är skyldig till att betala. Detta vet dom säkert och väljer då att hota in småskulder, krånglar man då skiter dom kanske i det?

Fick också problem när jag flyttade ifrån Karlstads kommunala bostadsbolag...Dom försökte få mig att betala för skador som fanns där innan jag flyttade in...Jag antar att dom aldrig åtgärdar felen, utan försöker få alla som flyttar ut att betala...
Citera
2005-10-25, 17:06
Medlem
Miless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Om jag inte minns fel så är avskrivningstiden för "porslin" dvs WC-stolar ,Handfat ,Badkar 30 år ,dem skall alltså hålla i minst 30 år ,sen får man tänka på att arbetstids kostnaden för bytet också är inbakat i dem här 1500kr ,så igentligen är beloppet helt rimligt.

Ett tvättställ kostar allt mellan 800 -2000 kr beroende på vad det är för modell och typ ,sedan tillkommer moms på detta priset med ,det är alltså vad företag får betala.

att man sen som privat person kan köpa ett billigt tvättställ av okänt märke på ett byggvaruhus för 499.50 tex det är en helt annan sak.

Ja och förmodligen kan man även få det ännu billigare på blocket... men det var inte det jag pratade om, prisexemplet var ett nytt handfat av märket IFÖ som är ett känt märke och kostade ca 800 kr med moms på beijer och då var det långt ifrån det billigaste. Detta kommunala bostadsbolag sätter knappast in ett handfat för 2000 kr i detta nerlusade område.
Citera
2005-10-25, 17:58
Moderator
Tystnads avatar
Nerlusade område

Vad jag igentligen menade var att man som privat person kan köpa byggmaterial mycket,mycket billigare än vad ett företag får göra ,fråga mig inte varför det är så sjukt men så är det.
Företag måste köpa sina byggvaror genom några av dem få stora "monopolliknande" grossistföretag som finns ,och får då "rabatter" eller genom VVS eller el firma ,men då blir det oftast svindyrt ,så det är grossisten som gäller.

Jag skall ta ett exempel , dubbelt jordat infällt väggutag (standard i 100 000tals hem) detta kostar enligt Beijer´s hemsida 172 kr ! ,vårt företag köper dem genom ett av Sveriges Absolut största el grossist företag och har kraftig "rabatt" ,och betalar ändå ca runt 80kr/st för dessa (inkl.moms)

Om jag som privat person skulle köpa samma jordad dubbelt väggutag ,av samma typ fast annat märke på Överskottsbolaget ,Harald Nyborg och liknande lågpris företag så kostar det mycket mindre ,det billigaste jordade uttag jag hitills har sett var hos Harald N där dem tog ca 35 kr / st !!

Tala om helt sjuk prissättning !
Och frågan varför större företag inte får köpa grejor annat än hos dyra "monopol liknande" grosisster vet jag inte men skulle gärna vilja ha svar på.

Slutsat : 1500kr för utbytte av ett handfat är högst rimligt om man betänker vad jag nämnt här ovan.tyvärr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in