Nerlusade område
Vad jag igentligen menade var att man som privat person kan köpa byggmaterial mycket,mycket billigare än vad ett företag får göra ,fråga mig inte varför det är så sjukt men så är det.
Företag måste köpa sina byggvaror genom några av dem få stora "monopolliknande" grossistföretag som finns ,och får då "rabatter"

eller genom VVS eller el firma ,men då blir det oftast svindyrt ,så det är grossisten som gäller.
Jag skall ta ett exempel , dubbelt jordat infällt väggutag (standard i 100 000tals hem) detta kostar enligt Beijer´s hemsida 172 kr ! ,vårt företag köper dem genom ett av Sveriges Absolut största el grossist företag och har kraftig "rabatt" ,och betalar ändå ca runt 80kr/st för dessa (inkl.moms)
Om jag som privat person skulle köpa samma jordad dubbelt väggutag ,av samma typ fast annat märke på Överskottsbolaget ,Harald Nyborg och liknande lågpris företag så kostar det mycket mindre ,det billigaste jordade uttag jag hitills har sett var hos Harald N där dem tog ca 35 kr / st !!
Tala om helt sjuk prissättning !
Och frågan varför större företag inte får köpa grejor annat än hos dyra "monopol liknande" grosisster vet jag inte men skulle gärna vilja ha svar på.
Slutsat : 1500kr för utbytte av ett handfat är högst rimligt om man betänker vad jag nämnt här ovan.tyvärr